Miał być rozebrany, ale most w Nowej Cerekwii jest właśnie remontowany

Oddany do użytku w 1909 roku (zbudowany w 1907roku ) na drugorzędnej linii kolejowej Baborów-Pilszcz-Opava most ma długość 117 metrów i to najdłuższa tego typu konstrukcja kolejowa w powiecie głubczyckim.

Może zaskakiwać jego wysokość, bo tory ułożone były prawie 22 metry nad ziemią. To znacznie wyżej niż np. w przypadku większego i dłuższego mostu kolejowego w Racławicach Śląskich.

Linia kolejowa do Opavy była przedłużeniem istniejącego już traktu od Koźla. Gwarantowała wywóz z okolic Głubczyc płodów rolnych (zwłaszcza buraków) oraz kamienia wydobywanego w licznych w tamtej okolicy kamieniołomach. Co ciekawe linia ta dawała mieszkańcom Opavy czy Baborowa łatwy dojazd koleją do Opola. Zawsze jednak traktowała była jako kolej lokalna i miała znaczenie drugorzędne dla państwa.

Linia przebiega przez pofałdowany, bardzo pagórkowaty teren. Za Baborowem przy wyjeździe ze wsi Nowa Cerekwia linia musiała pokonać niewielką rzekę o nazwie Troja.

Ponieważ akurat w tym miejscu różnica wysokości dla zaplanowanego torowiska był znaczna, to powstał monumentalny most składający się z trzech przęseł o średniej długości 36 metrów (środkowe przęsło jest minimalnie krótsze). Dla mostu charakterystyczne jest to, że jest to obiekt łukowy a nie prosty! Przęsła są ułożone w małym łuku.

Obiekt przetrwał II wojnę światową bez zniszczeń i zasadniczo był używany do końca lat 90.tych ub. wieku, ale w praktyce do Pilszcza (po wojnie zaniechano ruchu przez granicę państwową i część torów rozebrano) poza pociągami specjalnymi nic już wtedy nie jeździło.

Most został kilka lat temu wpisany do rejestru zabytków, ponieważ doceniono jego walory: krajobrazowe, techniczne, obrazowe. - Jest to dzieło kultury technicznej dokumentujące rozwój sztuki inżynierskiej, postępu technicznego, wyjątkowy i piękny most - mówiła w wywiadzie dla TVP 3 Opole opolska konserwator zabytków Elżbieta Molak. Kilka lat temu pojawiła się groźba rozebrania mostu, ale w wyniku protestów został on wpisany do rejestru zabytków i dzięki temu uratowany. Teraz mimo, że linia nie jest używana, to obiekt przejdzie renowację. Pierwsze prace już trwają. Odpowiada za nie PKP PLK. Poinformowano, że roboty obejmą zabezpieczenie antykorozji konstrukcji stalowej, uzupełnienie braków w konstrukcji kamiennej i betonowej oraz wykonanie niektórych elementów drewnianych.

Mimo, że renowacja będzie kosztowna, a linia kolejowa nie jest używana i pewnie są potrzebniejsze inwestycje na czynnych traktach, to należy docenić podjęte kroki zmierzające do odświeżenia wizerunku mostu. To cenny i znaczący zabytek pokazujący nie tylko piękno dawnej kolei, ale także pomysłowość inżynierów z początku ubiegłego wieku. Takie prace się chwali, zwłaszcza, że są rzadkością. Rzeczywistość pokazuje, że unikalne na skalę kraju obiekty inżynieryjne często się rozbiera a nie zachowuje.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Katastrofa

Największa katastrofa w ówczesnej Europie, zderzenie pociągów pod stacją Sukowice (dawniej Zakrzów) na linii Baborów-Koźle

Najtragiczniejszy wypadek kolejowy na terenie opisanym w mojej książce oraz terenie, którego dotyczy i strona KolejPodsudecka.pl wydarzył się w niedzielę, 12 listopada 1939 roku, na odcinku Długomiłowice - Zakrzów Opolski, na linii kolejowej Koźle-Baborów. Doszło tam do czołowego zderzenia dwóch pociągów na jednotorowej trasie. Był to najtragiczniejszy wypadek w ówczesnej Europie.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.