To ogromny sukces Stowarzyszenia Miłośników Kolei Racławice Śląskie, które od dawna starało się, aby uratować przed zniszczeniem cenny budynek.
Lokomotywownia w Racławicach Śląskich, dwustanowiskowa, powstała w latach, w których Magistralę Podsudecką rozbudowywano o drugi tor, czyli około 1905 roku. To duży, piękny budynek, który prócz stanowisk do obsługi lokomotyw posiada też liczne biura. Obok niego znajduje się pochodząca jeszcze z XIX wieku obrotnica parowozów, jedyna w okolicy, jaka uratowana została przed rozbiórką.
W latach 90-tych ubiegłego wieku w starej lokomotywowni pracowali jeszcze kolejarze. Z wejściem w XXI wiek budynek utracił na znaczeniu i przestał być używany. Nie odśnieżano tam dachu, który niecałą dekadę temu zawalił się. Budynkowi groziła rozbiórka, nie można było tam wchodzić.
Dzięki staraniom Stowarzyszenia Miłośników Kolei Racławice Śląskie, we współpracy z kolejowym właścicielem i pewnie przy przynagleniu ze strony Konserwatora, udało się rozpocząć odtworzenie dachu. Prace te powoli dobiegają końca, a nowych dach wygląda wspaniale.
Jest wiele pomysłów na wykorzystanie gmachu po remoncie, do tematu wrócimy.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.