Kalendarz Kolej Podsudecka 2022 – kolejny rozdział naszej wspólnej podróży
Kalendarz Kolej Podsudecka 2022 był hołdem złożonym jednej, niezwykłej linii kolejowej – Magistrali Podsudeckiej i jej bocznym odnogom. Wydanie 2022 wyróżniało się różnorodnością, ale też głębokim osadzeniem w kontekście – każde zdjęcie miało swoją opowieść. Od czeskich "Nurków", przez klasyczne "Stonki", po zabytkowe parowozy i nowoczesne Dragony – wszystkie składy uchwycono w naturalnym środowisku: na stacjach, szlakach i mostach południowo-zachodniej Polski.
Na okładce zagościła legendarna lokomotywa 754 025-5 z pociągiem TLK „Sudety” – symboliczny wybór, który połączył tradycję z nowoczesnością. To właśnie takie kadry, pełne detalu i kontekstu, uczyniły kalendarz 2022 czymś więcej niż zwykłym terminarzem – uczyniły go pierwszym rozdziałem kolejowej opowieści, która trwa do dziś.
Edycja 2022 została ciepło przyjęta przez pasjonatów, kolejarzy, miłośników fotografii i lokalnych patriotów. Dzięki niej narodziła się społeczność, która dziś – z roku na rok – współtworzy kolejne odsłony kalendarza.
Jeśli mieliście okazję zdobyć ten wyjątkowy kalendarz – gratulujemy! Jeśli nie – zachęcamy do śledzenia kolejnych edycji i wspólnego tworzenia kolejowej historii.
Zobacz w sklepie
Pociąg TLK Kormoran nr 65100 z Polanicy-Zdrój do Olsztyna Głównego mija stację kolejową w Racławicach Śląskich. Na czele składu lokomotywa SU4210-004 z Zakładu Zachodniego PKP Intercity we Wrocławiu. Data: 31 stycznia 2021r.
Fotograf: Stanisław Stadnicki
Lokomotywa ST43-265 z Dolnośląskiego zakładu PKP prowadzi pociąg towarowy. w kierunku zachodnim wspinając się na wzniesienie przed semaforem wjazdowym stacji Prudnik. Obecnie wystawiona jako wrak w okolicy stacji Wrocław Brochów. Data: 8 lutego 2006r.
Fotograf: Paweł Bochenek
Lokomotywa M62M-009 z ładownym składem hopper-dozatorów pokonuje szlak Dzierżoniów - Mościsko Dzierżoniowskie zbliżając się do wiaduktu nowo oddanej obwodnicy Dzierżoniowa. Data: 26 marca 2021r.
Fotograf: Jacek Widawski
Lokomotywa SU46-025 prowadzi pociąg pospieszny 36101 relacji Kraków Główny - Jelenia Góra. Skład zbliża się do stacji Jaworzyna Śląska mijając zabudowania obecnego Muzeum Kolejnictwa na Śląsku. Data: 30 marca 2002r.
Fotograf: Andrzej Deska
Pociąg specjalny "Chrapek" na czele z klasyczną "Stonką" (lokomotywą SU42-536) pośród pól rzepaku. Skład dojeżdża do dawnej stacji Lubrza na linii kolejowej nr 306 Prudnik - Krapkowice. Zabytkowy budynek dworca z czerwonej cegły jest obecnie domem mieszkalnym. W tle panorama Gór Opawskich: Srebrnej i Biskupiej Kopy oraz 4 wieże miasta Prudnik: kościoła św. Michała Archanioła, Ratusza, zamkowa Wieża Woka i kościoła św. Piotra i Pawła. Data: 22 maja 2021r.
Fotograf: Dawid Przyszlak
Lokomotywa 311D-20 z Dolnośląskiego Zakładu spółki PKP Cargo prowadzi pociąg towarowy na odcinku Prudnik-Dytmarów. Data: 21 czerwca 2021r.
Fotograf: Ireneusz Malec
Spokojny niedzielny letni wieczór. Pociąg TLK Sudety do Krakowa prowadzony lokomotywą 753 026-3 opuszcza Racławice Śląskie. Jak się później okazało lokomotywa uległa awarii przed dojazdem do stacji docelowej. Przez kolejnych kilkanaście dni połączenie na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Jelenia Góra realizowane było przez Zastępczą Komunikację Autobusową. Data: 25 lipca 2021r.
Fotograf: Stanisław Stadnicki
Pierwszy po dłuższej przerwie pociąg TLK "Sudety" relacji Kraków - Jelenia Góra rusza w dalszą drogę ze stacji Prudnik. Wyjątkowo prowadzony lokomotywą SM42-3003. Była to próba przywrócenia pociągu na tory Magistrali Podsudeckiej po okresie ponad dwóch tygodni, w którym kursowała Zastępcza Komunikacja Autobusowa. Data: 10 sierpnia 2021r.
Fotograf: Dawid Przyszlak
Pociąg specjalny "Prysznic" na czele z lokomotywami SM42-2572 i SM30-507 opuszcza klimatyczną stację Głuchołazy. Z tyłu pociągu znajduje się lokomotywa SM30-662. Data: 28 sierpnia 2021r.
Fotograf: Dawid Przyszlak
Tandem lokomotyw ST43-242 i ST43-312 z ładownym pociągiem 33381 z Piławy Górnej w kierunku Świdnicy mija na biegu stację w Mościsku Dzierżoniowskim. Data: 4 października 2011r.
Fotograf: Mirosław Synowski
Parowóz TKp "Śląsk" 4422 ze Skansenu Kolejowego w Pyskowicach w czasie ostatniego przejazdu przez Wielki Most Kolejowy nad rzeką Osobłogą w Racławicach Śląskich. Potem jeszcze tylko raz na tym moście można było zobaczyć lokomotywę. W 2021 roku pojawiła się szansa na rewitalizację linii kolejowej do Głubczyc i Raciborza w ramach rządowego programu Kolej+. Data: 7 września 2008r.
Fotograf: Stanisław Stadnicki
Lokomotywa 754 026-3 prowadzi pociąg TLK Sudety relacji Kraków Główny – Jelenia Góra. Skład opuszcza Kędzierzyn-Koźle. Data: 30 stycznia 2021r.
Fotograf: Bartosz Marszałek