Apel do mieszkańców Opolszczyzny (i nie tylko), którym nie jest obcy los linii kolejowej Racławice Śląskie-Głubczyce

UWAGA! W najbliższą sobotę (8 sierpnia) chcemy zebrać się na dworcu kolejowym w Racławicach i ostatni raz spróbować wykarczować 3-kilometrowy odcinek torowiska między Racławicami Śląskimi, a Ściborzycami. Jeśli się nam uda to trasą tą na początku września przejedzie specjalny pociąg (skład retro).

Przeczytaj artykułArrow

Taniej z Kolejami Dolnośląskimi

Wcześniej w okolicy Legnicy, dziś praktycznie na całej Magistrali Podsudeckiej odcinka dolnośląskiego. Koleje Dolnośląskie wprowadzają atrakcyjne promocje. Od 1 sierpnia podróżujemy na wybranych odcinkach znacznie taniej. Przykładowo z Świdnicy do Dzierżoniowa za bilet normalny zapłacimy tylko 3zł.

Przeczytaj artykułArrow

Nowa strona Śląskiego "OKOKU"

Niedawno Obywatelski Komitet Obrony Kolei województwa Śląskiego uruchomił nową wersję swojej strony Internetowej.

Przeczytaj artykułArrow

W sobotę pociąg retro zawita do Nysy

Dla lokalnych miłośników kolei szykuje się niezła gratka. W najbliższą sobotę (1 sierpnia) w godzinach przedpołudniowych do Nysy zawita czynna lokomotywa parowa z składem wagonowym, która przyjedzie aż z Ołomuńca.

Przeczytaj artykułArrow

Turyści robią niezłą frekwencję

Wydawać by się mogło, że sezon wakacyjny to okres, w którym mniej pasażerów korzysta z pociągów kursujących po Magistrali Podsudeckiej. Jak się okazuje kilka kursów cieszy się zdecydowanie większą frekwencją niżeli podczas roku szkolnego.

Przeczytaj artykułArrow

Jutro wchodzą na tory

Już jutro (sobota) o godzinie 9:00 rusza akcja koszenia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śląskie. Prace mają odbywać się w dwóch grupach. Potrzeba jest pomoc wszystkich, którym zależy na dobru tej linii, ponieważ trwa jej proces likwidacyjny.

Przeczytaj artykułArrow

Ja żądam pośpiesznego

Kiedyś Pudelsi śpiewali o pociągu co z Krakowa do Jeleniej Góry się toczy. Dziś w ramach akcji przywróćmy pociąg pośpieszny na podsudeckie tory możemy zaprezentować Wam utwór wspierający nasze działania. Rzadko się zdarza, by taka akcja została wsparta utworem muzycznym.

Przeczytaj artykułArrow

Uratujemy tą linię!

Ponad 30 zwolenników turystyki kolejowej karczowało w sobotę zarośnięte, opuszczone torowisko od Racławic do Ściborzyc.

Przeczytaj artykułArrow

Największy most i największa katastrofa inżynieryjna ziemi prudnickiej (część II)

W lipcu 1903 roku wody rzeki Osobłogi podmyły filary dużego kamiennego mostu w Racławicach Śląskich. Obiekt zawalił się - ocalała tylko zwisająca nitka szyn. Kiedy wody opadły pojawiły się pierwsze plany obudowy mostu. Dziś prezentujemy drugą część tekstu opisującego największą katastrofę inżynieryjną jaka miała miejsce na historycznym trakcie Magistrali Podsudeckiej.

Przeczytaj artykułArrow

Niech włodarze województwa i nie tylko dostrzegą korzyści jakie daje Magistrala Podsudecka

Od dwóch dni możemy na naszej magistrali zobaczyć kursujące klasyczne lokomotywy serii ST44. Dla miłośników fotografii jest to niewątpliwie rarytas. Jednak jeśli szybko się zastanowimy i popatrzymy na to, że obecnie jesteśmy świadkami drastycznego wzrostu ruchu towarowego po linii numer 137 to szybko dojedziemy do wniosku, że jeśli nie zostanie przeprowadzony remont szlaku linia zostanie rozjechana. Kilka dni temu otrzymałem bardzo ciekawy list od jednego z maszynistów kursujących kilkanaście lat po Magistrali. Opisuje on to, dlaczego ta linia przeżywa swój renesans oraz udowadnia, że konieczny jest bardzo szybki remont szlaku. Myślę, że wielu czytelników, a być może również nasze władze zainteresuje zamieszczony poniżej list. Lektura obowiązkowa.  

