Remont linii kolejowej Pokrzywna - Głuchołazy: Plany i zakres prac na lata 2025-2026

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały oficjalną odpowiedź dotyczącą planowanych prac remontowych na linii kolejowej nr 333 (Pokrzywna - Głuchołazy) oraz nr 343 (Głuchołazy - Granica Państwa, Mikulovice). Dokument ujawnia, jakie działania zostaną podjęte w najbliższych latach oraz jakie będą ich efekty.

Brak planów na modernizację, ale remonty w toku

Obecnie PKP PLK nie planuje inwestycji związanych z kompleksową modernizacją linii kolejowych nr 333, nr 343 i nr 297 (Nowy Świętów-Głuchołazy Zdrój). Niemniej jednak przewidziane są remonty, które pozwolą na poprawę stanu infrastruktury oraz zwiększenie przepustowości niektórych odcinków torów.

Remont linii kolejowej nr 333 w 2025 roku

W III i IV kwartale 2025 roku planowany jest remont linii kolejowej nr 333 wraz z naprawą przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych. Zakres prac obejmuje:

  • Naprawę główną toru nr 1 na odcinku km 0,339 - 11,225.
  • Remont 5 obiektów inżynieryjnych i roboty towarzyszące.
  • Wymianę nawierzchni kolejowej na podkładach betonowych w kilku odcinkach:
    • od km 0,850 do km 1,755,
    • od km 7,595 do km 9,130,
    • od km 10,000 do km 10,500.
  • Remont przejazdów kolejowo-drogowych na odcinkach:
    • km 2,240 - km 3,116,
    • km 3,811 - km 9,137 - km 10,630.
  • Remont obiektów inżynieryjnych na odcinkach:
    • km 2,636 - km 3,198,
    • km 5,780 - km 8,643 - km 9,496.

Po zakończeniu tych prac możliwe będzie zwiększenie prędkości na linii kolejowej nr 333 do 100 km/h, co przyczyni się do poprawy warunków transportowych i skrócenia czasu przejazdu.

Remont linii Głuchołazy - Granica Państwa w 2026 roku

Na rok 2026 zaplanowano prace na linii kolejowej nr 343, która łączy Głuchołazy z czeską granicą w Mikulovicach. Prace obejmą:

  • Naprawę toru nr 1 od km -0,416 do km 5,560.
  • Wymianę czterech kompletów rozjazdów.
  • Roboty towarzyszące mające na celu poprawę infrastruktury.

Efektem tych działań będzie:

  • Zniesienie ograniczeń prędkości na odcinkach:
    • km -0,196 - km 0,550 (tor nr 8),
    • km -0,122 - km 0,511 (tor nr 1),
    • km 0,700 - km 0,900 (tor nr 1) oraz zwiększenie prędkości rozkładowej do 40 km/h na kilku odcinkach.
  • Wyeliminowanie wprowadzonych wcześniej ograniczeń na nowo wyremontowanych torach.
  • Zwiększenie przepustowości linii kolejowej nr 343.
  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Czy remonty oznaczają lepszą przyszłość dla linii?

Planowane prace remontowe na liniach kolejowych nr 333 i 343 są krokiem w stronę poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, wyczekiwanym od wielu lat. Choć PKP PLK nie przewiduje kompleksowej modernizacji, zaplanowane remonty pozwolą na podniesienie standardu przewozów i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu.

Podkreśla się jednak, że realizacja powyższych projektów jest uzależniona od dostępności środków finansowych. Oznacza to, że ostateczny zakres prac może się zmienić w zależności od budżetu przeznaczonego na infrastrukturę kolejową w nadchodzących latach.

Na zdjęciu: 11 grudnia 2010 - ostatni dzień kursowania pociągów w transgranicznej relacji Opole/Nysa - Głuchołazy - Ostrużna. Lokomotywa SU42-509 wtacza się do Głuchołaz z polskimi wagonami. Po chwili pojawi się czeski pociąg, a czeski lokomotywa zabierze polskie wagony dalej, podczas gdy SU42 z czeskimi wagonami pojedzie jako pociąg do Opola. Piękne to były czasy.

Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Impreza

Kolejowe zakończenie wakacji z Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu – nowe trasy, nowe  spacery z przewodnikiem

"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to sztandarowy projekt stowarzyszenia, w ramach którego każdy chętny może odbyć niezapomnianą, całodniową podróż pociągiem retro po najciekawszych pod względem historii i krajobrazu liniach kolejowych w regionie. Tym razem na chętnych w nostalgiczną podróż historycznym taborem sprzed lat, czekają nie lada atrakcje i niespodzianki.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.