Obecnie najważniejszym projektem, nad którym pracuje Euroregion Pradziad jest próba przedłużenia kolejki wąskotorowej Trzemesna-Osobłoga do Racławic Śląskich z wykorzystaniem linii kolejowej Racławice-Głubczyce. Jak tłumaczą władze Euroregionu, w dalszej kolejności istniałaby możliwość przedłużenia tak powstałej linii (poprzez dołożenie trzeciego toru) do Głubczyc i Raciborza.
- taki projekt idealnie wpisuje się w ideę zjednoczonej Europy i nie tylko stanie się lokalną atrakcją turystyczną, ale wpłynie na polepszenie kontaktów między mieszkańcami pogranicza i da możliwość utworzenia w Racławicach Śląskich przygranicznego skansenu kolejowego - tłumaczył w czasie forum prezentującego plany przedsięwzięcia prelegent Stanisław Stadnicki.
- to potrzebna inicjatywa infrastrukturalna, ponieważ byłaby to realizacja naturalnego połączenia między Polską, a Czechami - podsumował na forum prezentującym projekt Józef Kotyś, wicemarszałek województwa. (...)
To tylko krótki fragment artykułu autorstwa Grzegorza Staszaka, który dziś można było przeczytać w Gazecie Wyborczej. Pozostałe fragmenty dotyczyły współpracy polsko-czeskiej w Euroregionie Pradziad i sukcesów jakie odnosi ta organizacja. Mogliśmy również przeczytać wywiad z Radosławem Roszkowskim, szefem Euroregionu, który również poruszył kwestię budowy wąskotorówki. Oto fragmenty.
Podobno próbujecie Państwo zachęcić samorząd województwa opolskiego do wstąpienia do Europejskiego Ugrupowania Współpracy Transgrniacznej. Jakie korzyści miałaby z tego płynąć?
- rzecz rozgrywa się wokoło kolejki wąskotorowej z Trzemesnej, poprzez Osobłogę do Racławic Śląskich i nawet dalej do Głubczyc i może Raciborza. Stanowiłaby ona na tyle wielka atrakcję, bo byłaby to trzecia taka kolejka wąskotorowa na świecie, która przekracza granice, że warto byłoby tą inicjatywę wesprzeć. Byłaby to na pewno duża promocja dla regionu opolskiego. Mamy nadzieję, że jeśli wszystko dobrze pójdzie, to ta inicjatywa wzbudzi zainteresowanie samorządu.
Nie da się ukryć, iż prezentacja przedłużenia wąskiego toru przez granicę wygłoszona w czasie XVIII Forum Polskich Euroregionów w Głuchołazach wywołała duże zainteresowanie. Na spotkaniu obecni byli między innymi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Pomysł spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem mediów. O przedłużeniu wąskotorówki pisały między innymi następujące gazety: Tygodnik Prudnicki, Nowa Trybuna Opolska, Gazeta Wyborcza. Specjalne audycje na ten temat mogliśmy posłuchać na antenie Radia Opole oraz Radia Park FM.
W Tygodniku Prudnickim ukaże się obszerny wywiad z Stanisławem Stadnickim, gdzie będzie się można dowiedzieć między innymi jak po kolei będzie wyglądała budowa, jakie trudności należy pokonać, kto będzie organizatorem przewozów oraz kto tak naprawdę jest autorem tego ciekawego pomysłu. Artykuł ukaże się w gazecie już jutro. Postaramy się przedstawić go w całości na łamach naszego serwisu.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Sobotę 10 listopada można spędzić w Czechach. Pojedzie pociąg specjalny.
Tradycyjnie na Dzień Św. Marcina, który w Polsce zbiega się z Narodowym Świętem Niepodległości na trasie Třemešná - Osoblaha przejedzie pociąg specjalny.
Na koniec długiej majówki zapraszamy do Czech, do Opawy i Ostrawy, gdzie zaplanowane jest kursowanie pociągu historycznego.
8 maja rozpoczynamy sezon turystyczny w regionie Osoblažsko! Przez cały dzień można korzystać z wielu atrakcji, ale przede wszystkim wybrać się w podróż pociągiem parowym, który rozpoczyna swoją wycieczkę w miejscowości Třemešná (10km od przejścia granicznego Trzebina-Bartultovice).
Jak informuje czeska gazeta Denik.cz przez pół roku nie będą kursowały pociągi w okolicy turystycznego kurortu Jesenik.
Dzisiaj ruszyliśmy z akcją zbierania podpisów pod petycją skierowaną do Ministra Infrastruktury i Rozwoju, w sprawie uruchomienia nowego międzynarodowego połączenia kolejowego w relacji Wrocław [PL] - Mikulovice [CZ] przez Oławę, Brzeg, Grodków, Nysę i Głuchołazy w rozkładzie jazdy 2014/2015.