Przeczytaj artykułArrow

Nowa książka - Koleją z Kłodzka do Stronia Śląskiego

Niedawno na rynku wydawniczym ukazała się pozycja książkowa opisująca dzieje linii kolejowej łączącej Kłodzko ze Stroniem Śląskim. Pozycja ta powinna zainteresować również miłośników Magistrali Podsudeckiej, ponieważ jak wiadomo jeszcze nie tak dawno do Stronia dojeżdżały bezpośrednie pociągi z Krakowa, Mysłowic i Katowic.

Przeczytaj artykułArrow

Koleją po pograniczu polsko-czeskim 2009

Można już oficjalnie powiedzieć to o czym mówiło się od dawna. Trwają przygotowania do organizacji kolejnej imprezy kolejarskiej w Racławicach Śląskich. Zaplanowano ją wcześniej podobnie jak w roku ubiegłym na pierwszy weekend września (5-6 września).

Przeczytaj artykułArrow

Polak i Czech dwa bratanki

Obecnie najważniejszym projektem, nad którym pracuje Euroregion Pradziad jest próba przedłużenia kolejki wąskotorowej Trzemesna-Osobłoga do Racławic Śląskich z wykorzystaniem linii kolejowej Racławice-Głubczyce. Jak tłumaczą władze Euroregionu, w dalszej kolejności istniałaby możliwość przedłużenia tak powstałej linii (poprzez dołożenie trzeciego toru) do Głubczyc i Raciborza.

Przeczytaj artykułArrow

Powstanie potężna kopalnia żwiru i piasku

Radni Gminy Głogówek uchwalili w poniedziałek plan zagospodarowania przestrzennego. W praktyce oznacza to, że lada dzień w Racławicach Śląskich powstanie potężna kopalnia żwiru i piasku. Badania wykazały, że wydobycie potrwa co najmniej 6 lat, ale późniejsze plany zakładają dalsze wykopaliska prowadzone w kierunku Głogówka co przedłuży żywot przedsięwzięcia nawet do 10 lat. Żwir ma być transportowany do wybranych rejonów kraju koleją.

Przeczytaj artykułArrow

Największy most i największa katastrofa inżynieryjna ziemi prudnickiej

Kiedy w 1875 roku ukończono budowę ogromnego kolejowego mostu kamiennego na rzece Osobłodze w Racławicach Śląskich nikt nie przypuszczał, iż ta niebotyczna jak na ówczesne czasy konstrukcja przetrwa tylko 28 lat. W 1903 roku okazało się, że racławicki obiekt został źle zaprojektowany. Było jednak za późno - most runął. Do początku XX wieku był to największy most jaki wybudowano na ziemi prudnickiej. Później, dokładnie w tym samym miejscu wzniesiono jeszcze większą konstrukcję, która przetrwała do czasów obecnych i być może jest największym mostem kolejowym o najdłuższym jednym przęśle w Polsce.

Przeczytaj artykułArrow

W sobotę duża impreza kolejowa po drugiej stronie granicy - będą dwa parowozy

Już w najbliższą sobotę 20 czerwca w Osobłodze (Osoblaha) oficjalnie rozpoczęcie sezonu turystycznych kolejowych wycieczek składem retro po czeskiej wąskotorówce. Będzie można zobaczyć w ruchu co najmniej dwa parowozy (wąskotorowy i normalnotorowy). Jeśli ktoś chciałby tego dnia wystawić swój biznes pokazując polską kulturę, jedzenie itp. będzie miał okazję zarobić.

Przeczytaj artykułArrow

Kolejna bariera w sprawie transgranicznego kolejowego połączenia Racławic Śląskich z Osoblahą przełamana.

W Głuchołazach trwa trzydniowe Forum Polskich Euroregionów Granicznych. Gospodarzami są przedstawiciele Euroregionu Pradziad. Wśród gości widzieliśmy m. in. Danutę Hübner, posłów, szefów euroregionów, burmistrzów. Jednym z elementów forum była prezentacja i krótki wykład na temat planowanego połączenia kolejowego Racławic i Osoblahy.

Przeczytaj artykułArrow

Lokomotywy serii SP45/SU45 na torach Magistrali Podsudeckiej

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony prezentacji lokomotyw (spalinowych i parowych) jakie można było zobaczyć na szlakach Magistrali Podsudeckiej. Tym razem pokusiliśmy się o opisanie dziejów najpopularniejszej (poza lokomotywą SU46) lokomotywy spalinowej Przedgórza Sudeckiego. Mowa o lokomotywie spalinowej serii SU45, która przez blisko 30 lat królowała w takich relacjach pociągów jak: Kraków - Jelenia Góra, Katowice - Legnica, czy Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska. Uwaga - artykuł został zaktualizowany.

Przeczytaj artykułArrow