Wystawa zabytkowego taboru kolejowego: Wrocław Główny, peron 6, 20:00 - 00:00

Z okazji nadchodzącej "Nocy Muzeów" Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu przygotował kolejną wystawę zabytkowego taboru kolejowego.

Na odwiedzających czeka moc atrakcji. W stosunku do ostatniej wystawy z tej okazji, przygotowano niespodzianki, zarówno dla dorosłych uczestników jak i tych najmłodszych.

Wśród eksponatów z kolekcji Klubu wystawiony zostanie wagon pocztowy 5G z 1956 roku, zbudowany w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Ostrowie Wlkp. Przed laty wagon ten służył w Urzędzie Pocztowym Żagań 2, obecnie jest w zbiorach stowarzyszenia. Poza samą wystawą ukazującą historię powstania wrocławskiego węzła kolejowego, która się w nim znajduje, na odwiedzających czeka niespodzianka. W środku wagonu będzie stoisko Poczty Polskiej. Każdy chętny ma możliwość zakupu kartki pocztowej przygotowanej specjalnie na tę okoliczność, wraz z odciskiem pamiątkowego datownika, przygotowanego również specjalnie na "Noc Muzeów". To szczególna gratka dla kolekcjonerów oraz tych, którzy zbierają pamiątki z miejsc jakie odwiedzili. Dodatkowo Poczta Polska na okoliczność wystawy wydała w ramach projektu "MójZnaczek" arkusz znaczków z trzema historycznymi lokomotywami z kolekcji Klubu (będzie można zamówić go na stoisku podczas "Nocy Muzeów lub przez internet oraz w Urzędzie Pocztowym Wrocław 68).

Kolejną niespodzianką na wystawie będzie pierwsza publiczna prezentacja wagonu towarowego krytego 208K. Jest to jeden z najnowszych nabytków stowarzyszenia w ramach powiększania zbiorów historycznego taboru. Wagony te produkowano w latach 1972 - 1990, w kilku odmianach a zbudowano ich łącznie ok 6 tys. sztuk. Prezentowany egzemplarz to wersja przystosowana do przewozu wojska. Jest to prawdopodobnie jeden z ostatnich wagonów z tego typu istniejących jeszcze w Polsce. Zbudowano go w 1987 roku w zielonogórskim "Zastalu". Większość wagonów 208K pocięto na złom.

Ponadto na wystawie wśród eksponatów znajdą się:

  1. Wagon bagażowy 209Ca zbudowany w 1975 roku, we wrocławskim "Pafawagu" a w nim niespodzianka dla starszych i młodszych. W środku będzie makieta modułowa w skali H0 1:87 z realistycznie odwzorowanym taborem kolejowym i krajobrazem. Tym razem będzie ona większa, rozstawiona w całej przestrzeni wagonu, zarówno z częścią ruchomą obsługiwaną przez członków sekcji modelarskiej Klubu oraz z częścią ekspozycyjną, nieruchomą. Wagon 209Ca należący do stowarzyszenia jest jednym z dwóch zachowanych w Polsce.
  2. Wagon kryty drewniany z 1907 roku, który był "aktorem" w filmie "Sami Swoi - początek". W wagonie na odwiedzających czeka wystawa zdjęć klubowej fotografki Barbary Zegarlickiej, wzbogacona o emisję prawdziwych dźwięków z prac przy renowacji taboru kolejowego oraz odgłosów pracy parowozu.
  3. Dwa wagony osobowe serii Bi z lat 1928 - 1930, w tym jeden z barem, gdzie będzie można zakupić klubowe gadżety i pamiątki, z których dochód wspiera ratowanie zabytków kolejnictwa.
  4. Spalinowóz SU45 - 079 z 1973 roku, zbudowany w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. W żargonie lokomotywa ta jest nazywana "Fiatem" ze względu na rodzaj silnika licencyjnego zastosowanego w tej serii pojazdów. Jest to ostatni przedstawiciel tych lokomotyw, zachowany w historycznych barwach, z oryginalnym wyposażeniem technicznym i mechanicznym, historycznymi detalami ozdobnymi a jednocześnie sprawny.
  5. Elektrowóz EP05 - 22 zbudowany w 1961 roku, w czechosłowackich zakładach Skoda. Lokomotywa ta jest "Świadkiem historii". W 1976 roku prowadziła pociąg "Opolanin", który zatrzymali strajkujący pracownicy Ursusa. Potem rozkręcili tory i wykoleili ją na znak protestu. Elektrowóz EP05 - 22 jest jednym z trzech zachowanych pojazdów tej serii w Polsce. W latach 70. były to najszybsze elektrowozy w kraju o prędkości maksymalnej 160 km/h. EP05 - 22 prowadził także awangardowy w okresie PRL ekspress "Odra 2", którego wagony zbudowano we wrocławskim "Pafawagu". Pociąg kursował na trasie Wrocław - Warszawa.
  6. Spalinowóz SM30 - 662 z 1964 roku. Lokomotywa znana z "Kolejowych Zakamarków Wrocławia", zwana w żargonie "skrzyżowaniem czołgu z tramwajem",
  7. Spalinowóz SP42 - 001 zbudowany w 1969 roku. Pierwszy przedstawiciel tej serii lokomotyw, przeznaczonych do pociągów pasażerskich, zwany w żargonie "kociołkiem" ze względu na posiadany kocioł parowy do ogrzewania wagonów osobowych. Lokomotywa wyremontowana po łącznie 4 latach prac dzięki zaangażowaniu członków Klubu, pomocy darczyńców oraz wpłatom patronów. Wróciła do pełnej sprawności technicznej po ponad 20 latach od odstawienia ze służby. W kwietniu bieżącego roku po jeździe próbnej z Wrocławia do Boreczka otrzymała pełne dopuszczenie do ruchu. SP42 - 001 zamykała w 2000 roku połączenie kolejowe do Karpacza. Zamiarem Klubu jest zorganizowanie przejazdu specjalnego z tą lokomotywą i historycznymi wagonami po ponownym otwarciu linii do Karpacza.
  8. Podczas "Nocy Muzeów" do każdej lokomotywy, wagonu można wejść i zwiedzać ! W wagonach zostanie załączone klimatyczne oświetlenie.
  9. Kolejną atrakcją podczas wystawy w ramach "Nocy Muzeów" będą oprowadzania z przewodnikiem, ze specjalnie przygotowanymi przez niego z tej okazji opowiadaniami. Przejścia odbędą się o następujących godzinach: 20:15, 20:55, 21:40, 22:25, 23:10 i 23:45. Punkt startowy zostanie oznaczony specjalnym plakatem w formacie A2. Godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości chętnych i sytuacji na wystawie. Nie są prowadzone zapisy, każdy chętny może wziąć udział. A na najmłodszych czeka jeszcze jedna niespodzianka. Podczas wystawy będą dostępne do pobrania kolejowe kolorowanki.

W trakcie wydarzenia odbędzie się sprzedaż obrazów przedstawiających tabor kolejowy, których autorem jest Michał Wędzina. Dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony na ratowanie zabytków kolejnictwa.

Gorąco zapraszamy!
Dojazd historycznym autobusem linii M10

Fotografie: Barbara Zegarlicka

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Impreza

Kolejowe zakończenie wakacji z Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu – nowe trasy, nowe  spacery z przewodnikiem

"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to sztandarowy projekt stowarzyszenia, w ramach którego każdy chętny może odbyć niezapomnianą, całodniową podróż pociągiem retro po najciekawszych pod względem historii i krajobrazu liniach kolejowych w regionie. Tym razem na chętnych w nostalgiczną podróż historycznym taborem sprzed lat, czekają nie lada atrakcje i niespodzianki.

KSK

Pociągiem w Góry Sowie i do Kłodzka

Dolny Śląsk to kraina o zawiłych dziejach, pełna ciekawostek, a nawet tajemnic z różnych okresów. To również region bogaty w zabytkową architekturę. Znajdują się tutaj jedne z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce, m.in. linia nr 266 i 286. Obie przebiegają wzdłuż pasm Sudetów Środkowych, które stanowią wizytówkę Dolnego Śląska.

KSK

Hefajstos jedzie z Wrocławia do Wolsztyna

Pierwszy raz od 10 lat Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu organizuje przejazd historycznym pociągiem do "stolicy pary" w Wielkopolsce.

KSK

Stukot kół, oliwkowe wagony, drewniane ławki...

Stukot kół, oliwkowe wagony, drewniane ławki, głos przewodnika i charakterystyczny pomruk zabytkowej lokomotywy spalinowej wraz z unoszącym się dymem - to tylko część elementów wyjątkowej podróży po niedostępnych na co dzień zakamarkach Wrocławia.

KOlejowe zakamarki

Kolejowe Zakamarki Wrocławia z okazji Dnia Kobiet

Jak co roku na stalowe szlaki Dolnego Śląska powracają historyczne pociągi okazjonalne, organizowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Dobrym momentem na otwarcie sezonu podróżniczego jest początek wiosny.

Makieta

Wielka kolejowa makieta modułowa stanie w Wołowie. Będzie miała prawie 200 m długości!

W sobotę i niedzielę (22 i 23 lutego) odbędzie się pokaz makiety modułowej w skali H0, czyli 1:87. Cały układ będzie miał długość aż około 190 m! Głównym organizatorem wydarzenia jest sekcja modelarska Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.