Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Po przejęciu budynku, gmina Głubczyce odpowiada za remont zabytkowego dworca kolejowego w Głubczycach.
Niestety, wcześniej część prac przebiegała powoli i z opóźnieniami. Wiosną 2025 roku, po przeprowadzeniu inwentaryzacji wykonanych robót, gmina podpisała nową umowę z nowym wykonawcą. Dzięki temu do końca 2025 roku ma zostać ukończony drugi etap prac, obejmujący odbudowę stropów i dachu (wykonanie elewacji budynku oraz wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej). Jak widzimy na zdjęciu, prace postępują w imponującym tempie. Obiekt prezentuje się wspaniale, a charakterystyczną wieżę (symbol komina parowozu) widać z daleka.
Już jest, nowy Kalendarz Kolej Podsudecka 2026. Dziś i jutro (22-23 października) kupisz ze zniżką 10%. Zobacz w sklepie online.
W planach znajduje się również trzeci etap, zakładający kompleksowe wykończenie wnętrz. Szacunkowy koszt tego etapu to 17 milionów złotych, a zakończenie całej inwestycji przewidziano na czerwiec 2027 roku jeszcze przed planowanym wznowieniem ruchu kolejowego na linii do Głubczyc w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Należy wspomnieć, że to miejsce, już wcześniej w fatalnym stanie, zostało definitywnie zrujnowane przez pożar jaki wybuchł w dniu 23 sierpnia 2023 roku.
Odbudowany dworzec nie będzie pełnił typowo kolejowych funkcji. Gmina planuje urządzenie w jego wnętrzach mieszkań chronionych oraz Dziennego Domu Pobytu dla seniorów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.