133 lata temu odjechał pierwszy pociąg z Nysy do Kędzierzyna.
Czytelnicy naszego portalu doskonale wiedzą o tym, iż za datę ostatecznego oddania do użytku Magistrali Podsudeckiej przyjmuje się dzień 15 sierpnia 1876 roku. Wtedy uroczyście uruchomiono przewozy na ostatnim wybudowanym właśnie odcinku z Prudnika do Głubczyc przez Racławice Śląskie. Pierwotnie Magistrala miała połączą Legnicę z Raciborzem. Idąc wzdłuż linii kolejowej z Racławic do Raciborza napotkamy na niezliczoną ilość nasypów przygotowanych pod budowę drugiego toru, trafimy do szerokich wąwozów i zobaczymy wiadukty gotowe na ułożenie drugiego przęsła.
Kiedy kończyła się budowa Magistrali pojawiła się słuszna koncepcja, by od jednej ze stacji przechodzących możliwie blisko granicy z Austrio-Węgrami wyprowadzić szyny w kierunku Koźla, które jako potężne miasto było pozbawione dostępu do kolei, a węzeł kolejowy na trasie Wrocław-Mysłowice ulokowano w pobliskiej wiosce Kędzierzyn.
Zdecydowano, że stacją węzłową, z której tory zostaną wyprowadzone do Kędzierzyna będą Racławice Śląskie. Gwarantowało to włączenie do sieci kolejowej Głogówka, kilkutysięcznego, przygranicznego miasteczka.
Budowa ostatniego odcinka trwała równolegle z pracami na torowisku do Głubczyc, ale prace ukończono kilka miesięcy później. Pierwszy bezpośredni pociąg z Nysy do Kędzierzyna odjechał w dniu 1 grudnia 1876 roku.
Kiedy w 1903 roku teren powiatu prudnickiego nawiedziła potężna powódź i pod naporem wody w rzece Osobłodze zawalił się kamienny most kolejowy w Racławicach Śląskich ruch pociągów do Głubczyc wstrzymano na dwa lata. Od tego momentu wzrosło znaczenie odcinka Racławice-Kędzierzyn i za Magistralę przyjęło nazywać się linię kolejową od Legnicy po Kędzierzyn.
Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Wtorek, 1 grudnia 2009r. godz.: 00:05. Nr wydania: 117/2009
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- Wielcy tego świata na naszych dworcach
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część II)
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część I)
- Akcja Mosty na Magistrali Podsudeckiej
- Pociągi cesarskie na Magistrali Podsudeckiej
- Nowa KolejPodsudecka.pl
- Specjalne wrześniowe pociągi prowadzone parowozami w Czechach, czyli wielka gratka dla parowozowych maniaków
- Zabytkowy Czeski Wagon Motorowy na trasie
- Racławicki most kolejowy odkrywa swoje tajemnice
- 100 lat linii kolejowej Baborów - Pilszcz - Opava Zapad (Czechy)
Następne teksty:
- Odpowiedź Opolskiego Urzędu Marszałkowskiego na list w sprawie przywrócenia pociągów na stykowym odcinku linii 137 Nysa-Kamieniec Ząbkowicki
- NOWY ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW 2009/2010 NA MAGISTRALI PODSUDECKIEJ - Aktualizacja