Pociągiem w Góry Sowie i do Kłodzka

Dolny Śląsk to kraina o zawiłych dziejach, pełna ciekawostek, a nawet tajemnic z różnych okresów. To również region bogaty w zabytkową architekturę. Znajdują się tutaj jedne z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce, m.in. linia nr 266 i 286. Obie przebiegają wzdłuż pasm Sudetów Środkowych, które stanowią wizytówkę Dolnego Śląska.

Widoki bogatych w szatę roślinną okolicznych szczytów zapierają dech w piersiach. Są one także wdzięcznym tłem do pamiątkowych fotografii, gdy na wiosnę przyroda wraca do życia. Tym razem w ramach projektu "Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" historyczny skład z kolekcji Klubu po raz pierwszy pojedzie aż do stacji Bystrzyca Kłodzka.

Niezwykły krajobraz Dolnego Śląska

Linia nr 266 to dawna Kolej Doliny Bystrzycy, nazwana Koleją Bystrzycką. Powstała w latach 1902-1904 i stanowi prawdziwe dzieło sztuki inżynieryjnej. Pomiędzy Świdnicą a Jedliną Zdrój jej tor biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i kilkakrotnie ją przekracza. Znajdują się tutaj liczne mosty i przeprawy o oryginalnej konstrukcji, jak np. "Most Gerbera". Mimo że trasa ta miała znaczenie handlowe, to budowano ją prawdopodobnie także z myślą o turystyce. Świadczy o tym konstrukcja mostów, których przęsła skierowane są w dół, aby nie zasłaniały podróżnym widoków z okien wagonów. Innym walorem krajobrazowym dawnej Kolei Bystrzyckiej jest niezapomniana panorama Gór Sowich oraz doliny, w których przebiega szlak, ich szata roślinna, a także wzorowo utrzymane zabytkowe dworce. Jedną z wielu ciekawostek jest fakt, że przed stacją w Jugowicach podróżni mogą zobaczyć na horyzoncie Zamek Grodno.

Pomiędzy Berlinem i Wiedniem

Linia kolejowa nr 286 (Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny) powstała w latach 70. XIX wieku. I chociaż pierwsze plany jej budowy pojawiły się już w latach 50. XIX wieku, na ich realizację trzeba było poczekać ponad 20 lat. Linia ta miała za zadanie skrócić czas przejazdu pomiędzy Berlinem i Wiedniem. Znajdują się tu jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce oraz trzy tunele (tego dnia nasz pociąg przejedzie aż przez dwa z nich, w tym jeden o długości ponad kilometra). Podobnie jak w przypadku dawnej Kolei Bystrzyckiej, trasa pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem należy do najbardziej malowniczych w kraju i jest jedną z wizytówek regionu.

Podróż historycznym pociągiem z przewodnikiem

W ramach wydarzenia "Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" oferujemy wszystkim chętnym przejazd trzema malowniczymi trasami - do wyboru. Prowadzą one przez krainę Gór Sowich, Gór Wałbrzyskich, Wzgórz Włodzickich aż w pobliże Gór Stołowych, czyli do serca Kotliny Kłodzkiej. Podróż odbędzie się w niedzielę, 18 maja 2025 roku.

Wagony historyczne standardu "Y" z lat 70. XX wieku pociągnie lokomotywa "Fiat" SU45-079, zbudowana w 1973 roku - jedyny czynny z tej serii spalinowóz utrzymany w historycznych barwach i oryginalnym wyposażeniem. Lokomotywa posiada także detale dekoracyjne z epoki. W wagonach znajdują się klasyczne otwierane okna, co tylko dodaje uroku podróży. Nagłośnienie z komentarzem przewodnika dostępne będzie jedynie w wagonach przedziałowych.

Proponowane trasy:

  1. Wrocław Główny - Świdnica Miasto - Jedlina Zdrój - Świdnica Miasto- Wrocław Główny
  2. Jedlina Zdrój - Nowa Ruda - Jedlina Zdrój (ok. 5 godzin na zwiedzanie Nowej Rudy)
  3. Nowa Ruda - Kłodzko Miasto - Bystrzyca Kłodzka - Kłodzko Miasto - Nowa Ruda

Wybierając się z nami na wycieczkę, wspierasz ratowanie zabytków kolejnictwa - zyski ze sprzedaży biletów i gadżetów przeznaczane są na remonty i cele statutowe Klubu.

W Bystrzycy Kłodzkiej - zwiedzanie z przewodnikiem

Podróżni z naszego pociągu mają zniżkę 10% na zwiedzanie Pałacu Jedlinka w Jedlinie Zdroju (najlepiej wysiąść na przystanku Jedlina Zdrój Centrum). Zniżka obowiązuje również w kolejnych terminach przejazdów - warunkiem jest posiadanie biletu.

Inspiracje i mapy:

Organizacja pociągów specjalnych przez Klub wpisuje się w kampanię przywracania turystyki na terenach dotkniętych ostatnią powodzią.

Życzymy przyjemnych wrażeń i do zobaczenia w pociągu!

Rezerwacja biletów: Kliknij tutaj, aby zarezerwować miejsce

Ilustracja
Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Impreza

Kolejowe zakończenie wakacji z Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu – nowe trasy, nowe  spacery z przewodnikiem

"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to sztandarowy projekt stowarzyszenia, w ramach którego każdy chętny może odbyć niezapomnianą, całodniową podróż pociągiem retro po najciekawszych pod względem historii i krajobrazu liniach kolejowych w regionie. Tym razem na chętnych w nostalgiczną podróż historycznym taborem sprzed lat, czekają nie lada atrakcje i niespodzianki.

KSK

Hefajstos jedzie z Wrocławia do Wolsztyna

Pierwszy raz od 10 lat Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu organizuje przejazd historycznym pociągiem do "stolicy pary" w Wielkopolsce.

KSK

Stukot kół, oliwkowe wagony, drewniane ławki...

Stukot kół, oliwkowe wagony, drewniane ławki, głos przewodnika i charakterystyczny pomruk zabytkowej lokomotywy spalinowej wraz z unoszącym się dymem - to tylko część elementów wyjątkowej podróży po niedostępnych na co dzień zakamarkach Wrocławia.

KOlejowe zakamarki

Kolejowe Zakamarki Wrocławia z okazji Dnia Kobiet

Jak co roku na stalowe szlaki Dolnego Śląska powracają historyczne pociągi okazjonalne, organizowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Dobrym momentem na otwarcie sezonu podróżniczego jest początek wiosny.

Makieta

Wielka kolejowa makieta modułowa stanie w Wołowie. Będzie miała prawie 200 m długości!

W sobotę i niedzielę (22 i 23 lutego) odbędzie się pokaz makiety modułowej w skali H0, czyli 1:87. Cały układ będzie miał długość aż około 190 m! Głównym organizatorem wydarzenia jest sekcja modelarska Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.

KSK Wrocław

Kolejowe zakamarki Wrocławia

Oraz przejazd do Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie - dni modelarstwa kolejowego i samochodowego