Zaskakująca, ale bardzo ciekawa wieść gruchnęła jak piorun w ostatnim czasie. Zarządca infrastruktury kolejowej chce zlecić opracowanie studium wykonalności dla przebudowy linii kolejowej 137 od Kędzierzyna do Legnicy.
Zasadność ogólna remontu oraz to, czy uzasadniona jest elektryfikacja naszej linii kolejowej oceni przyszły wykonawca, który przygotuje studium wykonalności.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla zadania pod nazwą Prace na linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica wraz z elektryfikacją.
Podstawowe problemy naszej linii kolejowej to zły stan torowiska, ograniczenia prędkości, czy często mała przepustowość. Dokumentacja ma też ocenić dostosowanie do obowiązujących standardów infrastruktury związanej z obsługą podróżnych.
Potencjalny wykonawca ma niejako inwentaryzować obecny stan linii kolejowej oraz przygotować trzy projekty przyszłej inwestycji. Będzie to podstawą do podjęcia dalszych decyzji i ew. rozpoczęcia prac modernizacyjnych. Pierwszy wariant zakłada pełną elektryfikację, drugi elektryfikację dla jednego toru, a ostatni brak elektryfikacji. Przyjęto założenie dla pociągów osobowych prędkość 120km/h, a dla towarowych 80km/h.
Za remontem traktu przemawiają nie tylko wymienione wyżej ograniczenia, ale to, że po modernizacji Magistrala Podsudecka zwiększy szeroko pojętą kolejową dostępność regionu. Będzie to miało ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego terenów ulokowanych wzdłuż linii kolejowej.
Studium wykonalności to pierwszy i podstawowy dokument dla rozpoczęcia prac. Od tego jaką będzie miał zawartość zależy tok dalszych działań. W najgorszym wypadku może okazać się, że na studium wykonalności prace się zakończą, ale to mało prawdopodobne. Linia kolejowa 137 jest ważna, wymaga modernizacji.
Widzimy, że poprzez brak poważnych remontów linia uległa degradacji. Od 10 lat nie kursują po niej pociągi dalekobieżne. Pociągi towarowe kursują często z ograniczonymi prędkościami. Na wielu stacjach pociąg musi zwalniać do około 20km/h z powodu złego stanu torowiska (głównie podkładów kolejowych).
Oferty na wykonanie studium wykonalności można składać do 3 sierpnia. Dokumentacja powinna powstać najpóźniej w 381 dni. Do tematu wrócimy.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.