Śladami żelaznych dróg, kolejowa historia Prudnika, Głubczyc, Głuchołaz i pogranicza

Pierwsza książka, która na 616 stronach opisuje historię kolei następujących stacji i kolejek: Baborów, Biała Prudnicka, Głogówek, Głubczyce, Głuchołazy, Krapkowice, Osoblaha, Prudnik, Racławice Śląskie, Třemešná, nyska kolejka powiatowa.

Ta książka, to fascynująca podróż przez ponad 150 lat burzliwych dziejów kolei na styku Śląska i Czech. To nie tylko sucha dokumentacja budowy szlaków – to opowieść o wielkich marzeniach, inżynieryjnych wyzwaniach, politycznych rozgrywkach, wojennych dramatach i lokalnych bohaterach.

Autor odkrywa nieznane kulisy budowy Kolei Podsudeckiej, dramatyczne epizody sabotażu z czasów Powstań Śląskich, a także powojenne odbudowy, w tym losy legendarnych stacji jak Prudnik, Głuchołazy, Racławice Śląskie czy Głubczyce.

Ilustracja

To jedyna w swoim rodzaju publikacja łącząca pasję badacza z ogromem rzetelnych źródeł – pełna archiwalnych smaczków, zdjęć, map i wspomnień świadków. Dla miłośników historii lokalnej, kolei, Śląska i pogranicza – to absolutne must-have. Ta książka pokazuje, że kolej to nie tylko tory, ale serce regionu, które przez dekady biło rytmem zmian, walki i nadziei.

Liczba stron: 616
Format: B5
Okładka: twarda
Setki zdjęć oraz mapy, grafki, plany stacji, archiwalne rozkłady.

Link do sklepu on-line: https://inspiracyjnyszop.pl/Sladami-zelaznych-drog-kolejowa-historia-Prudnika-Glubczyc-Glucholaz-i-pogranicza-p95

Ilustracja

Jest to jedyna książka, która odkrywa historię takich traktów kolejowych jak: Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie, Gogolin-Prudnik, Głubczyce-Karniów, Baborów-Pilszcz i innych.

Spis treści:

