Jeszcze kilka lat temu taki scenariusz byłby uznany za trudny do zrealizowania, ale pojawiło się światełko w tunelu.
Bielawa miała nietypowe połączenie kolejowe z Dzierżoniowem. Od strony zachodniej przez Pieszyce oraz od wschodu z samym miastem Dzierżoniów. Obie linie łączyły się na południowo zachodnich obrzeżach Bielawy (Bielawa Zachodnia). Ta linia kolejowa, która została zachowana i nie rozebrana to linia wschodnia przez stację Bielawa Wschodnia. Linię tę uruchomiono 15 lat po ukończeniu budowy Magistrali Podsudeckiej w 1891 roku. Ostatnie planowe pociągi osobowe odjechały w 1977 roku, a towarowe w 2001 roku.
Z drugiej strony, chodzi o tory biegnące przez Pieszyce, linię kolejową nazywano początkiem tzw. Kolei Sowiogórskiej kończącej się w Ścinawce Średniej. Kolej ta powstała, aby węgiel z kopalni w Słupcu i Nowej Rudzie przewieźć do Dzierżoniowa. Jej fragment był jedynym na terenach Polski fragmentem kolei zębatej. Niestety przepustowość odcinka zębatego była ograniczona, a składy nie mogły być cięższe niż ok 125 ton (sama lokomotywa ważyła 50-60 ton). Z tego też względu upadek tej linii kolejowej notuje się już na okres po I wojnie światowej. O ile opłacalność budowy tej linii to temat sporny, często omawiany przez historyków, o tyle jej walory krajobrazowe do dziś wzbudzają zachwyt nie tylko wśród miłośników kolei. Niestety większość tej linii kolejowej jest rozebrana.
- Coraz bliżej do reaktywacji linii kolejowej Dzierżoniów - Bielawa. Jak ustaliło Radio Wrocław w najbliższą niedzielę samorządowcy z regionu podpiszą w tej sprawie porozumienie z Kolejami Dolnośląskimi. Chcą razem powalczyć o przywrócenia historycznego połączenia. Marek Chmielewski ze Stowarzyszania Turystycznego Gmin Gór Sowich, nie ma wątpliwości, że warto to zrobić. (źródło Radio Wrocław).
To bardzo ciekawa informacja. Chyba wszyscy trzymają kciuki za powodzenie tej inicjatywy. Jeśli udałoby się przywrócić pociągi do Bielawy, to byłoby to sygnał, że nawet zmarginalizowane linie kolejowe, często zapomniane, mogą odżyć pełnią blasku. Byłoby to bodźcem np. do dalszej walki w sprawie powrotu kolei do Karpacza, czy np. pociągów w relacji Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz (choćby jako atrakcje turystyczne).
Polecamy pełny szczegółowy artykuł na temat reaktywacji kolei w Bielawie na stronie Radia Wrocław.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Po 22 latach, dokładnie w dniu 12 czerwca br., wróciły pociągi osobowe na trasie z Wrocławia do Świdnicy, przez Sobótkę.
Już za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów (12 grudnia 2021 r.), który będzie obowiązywał przez cały 2022 r. (do drugiej soboty grudnia). Niedawno opisaliśmy zmiany na opolskim odcinku linii, teraz czas na II część, czyli piszemy o tym, co nas czeka na dolnośląskim żelaznym szlaku z Kamieńca Ząbkowickiego do Legnicy.
Los tak chciał, że część mojej rodziny pochodzi z Bielawy. Od niedawna mam też rodzinę w okolicy Dzierżoniowa.
Po 13 latach Świdnica ponownie uzyska bezpośrednie kolejowe połączenie z Wrocławiem (przez Jaworzynę Śląską). 15 grudnia w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. Tego dnia w Świdnicy wielkie święto.
Dzięki ciężkiej pracy Krzysztofa Pawlaka udostępniamy Wam trzy rozbudowane pliki prezentujące rozkłady dla stacji Ząbkowice Śląskie, Dzierżoniów oraz Świdnica Miasto. W rozkładach znajdziecie wszystkie możliwe skomunikowania na stacjach docelowych, informacje o rodzaju przewoźnika itd.