Czasy Obecne na Magistrali Podsudeckiej

Czasy obecne, to trudne czasy dla Magistrali Podsudeckiej. Linia podsudecka jest jednym z najważniejszych w kraju traktów, używanych głównie do wywozu kruszywa z dolnośląskich kopalń lub transportu węgla z Górnego Śląska. Przeciążanie przewozami towarowymi spowodowało, że obecnie linia wymaga gruntownej modernizacji.

Obraz: obecnie1.jpg

Ruch towarowy obsługiwany jest przede wszystkim przez zmodernizowane kamienieckie lokomotywy ST44, które zastąpiły wysłużone lokoomtywy ST43

Prowadzone wprawdzie systematyczne prace naprawcze, zapewniają względnie normalną przepustowość i utrzymanie szlaku, choć pewnie nie na poziomie zadowalającym. Na całej długości linii z każdym rokiem zwiększają się ograniczenia prędkości, a jeszcze nie tak dawno całym traktem można było podróżować z prędkością 100km/h.

Od około 30 lat mówi się o elektryfikacji Magistrali Podsudeckiej. Prace nie rozpoczynają się, ponieważ zadanie to nie jest traktowane jako priorytetowe w kolejowych inwestycjach państwowych.

Obraz: obecnie2.jpg

Ruch pasażerski obsługują autobusy szynowe

W ruchu pasażerskim widoczny jest podział administracyjny. Województwo dolnośląskie uruchamia pociągi wyłącznie na terytorium swojej jurysdykcji, a opolskie na swojej. Tym samym nie ma możliwości przejechania granicy województwa, odcinka Nysa-Kamieniec Ząbkowicki pociągiem pasażerskim.

W Jaworzynie Śląskiej (najstarszym węźle kolejowym Polski) działa Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Można tam zobaczyć parowozy, jakie jeszcze dwie dekady temu regularnie kursowały po podsudeckich torach. W Racławicach Śląskich organizowane są rodzinne pikniki kolejowe. Głównymi atrakcjami są lokomotywy, drezyny oraz wystawy eksponatów kolejowych.

Co jakiś czas Magistralą Podsudecką przejeżdżają pociągi specjalne. Przykładowo w 2012 roku na tym trakcie pojawiła się lokomotywa parowa Ty2-911 z Chabówki z cztero wagonowym składem. Na kilku stacjach nadal działają semafory kształtowe i nastawnie budowane w stylu pruskim, a całość uzupełniają urokliwie dworce. Wszystko to sprawia, że linia podsudecka jest ciekawym tematem kolejowej fotografii.

Jaka będzie przyszłość Magistrali Podsudeckiej? Na to pytanie niestety nie da się odpowiedzieć. Linia jest niezbędna i gwarantuje transport głównie kruszywa w głąb naszego kraju. Na główny plan wysuwa się brak połączeń na stykowym odcinku wojewódzkim i rok rocznie zmniejszająca się liczaba pociągów pasażerskich w ruchu regionalnym.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2017
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki