Nieubłaganie zbliża się koniec 2025 roku, co wiąże się z roczną zmianą rozkładu jazdy pociągów. Zmianą, która obejmuje kraje europejskie i następuje zawsze w noc z drugiej soboty grudnia na drugą niedzielę grudnia.
Czy 14 grudnia obudzimy się w nowej rzeczywistości kolejowej? To pytanie zadaje sobie wielu pasażerów i lokalnych polityków żywo zainteresowanych transportem kolejowym. Pomimo, że rozkład jazdy jest już dostępny, nigdy do końca nie wiadomo jaki będzie efekt finalny.
Tegoroczna zmiana przynosi niewielki plus dla naszej linii w postaci dodatkowego kursu z Nysy do Kędzierzyna-Koźla, ale po kolei:
Zasadniczo oferta połączeń dalekobieżnych nie ulega zmianie. PKP Intercity zapowiedziało dalsze utrzymanie dwóch par połączeń dalekobieżnych łączących Kraków, Metropolię Górnośląską z południem Opolszczyzny czy Przedgórzem Sudeckim, są to pociągi:
Niewielkim korektom ulegnie rozkład jazdy ww. pociągów, które na opolskim odcinku magistrali podsudeckiej zatrzymają się w Kędzierzynie-Koźlu, Głogówku, Prudniku, Nysie, Otmuchowie i Paczkowie.
Lokalny przewoźnik wraz z organizatorem przewozów Samorządem Województwa Opolskiego nie rozpieszczają południowych części regionu. W rozkładzie jazdy pociągów w dalszym ciągu będziemy mieli do dyspozycji kilka połączeń w dobie w dzień roboczy i tylko 3 pary dziennie w przypadkowych godzinach w weekendy. Jedynym plusem jest nowy, stary pociąg z Nysy do Kędzierzyna-Koźla, tylko w jedną stronę, który po kilku latach wraca do rozkładu jazdy.
Dzień roboczy:
Dzień wolny:
Poza nowym pociągu z Nysy o 7:40 do Kędzierzyna-Koźla oferta na opolskim odcinku magistrali podsudeckiej nie ulega większym zmianom. Szczególnie zauważalny jest brak od kilku sezonów bezpośredniego pociągu z Kędzierzyna-Koźla do Wrocławia Gł. przez Racławice Śl., Prudnik, Nysę, który cieszył się dużą popularnością.
Coraz częściej przez media podejmowany jest temat stanu infrastruktury kolejowej na magistrali podsudeckiej wraz z planowanymi pracami modernizacyjnymi. Z jednych źródeł możemy usłyszeć, że w najbliższych latach zostanie zmodernizowany odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Nysa, z drugiej strony nie ma pewnych informacji co do dalszego odcinka biegnącego przez powiat prudnicki. Cieszą plany modernizacji linii na odcinku Nysa - Kamieniec Ząbkowicki. W rozkładzie jazdy 2025/2026 pociąg pospieszny potrzebuje na pokonanie ww. odcinka aż 43' -45', podczas gdy w rozkładzie jazdy 1998/1999 było to średnio 26'-27' (posp. Lublin - Kudowa Zdrój). Niemniej jednak podobne pogorszenie stanu infrastruktury jest na odcinku pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Nysą, gdzie prędkość pociągów zmniejszyła się ze 100km/h do nawet 50km/h z ograniczeniami do 30-40km/h. Stąd też obecnie pociąg pospieszny z Kędzierzyna-Koźla do Nysy jedzie o blisko 20' dłużej niż jeszcze pod koniec XX w.
W najbliższych latach potrzebujemy przede wszystkim modernizacji lub rewitalizacji linii, która pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu, poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu czy dostosowanie punktów handlowych do potrzeb (np. przeniesienie przystanku w Pokrzywnicę, w okolice miejscowości czy budowę nowego przystanku w Nysie przy osiedlu na wyjeździe z miasta).
Które z licznych medialnych zapowiedzi okażą się prawdziwe? Czas pokaże, tymczasem nowy rozkład jazdy oceniam na niewielki plus za dodatkowy pociąg z Nysy do Kędzierzyna-Koźla.
Rozkłady z Portalu Pasażera dla 3 stacji

Oczekujemy, ale to jeszcze sporo czasu, na dostawę dla Opolszczyzny nowoczesnych nowych autobusów szynowych.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Wczoraj popołudniu w drogę z Krakowa ruszył pociąg TLK Sudety na nowym taborze. Od teraz kursy na tym pociągu będą obsługiwane przez składy serii SN85.
Od października pociągi Intercity w relacji Kraków-Jelenia Góra i Jelenia Góra-Kraków, które kursują przez linię 137, będą prowadzone jednostkami SD85.
W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.
Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.
Dobra zmiana od nowego rozkładu. Wraca drugi dalekobieżny pociąg na naszej linii kolejowej.
W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.