Strona 29 z 33
Wspierają naszą akcję | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Wtorek, 21 lipca 2009r. godz.: 07:10
Kiedyś Pudelsi śpiewali o pociągu co z Krakowa do Jeleniej Góry się toczy. Dziś w ramach akcji przywróćmy pociąg pośpieszny na podsudeckie tory możemy zaprezentować Wam utwór wspierający nasze działania. Rzadko się zdarza, by taka akcja została wsparta utworem muzycznym.
Likwidacja | Autor: Krzysztof Strauchmann - Nowa Trybuna Opolska. Publikacja: Poniedziałek, 20 lipca 2009r. godz.: 12:22
Ponad 30 zwolenników turystyki kolejowej karczowało w sobotę zarośnięte, opuszczone torowisko od Racławic do Ściborzyc.
Historia | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Niedziela, 19 lipca 2009r. godz.: 11:24
W lipcu 1903 roku wody rzeki Osobłogi podmyły filary dużego kamiennego mostu w Racławicach Śląskich. Obiekt zawalił się - ocalała tylko zwisająca nitka szyn. Kiedy wody opadły pojawiły się pierwsze plany obudowy mostu. Dziś prezentujemy drugą część tekstu opisującego największą katastrofę inżynieryjną jaka miała miejsce na historycznym trakcie Magistrali Podsudeckiej.
Interwencja | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Czwartek, 9 lipca 2009r. godz.: 12:54
Od dwóch dni możemy na naszej magistrali zobaczyć kursujące klasyczne lokomotywy serii ST44. Dla miłośników fotografii jest to niewątpliwie rarytas. Jednak jeśli szybko się zastanowimy i popatrzymy na to, że obecnie jesteśmy świadkami drastycznego wzrostu ruchu towarowego po linii numer 137 to szybko dojedziemy do wniosku, że jeśli nie zostanie przeprowadzony remont szlaku linia zostanie rozjechana. Kilka dni temu otrzymałem bardzo ciekawy list od jednego z maszynistów kursujących kilkanaście lat po Magistrali. Opisuje on to, dlaczego ta linia przeżywa swój renesans oraz udowadnia, że konieczny jest bardzo szybki remont szlaku. Myślę, że wielu czytelników, a być może również nasze władze zainteresuje zamieszczony poniżej list. Lektura obowiązkowa.
Literatura | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Sobota, 4 lipca 2009r. godz.: 12:05
Niedawno na rynku wydawniczym ukazała się pozycja książkowa opisująca dzieje linii kolejowej łączącej Kłodzko ze Stroniem Śląskim. Pozycja ta powinna zainteresować również miłośników Magistrali Podsudeckiej, ponieważ jak wiadomo jeszcze nie tak dawno do Stronia dojeżdżały bezpośrednie pociągi z Krakowa, Mysłowic i Katowic.
Impreza | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Czwartek, 2 lipca 2009r. godz.: 18:44
Można już oficjalnie powiedzieć to o czym mówiło się od dawna. Trwają przygotowania do organizacji kolejnej imprezy kolejarskiej w Racławicach Śląskich. Zaplanowano ją wcześniej podobnie jak w roku ubiegłym na pierwszy weekend września (5-6 września).
Wąskotorówka | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Wtorek, 30 czerwca 2009r. godz.: 15:45
Obecnie najważniejszym projektem, nad którym pracuje Euroregion Pradziad jest próba przedłużenia kolejki wąskotorowej Trzemesna-Osobłoga do Racławic Śląskich z wykorzystaniem linii kolejowej Racławice-Głubczyce. Jak tłumaczą władze Euroregionu, w dalszej kolejności istniałaby możliwość przedłużenia tak powstałej linii (poprzez dołożenie trzeciego toru) do Głubczyc i Raciborza.
Inwestycja | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Wtorek, 30 czerwca 2009r. godz.: 08:00
Radni Gminy Głogówek uchwalili w poniedziałek plan zagospodarowania przestrzennego. W praktyce oznacza to, że lada dzień w Racławicach Śląskich powstanie potężna kopalnia żwiru i piasku. Badania wykazały, że wydobycie potrwa co najmniej 6 lat, ale późniejsze plany zakładają dalsze wykopaliska prowadzone w kierunku Głogówka co przedłuży żywot przedsięwzięcia nawet do 10 lat. Żwir ma być transportowany do wybranych rejonów kraju koleją.
Historia | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Czwartek, 18 czerwca 2009r. godz.: 15:40
Kiedy w 1875 roku ukończono budowę ogromnego kolejowego mostu kamiennego na rzece Osobłodze w Racławicach Śląskich nikt nie przypuszczał, iż ta niebotyczna jak na ówczesne czasy konstrukcja przetrwa tylko 28 lat. W 1903 roku okazało się, że racławicki obiekt został źle zaprojektowany. Było jednak za późno - most runął. Do początku XX wieku był to największy most jaki wybudowano na ziemi prudnickiej. Później, dokładnie w tym samym miejscu wzniesiono jeszcze większą konstrukcję, która przetrwała do czasów obecnych i być może jest największym mostem kolejowym o najdłuższym jednym przęśle w Polsce.
Impreza | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Środa, 17 czerwca 2009r. godz.: 17:33
Już w najbliższą sobotę 20 czerwca w Osobłodze (Osoblaha) oficjalnie rozpoczęcie sezonu turystycznych kolejowych wycieczek składem retro po czeskiej wąskotorówce. Będzie można zobaczyć w ruchu co najmniej dwa parowozy (wąskotorowy i normalnotorowy). Jeśli ktoś chciałby tego dnia wystawić swój biznes pokazując polską kulturę, jedzenie itp. będzie miał okazję zarobić.
Kolej | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Wtorek, 16 czerwca 2009r. godz.: 14:51
W Głuchołazach trwa trzydniowe Forum Polskich Euroregionów Granicznych. Gospodarzami są przedstawiciele Euroregionu Pradziad. Wśród gości widzieliśmy m. in. Danutę Hübner, posłów, szefów euroregionów, burmistrzów. Jednym z elementów forum była prezentacja i krótki wykład na temat planowanego połączenia kolejowego Racławic i Osoblahy.
Tabor Magistrali | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Sobota, 6 czerwca 2009r. godz.: 18:32
Kontynuujemy nasz cykl poświęcony prezentacji lokomotyw (spalinowych i parowych) jakie można było zobaczyć na szlakach Magistrali Podsudeckiej. Tym razem pokusiliśmy się o opisanie dziejów najpopularniejszej (poza lokomotywą SU46) lokomotywy spalinowej Przedgórza Sudeckiego. Mowa o lokomotywie spalinowej serii SU45, która przez blisko 30 lat królowała w takich relacjach pociągów jak: Kraków - Jelenia Góra, Katowice - Legnica, czy Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska. Uwaga - artykuł został zaktualizowany.
Impreza kolejowa | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Piątek, 5 czerwca 2009r. godz.: 15:33
Fundacja Era Parowozów zaprasza na przejazd specjalnym pociągiem w stylu Retro prowadzonym parowozem Ty2 (+ wagon nr 505129-22130-3 Bhixt (ryflak), wagon 505129-18452-7 Bhixt (ryflak), wagon 040314 Gmhx (barowy), wagon nr 05 701 Bhuxz, wagon Slmz708694 (wagon chłodnia, w malowaniu Zjednoczonych Browarów Warszawskich)) relacji Chabówka - Żywiec - Chabówka.
Bilety | Autor: Krzysztof Pawlak. Publikacja: Środa, 3 czerwca 2009r. godz.: 15:45
Spółka Koleje Dolnośląskie S.A. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów przedłużyły promocję cenową na przejazd wybranymi odcinkami do 31 sierpnia 2009r.
Parowozy Magistrali | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Poniedziałek, 1 czerwca 2009r. godz.: 20:20
Rozpoczynamy cykl artykułów opisujących lokomotywy (parowe i spalinowe), które można było zobaczyć na szlaku Magistrali Podsudeckiej oraz na jej liniach bocznych (lokalnych). Na początek postanowiliśmy opisać lokomotywę królującą przez około 40 lat w ruchu lokalnym będącą niezwykle udanym poprzednikiem lokomotyw serii TKt48. Zdecydowaliśmy się w pierwszej kolejności opisać typ parowozu będący pierwszą rodzimą konstrukcją, której projekt opracowano zaraz po tym jak nasz kraj odzyskał niepodległość.
Wąski tor | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Sobota, 30 maja 2009r. godz.: 22:05
Unikalne przedsięwzięcie na skalę Europy, czyli połączenie wąskotorowe Osoblaha-Racławice było tematem audycji Radia Opola, której mogliśmy wysłuchać w ostatni piątek. Byłby to unikalny polsko-czeski produkt turystyczny, wyróżnik tej okolicy. W audycji wypowiadali się Jaromir Foltyn (czeski pomysłodawca), Stanisław Stadnicki (miłośnik kolei z Racławic i propagator tej inicjatywy po stronie Polskiej), Radosław Roszkowski (Starosta Powiatu Prudnickiego, a zarazem Prezes Euroregionu Pradziad). Być może pierwszy pociąg nową trasę pokona już za trzy lata.
Towarowe | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Piątek, 29 maja 2009r. godz.: 15:45
W ostatnim czasie możemy zaobserwować lawinowy wręcz wzrost ilości pociągów towarowych przejeżdżających przez Magistralę Podsudecką.
Historia | Autor: Stanisław Stadnicki. Publikacja: Czwartek, 28 maja 2009r. godz.: 15:33
Artykuł opisujący wypadek jaki zdarzył się w 1985 roku w Dytmarowie spotkał się z dużym zainteresowaniem czytelników. Kilka osób podzieliło się wspomnieniami z tamtych chwil.
Strona 29 z 33