Pismo do Wicemarszałka Województwa Małopolskiego, Pana Romana Ciepieli, odnośnie ratowania Skansenu w Chabówce

Szanowny Panie Marszałku!
Zwracam się do Pana z apelem o podjęcie jak najszybszych działań mających na celu przejęcie przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zabytkowych eksponatów kolejowych zgromadzonych na terenie byłej parowozowni w Chabówce. Chabówka jest bez wątpienia perełką województwa małopolskiego. Wraz z przyległą linią do Nowego Sącza istnieją tam wręcz idealne warunki do stworzenia żywej kolei muzealnej. Niestety, te niewątpliwe atuty nie były do tej pory w należyty sposób wykorzystane.

Obecna sytuacja w Skansenie wywołuje moje ogromne zaniepokojenie. Począwszy od braku jakichkolwiek inicjatyw i działań ze strony obecnych włodarzy Skansenu w Chabówce (PKP Cargo), poprzez tragiczny sposób prezentacji zabytkowych eksponatów, na ogólnym wrażeniu marazmu i braku wizji na przyszłość skończywszy. Czy tak powinno wyglądać to miejsce? Czy tak powinien wyglądać Skansen, który mógłby być wizytówką turystyczną Małopolski i mekką miłośników kolei nie tylko z Polski, lecz także z innych krajów? Czy zorganizowanie jednej imprezy parowej w roku to wszystko, na co stać tych, do których obecnie należy Skansen? Jeśli tak, to znaczy, że najwyższa pora zmienić ten kompromitujący i skandaliczny stan rzeczy.

Moim zdaniem tylko przejęcie Skansenu przez UMWM i stworzenie tam placówki muzealnej z prawdziwego zdarzenia daje szansę na uratowanie bezcennego dziedzictwa techniki. Obecne władze PKP traktują Skansen i zgromadzone tam zabytki jak swój prywatny folwark. Czarę goryczy przelały u mnie ostatnie działania PKP Cargo. Decyzją zarządu PKP Cargo S.A. parowóz Ty51-133 został przekazany na aukcję, z której dochód miał zasilić konta Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Czy to jest normalna sytuacja? To tak, jakby Muzeum Narodowe na Wawelu przekazało na licytacją jeden z arrasów.

Panie Marszałku. Proszę o niezwłoczne działania. Póki jeszcze można coś uratować. Nie pozwólmy, by Skansen w Chabówce uległ degradacji, bądź stał się łupem organizacji i stowarzyszeń, które mimo wzniosłych haseł na sztandarach, z ochroną zabytków nie mają nic wspólnego.

Z wyrazami szacunku,
Krzysztof Kuś

Powyższe pismo zostało wysłane także do lokalnych mediów (krakowski dodatek Gazety Wyborczej, POLSKA Gazeta Krakowska, Tygodnik Podhalański, fora dyskusyjne: infokolej.pl, IC forum).

Źródło: http://kolejbeskidzka.wikidot.com/apel-do-umwm-o-ratowanie-chabowki.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Kolej Beskidzka

Kolej Beskidzka w Internecie

Zapraszamy na stronę internetową dotyczącą linii kolejowej Sucha Beskidzka-Żywiec, której autorem jest Krzysztof Kuś.