Dziś smutna, dokładnie 20, rocznica zawieszenia kursowania pociągów pasażerskich na linii kolejowej łączącej Prudnik z Lubrzą, Białą i dalej Krapkowicami oraz Gogolinem.

Dokładnie 30 września 1991 roku odjechał ostatni pociąg pasażerski łączący wspomniane miejscowości. Wtedy linią kolejową nazywaną popularnie Gogolinką kursowały dwie pary pociągów.
Zawieszenie kursowania składów pasażerskich było oznaką powolnej degradacji linii. Jeszcze przez dekadę kursowały nią pociągi zdawcze do krapkowickiej papierni. Po powodzi z 1997 roku tylko od strony Prudnika. W 1997 roku zniszczeniu uległ most nad rzeką Odrą w Krapkowicach.
Jakby tego było mało w 2003 roku złodzieje, przebrani za pracowników kolei, rozkradli kilkaset metrów torowiska. Takie samo zdarzenie miało miejsce dwa tygodnie temu, jednak dzięki szybkiej reakcji mieszkańców okolicy złodziei z okolic Sosnowca złapano na gorącym uczynku.
Na szczęście są też dobre informacje dotyczące Gogolinki. Planuje się jej odbudowę. Być może wrócą pociągi zdawcze do Krapkowic. O trakt dbają miłośnicy kolei z Białej. Kto wie ? może z Prudnika do Mosznej będą wożeni kuracjusze? Wraca w końcu moda na kameralne kolejki.
Budowę traktu ukończono w 1896 roku. W tym roku nie tylko pamiętamy o 20 rocznicy zawieszenia połączeń, ale i o 115 rocznicy jej otwarcia.
Jako ciekawostkę dodam, że ostatni planowy pociąg pasażerski na tej linii prowadzony był lokomotywą SU46-018.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
W połowie XIX wieku spółka Kolej Wilhelma wymyśliła, że połączy koleją Racibórz i Nysę. 15 sierpnia minie 145 lat od chwili kiedy pierwszy pociąg przejechał historyczną trasę Magistrali Podsudeckiej. Dlaczego historyczną?
W minionym tygodniu rozpoczął się długo oczekiwany remont naszej lokalnej linii kolejowej nr 306. Wiele osób podchodziło do tego sceptycznie i z dużą rezerwą, gdyż prawie nikt w to nie wierzył.
W sobotę rozebrano stary budynek dworca kolejowego w Dębinie. Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu ten sam los spotkał dworzec w Białej.
Po Racławicach Śląskich przychodzi czas na imprezę drezynową w Białej. Głównym elementem programu są doroczne, samorządowe wyścigi drezyn ręcznych.
Opolski Poseł Tomasz Garbowski otrzymał właśnie odpowiedź na swoje zapytanie dotyczące remontu linii kolejowej 306 Krapkowice-Prudnik.
Dziś pamiętamy o 135 rocznicy ukończenia budowy linii kolejowej, która połączyła Racławice Śląskie z Kędzierzynem Koźlem. Tym samym jest to oficjalna data zakończenia budowy kolei podsudeckiej w jej obecnym kształcie. Z tej okazji, już wcześniej, został wydany Kalendarz Kolej Podsudecka 2012.