Dodano: Wtorek, 3 kwietnia 2018r. godz.: 13:33. Nr wydania: 473/2018

Powrót Wójcic na mapę kolejową

W oczekiwaniu na mały krok w kierunku normalności (bo tak chyba można określić powrót dość długim okresie czasu połączeń pasażerskich na stykowym odcinku podsudeckiej między Nysą i Kamieńcem), zarządca infrastruktury (PKP PLK SA) bardzo poważnie podszedł do tego tematu.

Na wszystkich leżących wzdłuż tego odcinka stacjach i przystankach pojawiły się już nowe elementy systemu informacji pasażerskiej. Zamawiający 2 pary pociągów (UMWO), które będą kursowały w wybranych terminach zadecydował, że oba kursy będą zatrzymywać się na wszystkich czynnych stacjach i przystankach. W takich właśnie okolicznościach na mapie kolejowej ponownie pojawia się przystanek osobowy w Wójcicach (między Otmuchowem i Goświnowicami).

W ostatnich latach funkcjonowania przewozów pasażerskich (tuż przed ich zawieszeniem) przystanek został wyłączony z ruchu i miał status "nieczynnego". Niezbyt atrakcyjna lokalizacja (nieco oddalony od Wójcic), duża konkurencja transportu kołowego (PKS, transport prywatny) i pogarszająca się z roku na rok oferta spowodowała że korzystających ubywało. Przystanek posiada przedwojenny budynek kasowo-mieszkalny. Kasa została zlikwidowana na przełomie lat 60. i 70. XX w. Obecnie zarówno dolna jak i górna kondygnacja jest w całości zamieszkana. A jeszcze w latach 80-tych i 90-tych do Wójcic nad Jezioro Nyskie przyjeżdżali weekendowo amatorzy wędkarstwa z okolic Wałbrzycha i innych miejscowości leżących wzdłuż podsudeckiej.

Było to możliwe gdyż wtedy kursowały i zatrzymywały się w Wójcicach pociągi osobowe relacji Jaworzyna Śl. - Kędzierzyn-Koźle, Jelenia-Góra-Kraków czy Bytom-Dzierżoniów. Likwidacja tychże (poprzez skrócenie relacji do Kamieńca Z.) oraz otwarcie nowych zbiorników retencyjnych w Kozielnie i Topoli ostatecznie odciągnęły wędkarzy od Wójcic. Ostatni planowy szynobus zatrzymał się w Wójcicach w 2006 roku.

Efekty przywracania do kolejowego życia można zobaczyć na załączonych fotografiach. Ci, którzy choć raz mieli okazję zobaczyć przystanek przed "porządkami" na pewno widzą różnicę - wycięto wszystkie samosiejki, zlikwidowano resztki ogrodzenia peronowego i ułożono nową kładkę dla pasażerów między peronami.

Zagadką pozostaje tylko umiejscowienie tabliczki z rozkładem jazdy przy peronie w kierunku Kamieńca (wcześniej tablica z rozkładem wisiała na budynku kasowo mieszkalnym, który teraz obecny "zaradny" użytkownik odgrodził siatką od strony torów. Tak samo zastanawiający jest montaż tylko jednej tablicy z nazwą miejscowości tylko na jednym peronie. Taką samą sytuację można zauważyć również w Goświnowicach gdzie też są dwa tory i dwa perony.

Obraz: wojcicehistoria1.jpg
Obraz: wojcicehistoria2.jpg
Obraz: wojcicehistoria3.jpg
Obraz: wojcicehistoria4.jpg

Autor: Marek Grygorowicz.
Publikacja tekstu: Wtorek, 3 kwietnia 2018r. godz.: 13:33. Nr wydania: 473/2018

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki