W czerwcu br. Stanisław Stadnicki (autor tej strony) zwrócił się pisemnie do Burmistrza Głogówka, aby ten, jako reprezentant Gminy Głogówek, zapytał osoby odpowiedzialne za organizację kolei regionalnej o planowane cięcia w liczbie pociągów na linii numer 137, na odcinku Brzeg/Nysa-Kędzierzyn Koźle-Gliwice przygotowując wzór zapytania. Poprosił także, aby organizator przewozów wstępnie opisał kształt połączeń, jakie mają obowiązywać od grudnia tego roku. Stanisław Stadnicki ponadto zasugerował, aby rozważyć wydłużenie dotychczasowych pociągów kończących bieg w Kędzierzynie-Koźlu, do Gliwic, co może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie liczby podróżnych.
Odpowiedź ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego nadeszła pod koniec ubiegłego miesiąca. Czytamy w niej m.in.:
Połączenia kolejowe tworzą spójny system transportowy województwa opolskiego i stanowią główne elementy sieci o charakterze użyteczności publicznej, a ewentualna ich korekta wynika z zapewniania efektywności ekonomicznej realizowanych przewozów.
Założenia do nowego rozkładu jazdy pociągów 2015/2016 nie przewidują znaczącej redukcji połączeń kolejowych na dotychczasowych trasach, a nowa oferta przewozowa ma w sposób optymalny, z uwzględnieniem możliwości finansowych województwa, zapewnić ciągłość realizowanej dotychczas usługi publicznej w zakresie kolejowych przewozów regionalnych.
Jednocześnie chciałbym zaznaczyć, że obecnie trwają końcowe uzgodnienia z przewoźnikiem oraz prowadzona jest konstrukcja rozkładu jazdy pociągów 2015/2016 z zarządcą infrastruktury kolejowej, uwzględniająca stworzenie dodatkowych relacji Nysa-Gliwice, na bazie dotychczasowych pociągów Nysa-Kędzierzyn-Koźle i Kędzierzyn-Koźle-Gliwice.
Mając powyższe na uwadze, ostateczny kształt nowej oferty przewozowej będzie znany na przełomie września/października br.
Informuję, że nie przewiduje się (...) "drastycznego zmniejszenia liczby pociągów regionalnych" w rozkładzie jazdy 2015/2016 na trasie Nysa-Kędzierzyn-Koźle, a jedynie ich nieznaczną korektę wynikającą z istniejącego potencjału przewozowego i możliwości budżetu Województwa Opolskiego.
Szum medialny, protesty pasażerów i pewnie wiele dodatkowych rzeczy oraz i dobra wola organizatora, sprawiły, że pewnie nie będzie tak drastycznych cięć, jakich się obawialiśmy. Jakieś raczej się zdarzą i na to musimy się przygotować. W październiku postaramy się wysłać zapytanie dotyczące kształtu planowanego rozkładu dla naszej linii kolejowej. Warto też docenić chęć połączenia pociągów relacji Nysa-Kędzierzyn-Koźle i Kędzierzn-Koźle-Gliwice w jeden skład dłuższej relacji, który będzie bardziej atrakcyjny dla podróżnych i może wpłynąć na frekwencję w pociągach. Z rozmowy z kolejarzami udało się zasłyszeć, że takich bezpośrednich połączeń może być trzy, ale to informacja bardzo nieoficjalna.
Z innej beczki warto przypomnieć, że wciąż czekamy na przynajmniej sezonowe połączenie np. w relacji Katowice/Gliwice - Prudnik - Nysa - Kłodzko/Kudowa. W tej sprawie (pomijając pociąg z szeroko-pojętej kategorii pośpieszny, a mówimy o regionalnym) musiałby dogadać się trzy województwa. Przykład pociągu do Gliwic pokazuje, że pewne przełomowe zmiany są możliwe. Jednak granica z drugiej strony Opolszczyzny wydaje się nie do pokonania. A może?
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.
W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.
Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.
W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.
Już za kilka tygodni pociąg TLK Kormoran zniknie z naszej linii kolejowej, ale za rok, może mieć następcę.
Już za kilka dni wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów (12 grudnia 2021 r.), który będzie obowiązywał przez cały 2022 r. (do drugiej soboty grudnia). Niedawno opisaliśmy zmiany na opolskim odcinku linii, teraz czas na II część, czyli piszemy o tym, co nas czeka na dolnośląskim żelaznym szlaku z Kamieńca Ząbkowickiego do Legnicy.