Już widać efekty prac przy modernizacji dworca w Raciborzu

Pełna nazwa inwestycji przy raciborskim dworcu brzmi: Przebudowa dworca kolejowego wraz z instalacjami wewnętrznymi oraz zagospodarowaniem terenu z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, parkingami, komunikacją, budowa wiaty rowerowej oraz rozbiórka części istniejącego budynku.

Prace ruszyły w 2022 roku. Według planów dworzec powinien być gotowy w roku 2024, czyli w najbliższych miesiącach. Po przebudowie dworzec ma być mniejszy niż dawniej. W środku znajdzie się nowoczesna przestrzeń dla obsługi podróżnych (hol i poczekalnia). Pojawią się nowe elektroniczne tablice informacyjne oraz oświetlenie. Plany zakładają osobne pomieszczenie tylko na rowery wraz z narzędziami do ich naprawy. Zmieni się dojście na perony. Na piętrze budynku ma powstać coś na wzór tarasu widokowego. W skrzydle pojawi się przestrzeń dla jakichś biur gminy Racibórz lub przestrzeń dla wydarzeń kulturalnych, a obok biura spółek kolejowych. W skrzydle południowym pojawią się lokale handlowo-usługowe. Budynek ma być energooszczędny oraz posiadać liczne ułatwienia i dostosowania dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja jest prowadzona w ramach Programu Inwestycji Dworcowych.

Na zdjęciu poniżej aktualna sytuacja na budowie. Fotografia została wykonana kilka dni temu.

Foto IN
Foto IN

Dodatkowo do 2029 roku planowane jest ukończenie odbudowy linii kolejowej z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śląskich. Linia ta ma być zelektryfikowana. Zadanie jest realizowane w ramach programu Kolej+. Sprawa ta powoli, ale posuwa się do przodu.

Uwaga, ostatnie sztuki, koniec nakładu

Ostatnie pojedyncze sztuki naszego kalendarza jeszcze do kupienia. Teraz 40% taniej! Wysyłka tylko 13zł.

Zobacz opis kalendarza w naszym sklepie

Warto dodać, że początkowo w 1876 roku, to właśnie Racibórz był formalnie stacją końcową Kolei Podsudeckiej. Odcinek z Racławic do Kędzierzyna zbudowano trochę później i z czasem to on stał się ważniejszy.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

Zaniechana kolej w opolskim

Zaniechana kolej - zaniechany region!

Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.