UWAGA! W najbliższą sobotę (8 sierpnia) chcemy zebrać się na dworcu kolejowym w Racławicach i ostatni raz spróbować wykarczować 3-kilometrowy odcinek torowiska między Racławicami Śląskimi, a Ściborzycami. Jeśli się nam uda to trasą tą na początku września przejedzie specjalny pociąg (skład retro).
Szanowni miłośnicy kolei, społecznicy. W pierwszy weekend września na dworcu kolejowym w Racławicach Śląskich odbędzie się duża impreza, której główną atrakcją ma być pociąg w stylu retro. Jaki dokładnie to będzie skład tego jeszcze nie powiem, ponieważ trwa dogrywanie ostatnich szczegółów. Zdradzę, że na pewno do Racławic zawitają dwa duże parowozy jako eksponaty (odmalowane, aktualnie naprawiane), ale jaki skład retro (a zapowiada się niesamowity) pojedzie linią kolejową do Głubczyc nie mogę zdradzić. Jeśli tylko będę miał potwierdzenie udziału na papierze to od razu taka informacja pojawi się w Internecie - obiecuję.
Sprawa jest jednak problemowa. Pociąg pojedzie tylko wtedy, gdy linia zostanie wykoszona. Od kilku tygodni grupa okolicznych mieszkańców kosi ten trakt, jednak zdana sama na siebie zdołała wykosić do czysta 2,5 kilometra linii licząc od dworca kolejowego w Racławicach. Do kolejnej stacji brakuje 3 kilometry, które porastają samosiejki, krzaki, bluszcz. Możemy ten odcinek tylko wykosić w najbliższą sobotę (następna to święto, a później już będzie za późno).
Dlatego apeluję i proszę każdego kto chce pomóc, by w sobotę o godzinie 9:00 zjawił się na dworcu kolejowym w Racławicach Śląskich z: siekierą, maczetą, piłą, kosą z tarczą lub kleszczami. O tej porze ruszymy spod dworca kosząc zarośnięty odcinek. Będziemy kosili tylko samosiejki znajdujące się w obrębie pasma 3,5 metra (wliczając w to torowisko) by pociąg mógł przejechać. Najładniejsze fragmenty linii są oczyszczone do czysta. Pozostałe trzeba oczyścić tak, by tylko pociąg mógł przejechać.
Potrzebna jest każda pomoc, ponieważ wiadomo, że grupa stale kosząca (10 osób) nie da rady. To ostatni dzień i ostatnia szansa, by pociąg mógł przejechać. Takie pasmo jakie wykosimy zostanie opryskane także będzie wyglądało bardzo ładnie, ale żeby nawet oprysk wjechał to trzeba wykarczować samosiejki. Jeśli będzie nas dużo to na pewno tego dnia damy radę.
Proszę pomóżcie nam w tej sprawie. Sami nie damy rady. Zbiórka o godzinie 9:00 na dworcu kolejowym w Racławicach Śląskich. Każdy kto dojedzie później znajdzie nas na linii kolejowej do Głubczyc przy pracy. Pamiętajcie, by zabrać ze sobą coś do jedzenia i picia i dobrze się ubrać.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji ponad 50 km linii kolejowych nr 177 i 294 (trasa Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie).
Linia kolejowa uchroniła się całkowicie od zniszczeń wojennych w przeciwieństwie między innym do linii Kędzierzyn-Racławice-Prudnik-Nysa, gdzie wysadzone były w niektórych miejscach tory. Wspomniane są tylko amerykańskie bombowce, które w marcu 1945 roku ostrzelały jeden z ostatnich pociągów relacji Racibórz-Racławice.
Odbudowa linii kolejowej łączącej Głubczyce z Racławicami Śląskimi jest częścią jedynego projektu w województwie opolskim, który ma cień szansy na realizację w ramach Rządowego Programu Kolej+. Ostatni pociąg pasażerski tym traktem kursował w kwietniu 2000 roku, czyli prawie 23 lata temu. Przypomnijmy historię tego traktu.