Dodano: Piątek, 29 stycznia 2016r. godz.: 16:49. Nr wydania: 412/2016

Czy kolej wróci do Bielawy?

Jeszcze kilka lat temu taki scenariusz byłby uznany za trudny do zrealizowania, ale pojawiło się światełko w tunelu.

Bielawa miała nietypowe połączenie kolejowe z Dzierżoniowem. Od strony zachodniej przez Pieszyce oraz od wschodu z samym miastem Dzierżoniów. Obie linie łączyły się na południowo zachodnich obrzeżach Bielawy (Bielawa Zachodnia). Ta linia kolejowa, która została zachowana i nie rozebrana to linia wschodnia przez stację Bielawa Wschodnia. Linię tę uruchomiono 15 lat po ukończeniu budowy Magistrali Podsudeckiej w 1891 roku. Ostatnie planowe pociągi osobowe odjechały w 1977 roku, a towarowe w 2001 roku.

Z drugiej strony, chodzi o tory biegnące przez Pieszyce, linię kolejową nazywano początkiem tzw. Kolei Sowiogórskiej kończącej się w Ścinawce Średniej. Kolej ta powstała, aby węgiel z kopalni w Słupcu i Nowej Rudzie przewieźć do Dzierżoniowa. Jej fragment był jedynym na terenach Polski fragmentem kolei zębatej. Niestety przepustowość odcinka zębatego była ograniczona, a składy nie mogły być cięższe niż ok 125 ton (sama lokomotywa ważyła 50-60 ton). Z tego też względu upadek tej linii kolejowej notuje się już na okres po I wojnie światowej. O ile opłacalność budowy tej linii to temat sporny, często omawiany przez historyków, o tyle jej walory krajobrazowe do dziś wzbudzają zachwyt nie tylko wśród miłośników kolei. Niestety większość tej linii kolejowej jest rozebrana.

- Coraz bliżej do reaktywacji linii kolejowej Dzierżoniów - Bielawa. Jak ustaliło Radio Wrocław w najbliższą niedzielę samorządowcy z regionu podpiszą w tej sprawie porozumienie z Kolejami Dolnośląskimi. Chcą razem powalczyć o przywrócenia historycznego połączenia. Marek Chmielewski ze Stowarzyszania Turystycznego Gmin Gór Sowich, nie ma wątpliwości, że warto to zrobić. (źródło Radio Wrocław).

To bardzo ciekawa informacja. Chyba wszyscy trzymają kciuki za powodzenie tej inicjatywy. Jeśli udałoby się przywrócić pociągi do Bielawy, to byłoby to sygnał, że nawet zmarginalizowane linie kolejowe, często zapomniane, mogą odżyć pełnią blasku. Byłoby to bodźcem np. do dalszej walki w sprawie powrotu kolei do Karpacza, czy np. pociągów w relacji Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz (choćby jako atrakcje turystyczne).

Polecamy pełny szczegółowy artykuł na temat reaktywacji kolei w Bielawie na stronie Radia Wrocław.

Obraz: stacjabielawa.jpg

Stacja Bielawa Zachodnia na starej pocztówce

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Piątek, 29 stycznia 2016r. godz.: 16:49. Nr wydania: 412/2016

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki