Kalendarium budowy Magistrali Podsudeckiej
Budowa Magistrali Podsudeckiej trwała 32 lata. Linia kolejowa mająca połączyć uprzemysłowione miasta Przedgórza Sudeckiego z kopalniami na Śląsku była projektowana już od początku lat 40-tych XIX wieku. O ile początkowe prace budowlane w okolicy Jaworzyny Śląskiej były wykonywane szybko, o tyle budowa traktu, zwłaszcza w rejonie Nysy i Koźla, na wiele lat została skutecznie opóźniona przez niechętne kolei, władze wojskowe.
1844-07-21 Ukończono budowę 10-kilometrowej linii kolejowej z Jaworzyny Śląskiej do Świdnicy (pierwszy historyczny odcinek Magistrali Podsudeckiej). Jaworzyna Śląska stała się pierwszą stacją węzłową na Przedgórzu Sudeckim z liniami kolejowymi do Świdnicy oraz Wrocławia Świebodzkiego i Świebodzic.1844-10-19 Kolej od strony Wrocławia dociera do Legnicy. Nowo-budowana linia kolejowa ma połączyć Wrocław z Berlinem. Rok później Legnica uzyskuje połączenie z Bolesławcem.1845-11-02 Od strony Opola kolej dociera do Kędzierzyna. W małej wsi powstaje znacząca stacja. Kędzierzyn zostaje połączony z Gliwicami, a w 1846 roku z Raciborzem.1848-11-26 Kolej od strony Brzegu dociera do Nysy. Linia kolejowa z Brzegu już rok wcześniej dotarła na przedmieścia Nysy i kończyła się na stacji w Pakosławicach. Dopiero po kilkunastu miesiącach możliwe było doprowadzenie szyn do Nysy, po pertraktacjach z władzami wojskowymi.1855-01-01 Od strony Raciborza do Głubczyc doprowadzono nową linię kolejową, którą następnie planowano przedłużyć do Prudnika i Nysy. Prace przerwano w związku z kłopotami finansowymi spółki budującej torowisko.1855-11-24 Linię z Jaworzyny Śląskiej do Świdnicy przedłużono do Dzierżoniowa.1856-12-16 Wybudowano najbardziej na zachód wysuniętą część Magistrali Podsudeckiej. Kolej połączyła Legnicę z Jaworzyną. Najważniejszymi stacjami na nowym odcinku były stacje Jawor oraz Strzegom. Bezpośrednio pociągiem można było dojechać z Legnicy do Dzierżoniowa.1858-11-01 Linię podsudecką przedłużono z Dzierżoniowa do Ząbkowic Śląskich. Powstała stacja w Piławie.1873-06-08 Po dłuższych pertraktacjach wybrano Kamieniec na stację węzłową, na której miały połączyć się linie kolejowe Wrocław-Kłodzko oraz Magistrala Podsudecka rozbudowywana sukcesywnie w kierunku wschodnim. Tego dnia można było przejechać pociągiem z Wrocławia przez Kamieniec do Barda.1874-04-01 Ukończono budowę kolejnej nitki szyn, tym razem łączącej Ząbkowice Śląskie z Kamieńcem Ząbkowickim.1875-11-01 Ukończono budowę linii kolejowej Nysa-Nowy Świętów-Głuchołazy. Stało się to szybciej niżeli doprowadzenie do Nysy torów od strony Goświnowic. Miesiąc później Głuchołazy zyskały kolejowe połączenie z Krnovem (wtedy Monarchia Austrio-Węgierska).1875-12-28 Ukończono budowę odcinka Kamieniec Ząbkowicki-Goświnowice. Powstały dwie duże stacje w Otmuchowie oraz Paczkowie. Spółka budująca Magistralę Podsudecką (Kolej Górnośląska) pertraktowała z władzami nyskiej twierdzy, celem przeforsowania projektu budowy nyskiego dworca w centrum tego miasta. 1876-06-12 Oddano do użytku odcinek Goświnowice-Nysa. Na tym odcinku największą inwestycją była budowa mostu kolejowego na rzece Nysa Kłodzka.1876-06-12 Ukończono budowę odcinka Nowy Świętów-Prudnik. Nowy Świętów stał się stacją węzłową, trzy kierunkową.1876-08-15 Ukończona została budowa odcinka Prudnik-Racławice Śląskie-Głubczyce. Tym samym udało się zrealizować marzenie sprzed 20 lat i bezpośrednie połączenie Raciborza i Głubczyc z Prudnikiem oraz Nysą. Na tym odcinku największą inwestycją była budowa kamiennego mostu nad rzeką Osobłogą w Racławicach Śląskich.1876-12-01 Ukończona została budowa odcinka Racławice Śląskie-Kędzierzyn Koźle. Racławice Śląskie stały się stacją węzłową trzy kierunkową. Na nowym odcinku powstała duża stacja w Głogówku. Budowa Magistrali Podsudeckiej zostaje zakończona .II wojna światowa nie oszczędziła Magistrali. Zniszczone na prawie całej długości torowisko naprawiano blisko 2 lata. O ile na odcinku do obecnej granicy woj. opolskiego z dolnośląskim udało się w pełni odbudować dwa tory, o tyle odcinek dolnośląski pod tym względem nie jest komplety i w kilku miejscach ruch pociągów odbywa się jednotorowo.
W latach 70-tych ubiegłego wieku przeprowadzono jak dotąd ostatni, duży remont linii kolejowej.