Od Raciborza po Głubczyce i Racławice – historyczny zasięg Kolei Podsudeckiej

Być może zastanawiają się Państwo, dlaczego na stronie KolejPodsudecka.pl tak często i intensywnie promujemy program KolejPLUS, który – na pierwszy rzut oka – dotyczy głównie Głubczyc. Powodów naszej aktywności jest jednak wiele.

Stacja Racławice Śląskie

Przede wszystkim warto zauważyć, że linia kolejowa nr 294 Głubczyce – Racławice Śląskie, która ma zostać zmodernizowana w ramach tego programu, kończy swój bieg właśnie na stacji Racławice Śląskie – położonej na 96. kilometrze Magistrali Podsudeckiej (czyli linii nr 137). To niezwykle istotne, aby jak najwięcej tras łączących się z naszą ukochaną linią było remontowanych i przywracanych do życia. Każda taka inwestycja zwiększa szanse na kompleksową modernizację całej linii podsudeckiej, która przecież od lat czeka na należne jej odnowienie.

Co więcej, szlak kolejowy biegnący od Racławic Śląskich przez Głubczyce aż do Raciborza to nie tylko geograficzne sąsiedztwo – to historyczna część Kolei Podsudeckiej. Już w latach 50. XIX wieku spółka Kolej Wilhelma planowała budowę połączenia kolejowego z Raciborza do Nysy – przez Głubczyce i Racławice Śląskie. Trasa ta miała odpowiadać przebiegowi dyliżansu pocztowego, który wówczas kursował między tymi miejscowościami. Choć w 1858 roku udało się zrealizować odcinek Racibórz – Głubczyce, dalsze prace zostały przerwane z powodu bankructwa inwestora.

Dopiero w 1876 roku spółka Kolej Górnośląska dokończyła budowę odcinków Głubczyce – Racławice Śląskie oraz Nysa – Kędzierzyn-Koźle. Dzięki temu cały szlak od Raciborza przez Głubczyce, Racławice aż do Nysy można dziś uznać za historyczny fragment Magistrali Podsudeckiej, który w pełni zasługuje na przywrócenie do życia.

To stąd dawniej odjeżdżały pociągi w kierunku Głubczyc i Raciborza
To stąd dawniej odjeżdżały pociągi w kierunku Głubczyc i Raciborza

Zgodnie z obowiązującą numeracją linii kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe, Magistrala Podsudecka to linia nr 137, biegnąca na całej długości od Katowic do Legnicy. Warto jednak pamiętać, że w ujęciu historycznym istniał także jej istotny odcinek, łączący Racibórz z Głubczycami i Racławicami Śląskimi. To właśnie ten fragment był pierwotnie planowany jako część większego, spójnego szlaku kolejowego przecinającego Przedgórze Sudeckie – i do dziś stanowi ważny element dziedzictwa Kolei Podsudeckiej.

Podziel się tym tekstem: