Dodano: Piątek, 7 grudnia 2012r. godz.: 13:12. Nr wydania: 258/2012

Mniej skomunikowań, więcej pociągów, nowy przewoźnik na styku regionów - tak wygląda nowy rozkład jazdy na odcinku Kędzierzyn Koźle - Nysa

Dzień wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów dla magistrali podsudeckiej zbliża się wielkimi krokami. Po raz pierwszy odpowiedzialnym za publikację oferty przewozowej wszystkich przewoźników jest Zarządca infrastruktury PKP PLK S.A., która wywiązując się z narzuconych terminów znacznie wcześniej umożliwił zapoznanie się z ofertą. Na kilka dni przed datą przejścia z rozkładu jazdy 2011/2012 na 2012/2013, kiedy opadły pierwsze emocje, możemy na spokojnie przeanalizować przygotowane zmiany.

Po raz pierwszy odpowiedzialnym za publikację oferty przewozowej wszystkich przewoźników jest Zarządca infrastruktury PKP PLK S.A., która wywiązując się z narzuconych terminów znacznie wcześniej umożliwił zapoznanie się z ofertą. Na kilka dni przed datą przejścia z rozkładu jazdy 2011/2012 na 2012/2013, kiedy opadły pierwsze emocje, możemy na spokojnie przeanalizować przygotowane zmiany.

Najpierw pozytywy...

Obraz: rj13.jpg

W bieżącej ofercie ze względu na brak środków finansowych Organizator Przewozów Regionalnych zawiesił kursowanie jednej pary pociągów na naszej linii. Wraz z nową edycją rozkładu jazdy przywrócono kursowanie dodatkowej pary relacji Kędzierzyn Koźle - Nysa. Pomimo ograniczonego terminu kursowania do dni nauki szkolnej należy uznać to za pozytywny aspekt. Tym bardziej, że nowe godziny kursowania (wypełnienie luki w środku dnia) i skomunikowania w Kędzierzynie Koźlu pozwalają mieć nadzieję na dobrą frekwencję.

  • Nysa 12:20 - Kędzierzyn Koźle 13:48
  • Kędzierzyn Koźle 11:00 - Nysa 12:38

Jako pozytywny efekt należy uznać późniejszy przyjazd pociągu relacji Nysa - Kędzierzyn Koźle 7:43, który pozwoli na wygodny dojazd młodzieży szkolnej do szkół zarówno w Koźlu jak i w Kędzierzynie. Kolejnym aspektem in plus są dogodne skomunikowania dla wybranych połączeń w Kędzierzynie Koźlu np. dla pociągu Nysa - Kędzierzyn Koźle 5:38 mamy pewne przesiadki do Opola, Wrocławia, Katowic (po latach wraca bezpośrednie połączenie Kędzierzyn Koźle - Katowice) czy Warszawy. Podobna sytuacja występuje dla pociągu relacji Brzeg - Kędzierzyn Koźle 11:09, gdzie mamy wysyp możliwych połączeń przesiadkowych.

Na tym koniec pozytywnych zmian...

Niestety w pozostałych przypadkach mamy zmiany na gorsze, bądź co najwyżej neutralne. W zeszłym roku pisaliśmy o pogarszającej się sytuacji ze skomunikowaniami w Kędzierzynie Koźlu, szczególnie w godzinach popołudniowo-wieczornych na kierunku Gliwice, Katowice. W nowej edycji rozkładu powyższy błąd został naprawiony ale niestety nie mamy powodów do radości. Jedne skomunikowania zostały poprawione, inne wręcz przeciwnie. I tak wyjeżdżając z Nysy pociągiem o 16:55 w Kędzierzynie Koźlu będziemy mogli skorzystać z dogodnej przesiadki. Nie mniej jednak rano wyjeżdżając z Nysy po godzinie 6:00 (Prudnik odjazd 6:49) takiego skomunikowania nie będzie, podobnie jak w godzinach popołudniowych (wyjazd z Nysy 14:20, Prudnik 14:54). Problem dotyczy również połączeń przesiadkowych przez Brzeg (dla mieszkańców Grodkowa Śl. I okolic), gdzie trudniej będzie dojechać do Opola czy Wrocławia.

W dalszym ciągu nie widać poprawy w czasie przejazdu: i tak z Nysy do Kędzierzyna Koźla pojedziemy 88 minut (około 2 minuty krócej niż obecnie), w przeciwnym kierunku 98-99 minut (około 2 minuty krócej od obecnego czasu). Pomimo niewielkiego skrócenia i tak jest to znacznie dłuższy czas przejazdu niż kilka lat temu. Miejmy nadzieję, ze trwający obecnie remont mostu w Kędzierzynie Koźlu oraz wymiana podkładów w Głogówku i na wjeździe do stacji Kędzierzyn Koźle (w rozjazdach) pozwoli na eliminację wprowadzonych ograniczeń do 20-30km/h, co wpłynie na dalsze przyspieszenie w rozkładzie jazdy.

Nowy przewoźnik...

W raz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy od 09.12.2012r. nastąpi zmiana przewoźnika na linii Kędzierzyn Koźle - Gliwice oraz Kędzierzyn Koźle - Racibórz. Realizacja przewozów została powierzona nowe, młodej spółce Koleje Śląskie. Czas pokaże czy powyższa reorganizacja będzie dla nas mieszkańców lepsza czy gorsza.

Na dzień dzisiejszy możemy stwierdzić, że znacznie pogorszy się oferta przewozowa na powyższych liniach. Nie będzie już pociągów bezpośrednich z Raciborza czy Gliwic do Opola i Wrocławia. Wszystkie kursy z województwa śląskiego będą kończyć bieg na stacji Kędzierzyn Koźle, gdzie nastąpi przesiadka na kolejne pociągi.

Co to oznacza dla mieszkańców Nysy, Prudnika, Głogówka czy Racławic Śl. Właściwie tylko, to, że pomimo deklaracji obu przewoźników (Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o.) o wzajemnym honorowaniu biletów możemy mieć problem z zakupem jednego biletu w całej relacji. Rada dla wszystkich podróżujących ? obsługa pociągu w przypadku zakupu biletu na przejazd z przesiadką na Koleje Śląskie powinna wystawić bilet z adnotacją DALEJ? dzięki temu z takim biletem przy przesiadce możemy wsiąść do pociągu innego przewoźnika (w tym wypadku Kolej Śląskich) i dokupić bilet na dalszy odcinek bez dopłaty, w rozliczeniu jak za dalszy ciąg jazdy.

Na zakończenie...

W dalszym ciągu nie mamy co liczyć na połączenia w kierunku Kłodzka, Świdnicy, gdzie oferta przewozowa Kolei Dolnośląskich poprawia się z roku na rok. Niestety granica województwa w tym przypadku jest niemożliwa do pokonania pociągiem.

Nowy rozkład jazdy wnosi wiele nowych rzeczy, dobrych ale również niestety i złych. Jest to kompromis uwzględniający możliwości finansowe samorządu województwa, możliwości taborowe przewoźnika, wnioski i uwagi podróżnych a także liczne prace torowe na sieci. Przy tak licznych uwarunkowaniach nie wszystkim da się dogodzić pomimo szczerych chęci przewoźnika, organizatora przewozów i zarządcy infrastruktury.

Pobierz Rozkład Jazdy i skomunikowania dla stacji Prudnik.

Autor: Krzysztof Pawlak.
Publikacja tekstu: Piątek, 7 grudnia 2012r. godz.: 13:12. Nr wydania: 258/2012

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2020
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki