Kalendarium historyczne budowy Kolei Podsudeckiej

Kolej Podsudecka to jedna z najważniejszych linii kolejowych południowej Polski, mająca kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego, militarnego i społecznego regionu. Jej powstawanie było procesem długotrwałym, naznaczonym wyzwaniami inżynieryjnymi, decyzjami politycznymi oraz zmieniającymi się realiami administracyjnymi Prus i późniejszymi wydarzeniami związanymi ze zmianą granic po I i II wojnie światowej. W niniejszym kalendarium przedstawiamy najważniejsze daty, wydarzenia i etapy związane z budową tej linii — od pierwszych koncesji i projektów, przez kolejne etapy otwarcia poszczególnych odcinków, aż po ich integrację z innymi sieciami kolejowymi.

Kalendarium budowy odcinków kolei podsudeckiej

Zestawienie obejmuje trasę Kolei Podsudeckiej od wschodu – od Kędzierzyna-Koźla (wówczas Kędzierzyna) – aż po zachód, do Legnicy. Daty budowy poszczególnych odcinków zostały ułożone chronologicznie. Uwzględniono także odcinek Nowy Świętów – Głuchołazy oraz historyczną część linii: Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie.

Odcinek Data oddania do użytku Długość odcinka
Jaworzyna Śląska – Świdnica21.07.184410 km
Kędzierzyn – Rudzieniec2.11.184515,1 km
Racibórz – Pietrowice – Głubczyce1.1.185537,6 km
Świdnica – Dzierżoniów24.11.185517,9km
Legnica – Strzegom – Jaworzyna Śląska16.12.185647,2 km
Dzierżoniów – Piława – Ząbkowice Śląskie1.11.185821,8 km
Kamieniec Ząbkowicki – Ząbkowice Śląskie1.04.18749,8 km
Kamieniec Ząbkowicki – Goświnowice28.12.187429,3 km
Nysa – Nowy Świętów1.11.187512,8km
Nowy Świętów – Głuchołazy1.11.18755,9 km
Głuchołazy – Pokrzywna – Trzemeszna (CZ)1.12.187511,5 km
Nysa – Goświnowice12.06.18768,9 km
Nowy Świętów – Prudnik12.06.187616 km
Prudnik – Racławice Śląskie15.08.187613,5 km
Racławice Śląskie – Głubczyce15.08.187615,3 km
Racławice Śląskie – Kędzierzyn1.12.187633,6 km
Głuchołazy – Mikulovice (CZ)22.2.18889,6 km
Głuchołazy – Głuchołazy Zdrój1.5.19142,6 km

Odbudowa po wojnie

Drugi tor na całej linii Kolei Podsudeckiej dobudowano na początku XX wieku. Część źródeł wskazuje, że inwestycja została zakończona do 1914 roku, choć wiele przesłanek sugeruje, że prace mogły zostać ukończone już w 1906 roku.

Po II wojnie światowej wojska radzieckie zdemontowały drugi tor na wielu odcinkach, zarówno na terenie obecnego województwa opolskiego, jak i dolnośląskiego. Do 1947 roku odbudowano drugą nitkę toru na trasie Kędzierzyn-Koźle – Nysa – Kamieniec Ząbkowicki, przywracając jej pełną przepustowość. Co ciekawe w pracach przy odbudowie pomagało społeczeństwo oraz wojsko.

W województwie dolnośląskim linia do dziś pozostaje miejscami jednotorowa, zwłaszcza na długim odcinku między Jaworzyną Śląską a Legnicą, co ogranicza możliwości ruchu i wpływa na przepustowość trasy.

Remonty

Ostatni kompleksowy remont (modernizację) szlaku pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem i Kamieńcem Ząbkowickim przeprowadzono w 1974 roku. Szlak od Kamieńca do Legnicy nie był modernizowany od II wojny światowej. Na linii przeprowadza się obecnie tzw. naprawy bieżące.

Studium wykonalności

W czerwcu 2017 roku rozpoczęto przygotowania do opracowania studium wykonalności modernizacji linii 137, na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Legnica. Powstał dokument (w 2020 roku), który proponuje elektryfikację trasy, odbudowę drugiego toru tam, gdzie go nie ma lub jest uszkodzony, modernizację infrastruktury peronowej oraz zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Studium jednoznacznie wskazuje, że modernizacja linii 137 jest pilnie potrzebna, zwłaszcza w kontekście prowadzenia ciężkich pociągów towarowych i odciążenia innych tras kolejowych.

Podziel się tym tekstem: