Ciekawe artykuły o historii Magistrali Podsudeckiej
Na tej stronie prezentujemy ciekawe teksty nawiązujące do historii naszej ulubionej linii kolejowej.
Na tej stronie prezentujemy ciekawe teksty nawiązujące do historii naszej ulubionej linii kolejowej.
Strona 1 z 1
Autor: Stanisław Stadnicki.
Trudno wyobrazić sobie Magistralę Podsudecką bez lokomotyw serii SU/P45. Przez kilkadziesiąt lat popularne fiaty królowały obsługując pociągi w takich relacjach jak: Kraków - Jelenia Góra, Katowice - Legnica, czy Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska. Prezentujemy historię tych lokomotyw i ich kursowanie na linii 137.
Autor: Piotr Kopczyk.
To niemal pewne. Linia kolejowa z Baborowa do Pilszcza idzie pod młotek. Dzięki staraniom lokalnych miłośników kolei wspaniały most w pobliżu Nowej Cerekwi ma zostać wpisany do rejestru zabytków i uratowany. Patrząc historycznie na Magistralę Podsudecką jej starszą częścią jest linia kolejowa Racławice Śląskie-Racibórz ze stacją w Baborowie. Warto poznać historię linii kolejowej dającą pasażerom z Przedgórza Sudeckiego możliwość dojazdu z Baborowa do Opavy, opracowaną z okazji 100-lecia jej budowy (tym bardziej, że los traktu wydaje się już przesądzony).
Autor: Stanisław Stadnicki.
W lipcu 1903 roku wody rzeki Osobłogi podmyły filary dużego kamiennego mostu w Racławicach Śląskich. Obiekt zawalił się - ocalała tylko zwisająca nitka szyn. Kiedy wody opadły pojawiły się pierwsze plany obudowy mostu.
Autor: Stanisław Stadnicki.
Kiedy w 1875 roku ukończono budowę ogromnego kolejowego mostu kamiennego na rzece Osobłodze w Racławicach Śląskich nikt nie przypuszczał, iż ta niebotyczna jak na ówczesne czasy konstrukcja przetrwa tylko 28 lat. W 1903 roku okazało się, że racławicki obiekt został źle zaprojektowany. Było jednak za późno - most runął. Do początku XX wieku był to największy most jaki wybudowano na ziemi prudnickiej. Później, dokładnie w tym samym miejscu wzniesiono jeszcze większą konstrukcję, która przetrwała do czasów obecnych i być może jest największym mostem kolejowym o najdłuższym jednym przęśle w Polsce.
Autor: Stanisław Stadnicki.
Umownie Magistrala Podsudecka to trakt kolejowy łączący Legnicę z Kędzierzynem. Niewiele osób jednak wie, iż pierwotne plany kolejowego połączenia Przedgórza Sudeckiego z obecnymi terenami Górnego Śląska w ogóle nie zakładały budowy odcinka Racławice Śląskie-Kędzierzyn. Historycznym, najbardziej wysuniętym za wschód fragmentem podsudeckiego szlaku jest linia kolejowa łącząca Racławice Śląskie z Głubczycami i dalej Raciborzem. Niniejszy artykuł prezentuje nieznane i zapomniane dzieje linii kolejowej uważanej do tej pory za lokalny trakt o niewielkim znaczeniu państwowym. Udowadnia, że linia kolejowa biegnąca od Racławic do Raciborza podobnie jak obecna Magistrala Podsudecka miała być linią dwutorową i od chwili budowy była zaliczana do najważniejszych linii kolejowych państwa Pruskiego.
Autor: Krzysztof Pawlak.
Rok 1983r. zapisał się w naszej lokalnej historii przede wszystkim wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II w sanktuarium na Górze Świętej Anny. Spotkanie, które odbyło się 23 czerwca pierwotnie planowano przygotować w amfiteatrze, jednak spodziewano się olbrzymiej liczby wiernych i zdecydowano później, aby przenieść je nieopodal bazyliki, na błonia. Wówczas na spotkanie z papieżem przybyło około miliona osób. Z tej okazji Polskie Koleje Państwowe podjęły się nie lada wyzwania przewiezienia znacznej liczby pielgrzymów. W związku z powyższym uruchomiono szereg dodatkowych pociągów o relacjach, które w dzisiejszych realiach są prawdziwą "regionalną egzotyką".
Strona 1 z 1