Już za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów (12 grudnia 2021 r.), który będzie obowiązywał przez cały 2022 r. (do drugiej soboty grudnia). Niedawno opisaliśmy zmiany na opolskim odcinku linii, teraz czas na II część, czyli piszemy o tym, co nas czeka na dolnośląskim żelaznym szlaku z Kamieńca Ząbkowickiego do Legnicy.
W ruchu dalekobieżnym nie będzie zmian w stosunku do obecnie obowiązującego rozkładu jazdy. W dalszym ciągu będzie kursował pociąg TLK Sudety z Krakowa do Jeleniej Góry. Pociąg TLK Sudety wyjedzie z Krakowa Gł. o godz. 6:55, by przez Katowice (odj. 8:03), Kędzierzyn-Koźle (odj. 8:55), Kamieniec Ząbk. (odj.11:02), Dzierżoniów Śl. (odj.11:47), Świdnicę Miasto (odj. 12:07), Jaworzyna Śl. (odj. 12:19) dotrzeć do Jeleniej Góry (przyj. 13:46). W podróż powrotną do Krakowa Gł. pociąg wyjedzie z Jeleniej Góry o godz. 14:30, z Jaworzyny Śl. (odj. 15:51), Świdnicy Miasto (odj. 16:03), Dzierżoniowa Śl. (odj. 16:23), Ząbkowic Śl. (odj. 16:50), Kamieńca Ząbk. (17.04), Kędzierzyna-Koźla (odj. 19:09), by dotrzeć do Katowic na godz. 19:59, do Krakowa Gł. na godz. 21:06.
Co ciekawe jak wcześniej podejrzewano nastąpi zmiana składu pociągu. Z dotychczasowych wagonów z lokomotywą spalinową (określanej w żargonie kolejowym czeski nurek) przesiądziemy się (do miejmy nadzieję bardziej niezawodnego) spalinowego zestawu trakcyjnego. Składy takie dotychczas kursowały w Małopolsce. Plusem zmiany taborowej jest niewielkie skrócenie czasu przejazdu oraz możliwość wyboru miejsca przy zakupie biletu przez e-ic.
W ruchu regionalnym zapowiada się stabilizacja z niewielkimi zmianami in plus. Duży wpływ na zmianę organizacji przewozów na odcinku dolnośląskim magistrali podsudeckiej ma otwarcie po wielu latach przerwy linii kolejowej z Wrocławia Gł. przez Sobótkę do Świdnicy Miasto oraz wprowadzenie do ruchu nowych pojazdów hybrydowych. W związku z powyższym planowano, że część połączeń z Bielawy Zachodniej do Wrocławia Gł. pojedzie przez Sobótkę z pominięciem Jaworzyny Śl. Nie mniej jednak okazało się, że nie udało się w terminie zakończyć prac przy remoncie linii Wrocław Gł. - Sobótka - Świdnica Miasto, co znacząco zmienia pierwotne założenia rozkładowe, przynajmniej do końca I kwartału.
Z Legnicy w dzień roboczy wyjedzie 10 pociągów osobowych spółki Koleje Dolnośląskie. Nowością jest krótka relacja Legnica 5:03 - Jawor 5:33. Jest to nowy pociąg, który po zmianie kierunku wróci do Legnicy jako bezpośrednie połączenie Jawor 5:39 - Legnica 6:10 - Żary 7:31. Pierwotnie zakładano dodatkowy pociąg bezpośredni z Jawora 5:34 do Wrocławia Gł., przez Świdnicę Miasto, Sobótkę oraz w relacji przeciwnej z Wrocławia Gł. do Jawora 18:20. Nie mniej jednak ze względu na ww. okoliczności ich uruchomienie przesunięto na I korektę rozkładu jazdy czyli od 13 marca 2022 r.
Podobny los spotkał pociągi Jaworzyna Śl. 5:04 - Wrocław Gł. przez Sobótkę oraz Wrocław Gł. - Jaworzyna Śl. 21:35, a także pociąg o nazwie ?Jawornik? z Jawora 18:25 do Legnicy przyj. 18:52.
Pozostałe zmiany są zmianami kosmetycznymi jak na przykład dotychczasowy pociąg osobowy z Kamieńca Ząbkowickiego 17:20 do Dzierżoniowa Śl. 18:01 - zostanie połączony z pociągiem Dzierżoniów Śl. 18:35 - Legnica. Nowa bezpośrednia relacja to Kamieniec Ząbkowicki 17:32 - Legnica 19:53.
Liczba połączeń pomiędzy Dzierżoniowem Śl. a Świdnicą Miasto pozostaje bez zmian tj. 15 par połączeń w dni robocze. Po otwarciu linii do Wrocławia przez Sobótkę nieco zmniejszy się ilość kursów na odcinku Świdnica Miasto - Jaworzyna Śl.
To, czego brakuje to poranny dalekobieżny pociąg jadący dolnośląskim odcinkiem podsudeckiej w stronę Katowic i Krakowa. Z takiego pociągu mogą skorzystać jedynie mieszkańcy Kotliny Kłodzkiej (mowa o pociągu TLK Kormoran).
Cieszy to, że na dolnośląskim odcinku oferta jest w miarę stała, z lekką tendencją wzrostową, co gwarantuje stały wzrost podróżnych. Liczymy, że w przyszłości również na opolskim odcinku nastąpią pozytywne zmiany.
Autor fotografii w zapowiedzi: Jacek Widawski.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Ponieważ szykowane są dwie duże nazwijmy to niespodzianki dla naszych czytelników, to niestety na stronie ostatnio nie było publikowanych zbyt wiele aktualności. W telegraficznym skrócie podajemy bieżące informacje o tym, co ciekawego działo się na Podsudeckiej w ostatnich miesiącach.
Z nami nie będziecie się nudzić! Tak brzmiało hasło, które kilkukrotnie zamieściliśmy w naszych wydarzeniach. Oto dowód: 21 lipca w ramach przejazdu w Góry Sowie podróżnych czeka nie tylko zniżka na zwiedzanie Pałacu Jedlinka, ale również piknik rodzinno-historyczny. I to z masą aktywności i atrakcji.
W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.
Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.
W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.