Na wakacjach czeskie Ministerstwo Transportu podało listę linii kolejowych, na których planowano zawiesić połączenia pasażerskie. Wśród nich znajdował się trakt łączący Karniów i Jesenik ze stacją w Głuchołazach.
Odzew na powyższe informacje był ogromny i głównie dzięki społecznej reakcji pociągi na tej trasie w przyszłym roku na pewno pojadą.
Co ciekawe czeskimi pociągami jeździło mnóstwo pasażerów. Dlaczego więc strona czeska chciała zawiesić ich kursowanie? Wiele wskazuje na to, że sprawa miała swoje drugie dno. Jak przeczytaliśmy na kilku stronach internetowych problemem okazuje się polski odcinek tranzytowy.
Za tory między Mikulovicami a Jindrzichovem odpowiadają Polskie Linie Kolejowe. Na całej trasie ten fragment jest w najgorszym stanie technicznym. Czesi płacą spore kwoty za możliwość przejazdu przez polski odcinek, a na torach nie przeprowadza się żadnych prac remontowych. Ktoś już nawet powiedział, że kwota jaka zapłacono polskiej stronie wystarczyłaby na przebicie tunelu przez Biskupią Kopę, co równoznaczne byłoby z ominięciem tranzytowego odcinka.
- Likwidacja pociągu, który wypełniony jest pasażerami, to w mojej opinii ostateczność - powiedział w wywiadzie dla czeskiego Dziennika Jaromir Foltyn z Karniowa (radny, a jednocześnie osoba odpowiedzialna za realizację turystycznych przejażdżek na trasie Trzemeszna-Osobłoga) - Władze powinny negocjować z polskim rządem, albo koleje czeskie z polskimi kolejami, i spróbować naprawić wypaczony model opłaty tranzytowej.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Sobotę 10 listopada można spędzić w Czechach. Pojedzie pociąg specjalny.
Tradycyjnie na Dzień Św. Marcina, który w Polsce zbiega się z Narodowym Świętem Niepodległości na trasie Třemešná - Osoblaha przejedzie pociąg specjalny.
Na koniec długiej majówki zapraszamy do Czech, do Opawy i Ostrawy, gdzie zaplanowane jest kursowanie pociągu historycznego.
8 maja rozpoczynamy sezon turystyczny w regionie Osoblažsko! Przez cały dzień można korzystać z wielu atrakcji, ale przede wszystkim wybrać się w podróż pociągiem parowym, który rozpoczyna swoją wycieczkę w miejscowości Třemešná (10km od przejścia granicznego Trzebina-Bartultovice).
Jak informuje czeska gazeta Denik.cz przez pół roku nie będą kursowały pociągi w okolicy turystycznego kurortu Jesenik.
Dzisiaj ruszyliśmy z akcją zbierania podpisów pod petycją skierowaną do Ministra Infrastruktury i Rozwoju, w sprawie uruchomienia nowego międzynarodowego połączenia kolejowego w relacji Wrocław [PL] - Mikulovice [CZ] przez Oławę, Brzeg, Grodków, Nysę i Głuchołazy w rozkładzie jazdy 2014/2015.