PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały oficjalną odpowiedź dotyczącą planowanych prac remontowych na linii kolejowej nr 333 (Pokrzywna - Głuchołazy) oraz nr 343 (Głuchołazy - Granica Państwa, Mikulovice). Dokument ujawnia, jakie działania zostaną podjęte w najbliższych latach oraz jakie będą ich efekty.
Obecnie PKP PLK nie planuje inwestycji związanych z kompleksową modernizacją linii kolejowych nr 333, nr 343 i nr 297 (Nowy Świętów-Głuchołazy Zdrój). Niemniej jednak przewidziane są remonty, które pozwolą na poprawę stanu infrastruktury oraz zwiększenie przepustowości niektórych odcinków torów.
W III i IV kwartale 2025 roku planowany jest remont linii kolejowej nr 333 wraz z naprawą przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych. Zakres prac obejmuje:
Po zakończeniu tych prac możliwe będzie zwiększenie prędkości na linii kolejowej nr 333 do 100 km/h, co przyczyni się do poprawy warunków transportowych i skrócenia czasu przejazdu.
Na rok 2026 zaplanowano prace na linii kolejowej nr 343, która łączy Głuchołazy z czeską granicą w Mikulovicach. Prace obejmą:
Efektem tych działań będzie:
Planowane prace remontowe na liniach kolejowych nr 333 i 343 są krokiem w stronę poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, wyczekiwanym od wielu lat. Choć PKP PLK nie przewiduje kompleksowej modernizacji, zaplanowane remonty pozwolą na podniesienie standardu przewozów i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu.
Podkreśla się jednak, że realizacja powyższych projektów jest uzależniona od dostępności środków finansowych. Oznacza to, że ostateczny zakres prac może się zmienić w zależności od budżetu przeznaczonego na infrastrukturę kolejową w nadchodzących latach.
Na zdjęciu: 11 grudnia 2010 - ostatni dzień kursowania pociągów w transgranicznej relacji Opole/Nysa - Głuchołazy - Ostrużna. Lokomotywa SU42-509 wtacza się do Głuchołaz z polskimi wagonami. Po chwili pojawi się czeski pociąg, a czeski lokomotywa zabierze polskie wagony dalej, podczas gdy SU42 z czeskimi wagonami pojedzie jako pociąg do Opola. Piękne to były czasy.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to sztandarowy projekt stowarzyszenia, w ramach którego każdy chętny może odbyć niezapomnianą, całodniową podróż pociągiem retro po najciekawszych pod względem historii i krajobrazu liniach kolejowych w regionie. Tym razem na chętnych w nostalgiczną podróż historycznym taborem sprzed lat, czekają nie lada atrakcje i niespodzianki.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.