Racławicki most kolejowy odkrywa swoje tajemnice
Czy wiecie, że podawana długość 130 metrów jest błędna? Że został opisany w przedwojennym niemieckim Atlasie prezentującym największe dzieła niemieckich budowniczych? Że zachowały się dokładne plany budowy tego mostu pochodzące z początku XX wieku? Że w kratownicach mostu można narysować trójkąty prostokątne i mimo różnych rozmiarów belek jeden bok tych trójkątów niezależnie od miejsca ułożenia na moście ma zawsze 4,25 metra długości? Jaka liczba wyjdzie, jeśli podzielimy długość mostu przez liczbę trójkątów prostokątnych i co ona oznacza? Czy budując most niemieccy inżynierowie zmienili bieg rzeki Osobłogi? A czy wiedzieliście, że most miał mieć dwa przęsła, czyli dwie tak długie kratownice (dwa wiszące mosty)? Dlaczego drugie przęsło nigdy nie powstało? Polecam arcyciekawy nowy artykuł na temat mostu, wzbogacony zdjęciami i fragmentami planów, w większości nigdzie jeszcze niepublikowanymi!
Przeczytaj cały artykuł (uwaga, dostęp płatny, koszt SMS to tylko 1,23zł brutto)
Nieznana historia, nieznanego mostu.
Do 1903 roku na linii kolejowej do Głubczyc znajdował się arkadowy most kamienny. Obiekt ten uległ zawaleniu w lipcu 1903 roku. Jeszcze nie tak dawno były to wszystkie informacje na ten temat, ale dziś o tej pięknej konstrukcji wiemy znacznie więcej. Mamy zdjęcie bardzo dobrej jakości prezentujące obiekt w pełnej krasie. Wiemy jaką miał długość i dokładnie, w których miejscach znajdowały się jego filary. Wiemy, pod którą z czterech arkad płynęła rzeka, a pod którą znajdowała się nieistniejąca już droga. Mamy też dowody na to, że po powodzi z 1903 roku uregulowano rzekę Osobłogę, pewnie zmieniając niego jej bieg.
Przeczytaj cały artykuł (uwaga, dostęp płatny, koszt SMS to tylko 1,23zł brutto)
Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Piątek, 11 maja 2012r. godz.: 18:19. Nr wydania: 236/2012
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- Wielcy tego świata na naszych dworcach
- Zagadkowe wykolejenie lokomotywy SU46
- Trwa remont dworca kolejowego w Raciborzu
- Sami Swoi i Magistrala Podsudecka
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część II)
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część I)
- Akcja Mosty na Magistrali Podsudeckiej
- Wracają połączenia międzynarodowe na Dolnym Śląsku
- Zawieszone połączenia międzynarodowe na Dolnym Śląsku
- Rusza pociąg do historii Kolei Dolnośląskich
Następne teksty:
- Uwaga, duża gratka dla miłośników pociągów prowadzonych parowozami.
- Symulacja zderzenia na przejeździe kolejowym w Głuchołazach