Unikalne przedsięwzięcie na skalę Europy, czyli połączenie wąskotorowe Osoblaha-Racławice było tematem audycji Radia Opola, której mogliśmy wysłuchać w ostatni piątek. Byłby to unikalny polsko-czeski produkt turystyczny, wyróżnik tej okolicy. W audycji wypowiadali się Jaromir Foltyn (czeski pomysłodawca), Stanisław Stadnicki (miłośnik kolei z Racławic i propagator tej inicjatywy po stronie Polskiej), Radosław Roszkowski (Starosta Powiatu Prudnickiego, a zarazem Prezes Euroregionu Pradziad). Być może pierwszy pociąg nową trasę pokona już za trzy lata.
::rysunek:blizejwoskotorowki1.jpg@Czeska wąskotorówka słynie z pięknego parowozu i niebanalnej linii biegnącej przez wschodnią część Gór Opawskich, foto pbc::Nie da się ukryć, że pomysł przedłużenia czeskiej wąskotorówki z Osoblahy do Racławic będzie turystycznym hitem na skalę Europy. Prace ruszyły pełną parą już po wejściu Polski i Czech do Unii Europejskiej. Rozpoczęło się od zakupu taboru i rozwoju czeskiego stowarzyszenia prowadzącego takie przewozy po drugiej stronie granicy. Teraz planuje się wytyczenie linii od Osoblahy do granicy państwowej i dalej do Racławic Śląskich. Od granicy wąskotorówka będzie biegła wewnątrz linii kolejowej Głubczyce-Racławice. Tym samym zaoszczędzone zostaną potężne pieniądze, ponieważ nie trzeba będzie budować nowych nasypów i mostów, a pociąg przejedzie przez niesamowity potężny jednoprzęsłowy most w Racławicach. Nie jest wykluczone, że trasa tej kolejki po polskiej stronie zostanie sztucznie przedłużona, by zahaczyć o inne ciekawe miejscowości. Czesi planują nie tylko organizować przewozy wąskotorowe do Racławic, ale i od Racławic do Głubczyc przejazdy retro torem normalnym.
Posłuchajcie audycji Radia Opole, która została wyemitowana w ostatni piątek. Dowiecie się kto buduje linię, prowadzi przewozy i jak ta inicjatywa jest popierana po polskiej stronie. Optymistyczny wariant zakłada, że już za trzy lata nową trasą przejadą pierwsze pociągi prowadzone lokomotywami parowymi.
::download:mp3=2009_05_30_ZOsoblahyDoRaclawic.mp3@Kliknij i pobierz zapis całej audycji Radia Opole w formacie mp3::Rozpoczęły się już wstępne przygotowania do imprezy kolejowej w Racławicach Śląskich zaplanowanej na początek września tego roku. Wiadomo, że w czasie niej jest planowane bardzo ważne spotkanie pomysłodawców budowy, samorządowców, przedstawicieli Euroregionu Pradziad oraz obecnego właściciela torowiska (PLK). Na nim zapadną decydujące dla sprawy decyzje. Wiadomo, że lokalne władze zainteresowane są przejęciem linii kolejowej do Głubczyc. Pieniądze na budowę połączenia z Czechami mają być pozyskane z Unii Europejskiej.
::rysunek:blizejwoskotorowki2.jpg@Czeskie Stowarzyszenie przewozi za jednym razem więcej osób niż koleje czeskie na tej linii przez miesiąc::Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji ponad 50 km linii kolejowych nr 177 i 294 (trasa Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie).
Linia kolejowa uchroniła się całkowicie od zniszczeń wojennych w przeciwieństwie między innym do linii Kędzierzyn-Racławice-Prudnik-Nysa, gdzie wysadzone były w niektórych miejscach tory. Wspomniane są tylko amerykańskie bombowce, które w marcu 1945 roku ostrzelały jeden z ostatnich pociągów relacji Racibórz-Racławice.
Odbudowa linii kolejowej łączącej Głubczyce z Racławicami Śląskimi jest częścią jedynego projektu w województwie opolskim, który ma cień szansy na realizację w ramach Rządowego Programu Kolej+. Ostatni pociąg pasażerski tym traktem kursował w kwietniu 2000 roku, czyli prawie 23 lata temu. Przypomnijmy historię tego traktu.
W sobotę i niedzielę 9-10 czerwca na stacji kolejowej w Racławicach Śląskich odbędzie się 10-ta edycja pikniku kolejowego Koleją po pograniczu polsko-czeskim.