  • Wstęp
  • Część pierwsza. Budowa kolejowych traktów
    • Idea budowy pierwszych kolei na Śląsku
    • Ustawa i pierwsze komitety budowy linii kolejowych
    • Kolej Górnośląska
    • Głubczyce włączone do sieci kolejowej. Kolej Wilhelma
    • Ekspansja na Głubczyce
    • Upadek i przejęcie przez Kolej Górnośląską
    • Z Brzegu do Nysy i dalej do Prudnika
    • Problemy z realizacją planów. Opór wojskowych i jego konsekwencje
    • Kolej Podsudecka
    • Rozwój i trudności finansowe
    • Wpływ wojny francusko-pruskiej
    • Wznowienie prac i dalsza rozbudowa
    • Prudnik czekał ponad 20 lat
    • Próby finansowania kolei przez mieszkańców
    • Koncesja i opóźnienia w budowie
    • Kolej Górnośląska i ekspansja w rejonie Głubczyc
    • Rozwój linii Głubczyce–Karniów
    • Prudnik wreszcie się doczekał
    • Problemy budowlane i pożary w Racławicach Śląskich
    • Tragiczne wydarzenia w maju 1875 roku
    • Ochrona przeciwpożarowa i rozwiązanie problemu
    • Najbardziej kosztowne odcinki i konstrukcje inżynieryjne
    • Kolej determinowała rozwój Prudnika
    • Charakterystyka infrastruktury Kolei Podsudeckiej
    • Kolej w Głuchołazach
    • Włączenie Głuchołaz do sieci kolejowej – wyzwania i znaczenie
    • Strategiczne znaczenie Głuchołaz jako węzła kolejowego
    • Rozbudowa sieci kolejowej w rejonie Głuchołaz i Karniowa (1872–1904)
    • Rozwój połączeń transgranicznych i nowe inwestycje (1885–1904)
    • Kolejowy rozwój turystyki na pograniczu
    • Upaństwowienie
  • Część druga. Czasy prosperity. Kolej na początku XX wieku
    • Rozbudowa sieci kolejowej i infrastruktury
    • Sudeten Schnellzug, pośpieszny do Berlina
    • Kolej i poczta na Śląsku pod koniec XIX i na początku XX wieku
    • Po tym, jak kolej wyparła dyliżanse
    • Restauracje dworcowe
    • Wielka powódź z roku 1903
    • Cesarzowa przyjechała pociągiem
    • Budowa nowego mostu kolejowego w Racławicach Śląskich i naprawa zniszczeń popowodziowych
    • Budowa wodociągu kolejowego w Racławicach Śląskich
    • Inżynieryjne rozwiązania i dodatkowe instalacje
    • Wspomnienia inżyniera odpowiedzialnego za nadzór nad mostem
    • Odbudowa mostu w Moszczance
    • Niezrealizowany zbiornik przeciwpowodziowy pod Racławicami Śląskimi – zapomniany projekt sprzed stu lat
    • I wojna światowa, Plebiscyt, Powstania Śląskie
    • Kryzys i inflacja
    • Plebiscyt Górnośląski
    • Powstania Śląskie i akcja pod kryptonimem „Mosty”
    • Akcja „Mosty” – wysadzenie kolejowych obiektów inżynieryjnych
    • Przygotowania do sabotażu
    • Noc dywersji: 2/3 maja 1921 roku
    • Skutki operacji „Mosty”
    • Generał, nielegalny przemyt i katastrofa kolejowa
    • Którzy władcy podróżowali koleją do Prudnika i Głogówka?
    • Cesarz przyjechał na ślub, a potem podróżował do Jerozolimy
    • Hitler w Prudniku i kilka niewyjaśnionych zagadek
  • Część trzecia. Budowa linii bocznych, prywatnych i drugorzędnych
    • Budowa i początkowa działalność kolejki prywatnej Prudnik–Gogolin
    • Komisja wydaje koncesje
    • Cieszcie się, bo Lenz wreszcie przybył
    • To była bardzo dochodowa kolej prywatna
    • Koźle-Baborów-Opawa
    • Historia kolei w Kietrzu i działalność spółki ADKG
    • Eksploatacja linii Pietrowice Wielkie – Kietrz
    • Linia kolejowa Racibórz – Opawa
    • Inicjator budowy – Timoleon von Lichnowski
    • Układ przystanków i infrastruktura linii
    • Powiatowa kolejka z Nysy do Ścinawy i Widnawy
    • Założenie spółki i budowa linii
    • Dalsze losy kolejki powiatowej
    • Nowy Świętów-Sławniowice Nyskie i złamana obietnica
    • Budowa linii i otwarcie po stronie pruskiej
    • Eksploatacja i niezrealizowane plany po stronie austriackiej
    • Zniszczenia wojenne i odbudowa
    • Zlaté Hory: czy da się ominąć Biskupią Kopę?
    • Wąskotorowa kolej Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
    • Prace budowalne w ekspresowym tempie
    • Przejście pod koleje Czechosłowackie
    • Niezrealizowane plany rozbudowy sieci kolejowej
    • Niedoszłe połączenie Prudnika i Łambinowic z nyską koleją powiatową
  • Część czwarta. Czas II wojny światowej i pierwsze lata pod zarządem PKP
    • Przedwojenna kolej: wspomnienia pasażerów i archiwalne rozkłady
    • Prudnicka kolej u schyłku wojny w oczach ówczesnej prasy
    • Ostatnie rozkłady jazdy niemieckich pociągów
    • Codzienność … ale tylko do czasu
    • Kolej wojskowa a przygotowania do wojny
    • Tajne plany ewakuacji Górnego Śląska w 1944 roku – rola kolei w ucieczce przed Armią Czerwoną
    • Marsze śmierci i transporty kolejowe w styczniu 1945 roku
    • Kolej na Górnym Śląsku w styczniu i lutym 1945 roku – ewakuacja, transporty wojskowe i ostatnie kursy
    • Upadek niemieckiej obrony – chaos na kolejach
    • Ostatnie walki na Górnym Śląsku – marzec i kwiecień 1945 roku
    • Pierwsze dni po wojnie
    • Polska kolej na ziemi prudnickiej i głubczyckiej po II wojnie światowej
    • Przejęcie kolei przez polską administrację
    • Pierwsi Polacy na ziemi prudnickiej i głubczyckiej
    • Pierwsze pociągi po przejściu frontu
    • Kolej i Przesiedlenia: Wielki Transfer Ludności po II Wojnie Światowej
    • Przesiedlenia Polaków ze Wschodu na Ziemie Odzyskane
    • Weryfikacja i wysiedlenie ludności niemieckiej
    • Dramatyczny exodus – warunki wysiedlenia Niemców
  • Część piąta. Powojenne przebudzenie i milenijny zmierzch
    • Powojenne pociągi i pierwsze rozkłady jazdy na Kolei Podsudeckiej
    • Powojenne odbudowy polskiej kolei i rozwój ruchu pasażerskiego
    • Przegląd sytuacji po wojnie na lokalnych liniach kolejowych i ważniejszych stacjach
    • Kolej w Baborowie po 1945 roku – od frontu wojennego po centrum gospodarcze regionu
    • Kolej w Głubczycach po 1945 roku – od repatriacji po gospodarczy rozkwit i milenijny upadek
    • Zmierzch kolei w Głubczycach
    • Upadek linii kolejowej Głubczyce – Pietrowice Głubczyckie
    • Racławice Śląskie – kluczowa rola po wojnie
    • Dworzec jako serce wsi – lata świetności
    • Pikniki kolejowe, pandemia i kryzys kadrowy – trudne czasy współczesne
    • Powojenna historia stacji kolejowej w Prudniku
    • Powojenna odbudowa i prowizoryczny ruch kolejowy między Krapkowicami a Otmętem
    • Modernizacja i zmiany organizacyjne na linii kolejowej Biała – Krapkowice – Gogolin w latach 60. i 70. XX wieku
    • Upadek i symboliczne odrodzenie linii kolejowej nr 306 (Gogolin – Prudnik)
    • Wąskotorówka przy granicy – wojenne przetrwanie i powojenne odrodzenie
    • Renesans kolejki wąskotorowej Osoblaha–Třemešná: od upadku do turystycznej perły pogranicza
    • Niedokończona elektryfikacja
    • Pociągi pielgrzymkowe na Górę Świętej Anny. Kolejowe kulisy wizyty Jana Pawła II w 1983 roku
    • Kolejowa egzotyka z ziemi prudnickiej, papieskie pociągi specjalne
    • Powódź 1997 roku. Kolejowy paraliż, który zmienił wszystko
    • Powódź z września 2024 roku uderzyła przede wszystkim w kolej czeską
    • Kolej na wypoczynek. Fundusz Wczasów Pracowniczych i Głuchołazy jako kurort dla klasy robotniczej
    • Pociągi wakacyjne – wypoczynek przy torach
    • Ostatni dyżur – kiedy zamknięto przychodnie kolejowe
  • Część szósta. Nowe milenium, czas zmarnowanych szans
    • Upadek kolei po 1989 roku – jak zniszczono jeden z filarów polskiego transportu
    • 3 kwietnia 2000 – czarny dzień w historii polskich kolei, likwidacja połączeń pasażerskich na trasie Racibórz-Racławice Śląskie
    • Ćwierć wieku restrukturyzacji
    • Szantaż, groźba likwidacji połączeń. Kolej na barkach samorządów
    • Kolej Podsudecka – dekada stagnacji i rozczarowań
    • Likwidacja i powrót pociągów do Głuchołaz
    • Wzrost znaczenia stacji Głuchołazy, pociągi z Nysy do Czech
    • Czy wsiadanie do czeskich pociągów jest legalne?
    • Konwencja z czasu zimnej wojny, a prawo unijne. Postój czeskich pociągów w centrum Głuchołaz
    • Wznowienie połączeń dalekobieżnych
    • Kolej+ do Głubczyc i studium wykonalności dla linii 137
    • Silny głos lokalnego biznesu i samorządów
    • Rządowy program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej – Kolej+ do 2029 roku
    • Gmina wyremontuje dworzec
    • Telegram ze szlaków –najnowsze kolejowe doniesienia
    • Debata kolejowa w Nysie
    • Remonty w rejonie Głuchołaz
    • Trzy nowe obwodnice blisko linii kolejowych
    • Czy Głuchołazy zostaną połączone z Koleją Podsudecką?
  • Dodatek: Indeks stacji i wykazy przebiegu linii kolejowych
  • Dodatek: kalendarium budowy odcinków linii kolejowych
  • Dodatek: Wypadki kolejowe
    • Podstawy organizacji sieci kolejowej
    • Wprowadzenie do wypadków kolejowych
    • Wypadek kolejowy pod stacją Sukowice (dawniej Zakrzów)
    • Niewyjaśniony wypadek pod Polskim Świętowem
    • Pociąg bez hamulców wyprawiony z Głogówka. Katastrofa kolejowa w Nysie – maj 1963 roku
    • Zderzenie pociągów pomiędzy Baborowem a Bernacicami – sierpień 1981 roku
    • Tragedia na przejeździe kolejowym w Dytmarowie
    • Pijany kolejarze i wykolejenie pociągu w Głubczycach
    • Wykolejenie się lokomotywy SU46 na łącznicy w Racławicach Śląskich
    • Eksperyment i wycofywanie sześcioosiowych lokomotyw
    • Historia lokomotywy SU46–026
    • Wybrane wypadki na przejazdach kolejowych
    • Zwłoki kolejarza przejechanego przez pociąg
    • Morderca z pociągu Kraków–Jelenia Góra
    • Pechowy skok do pociągu
    • Katastrofa parowozu na szlaku Racławice Śląskie – Dytmarów
    • Dramatyczny wypadek na stacji Kędzierzyn–Koźle, pomógł nieznany mężczyzna z teczką
  • Dodatek: Na filmowym planie
    • Plan filmowy na głubczyckiej stacji kolejowej
    • 150. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego
    • Dlaczego Racławice Śląskie?
    • Świąteczna reklama na stacji Racławice Śląskie
    • Scenografia i realizacja zdjęć
    • Dodatkowe lokalizacje i emisja reklamy
    • Kazimierz Pawlak na racławickiej stacji
  • Dodatek: Pikniki kolejowe w Racławicach Śląskich
    • Sprowadzenie parowozu – największe wyzwanie
    • Pierwszy piknik – sukces na całej linii
    • Pikniki spełniły swoją rolę
  • Dodatek: Stowarzyszenie Miłośników Kolei Racławice Śląskie
    • Zmiany w zarządzie i dalsza działalność
    • Ostatnie inicjatywy i projekty
  • Dodatek: Pierwsi kolejarze na ziemiach odzyskanych - dodatkowa książka
  • Bibliografia
  • Podziękowania