Lokomotywę, która miała stać w Kędzierzynie-Koźlu kupiło Muzeum z Jaworzyny

Lokomotywa Ty45 miała być chlubą dworca w Kędzierzynie-Koźlu lub centrum tego miasta, gdzie miała być pomnikiem techniki. Tak się nie stanie. Ofertę miasta na wykup parowozu przebiło Muzeum z Jaworzyny.

O lokomotywie zrobiło się głośno w 2011 roku. W prasie rozpisywano się na temat losów tego parowozu. Miłośnicy kolei namawiali włodarzy miasta, aby ci rozważyli zakup lokomotywy i ustawienie jej w centrum miasta lub przy stacji kolejowej. Byłoby to pomnik osady, która przecież powstała jako wieś kolejowa. Kolej od zawsze związana była z Kędzierzynem. Początkowo niewielką wsią, a obecnie ogromnym miastem.

W 2014 roku poprzedni prezydent Kędzierzyna-Koźla poinformował, że miasto kupi parowóz i stanie się on jednym z kozielskich symboli. Jak można było usłyszeć w Radiu-Park z Kędzierzyna-Koźla: Miasto zapewniło 25 tys. zł na kupno lokomotywy od PKP. Za remont ma być odpowiedzialny powiat, a dokładniej - Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego.

Kiedy jednak ogłoszono przetarg okazało się, że ofertę kędzierzyńskiego magistratu przebiło Muzeum w Jaworzynie Śląskiej i to ono stało się właścicielem zabytkowej lokomotywy. Jak informuje Radio-Park Muzeum miało zapłacić za nią 22 tysiące. O 2 tysiące więcej niż oferowało miasto Kędzierzyn-Koźle.

Od kilka dni trwa operacja logistyczna. Jej celem jest transport parowozu do Dzierżoniowa, gdzie działa filia jaworzyńskiego Muzeum. Parowóz większą część drogi przejedzie na naczepie drogowej nocą, ponieważ jest to transport ponadgabarytowy.

Poniżej prezentujemy przepiękne fotografie Krzysztofa Wilgi obrazujące to, jak parowóz Ty45 po 25-latach opuszcza Kędzierzyn-Koźle.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja

Foto: Krzysztof Wilga.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Lokomotywownia Nysa

Historia lokomotywowni Nysa do przeczytania w miesięczniku Świat Kolei

Dostępna jest już pełna, bo trzy częściowa historia MD Nysa od czasów jej powstania do likwidacji.

Reklama Tyskie

Reklama "W święta kolej przejść na TY" była kręcona m.in. na Magistrali Podsudeckiej

Pod koniec lutego br. sporo działo się na stacji kolejowej w Racławicach Śląskich. Kręcono tam ujęcia do reklamy, którą można już oglądać w telewizji oraz w Internecie.

Impreza

Parowozem do Ząbkowic Śląskich i Kamieńca

Muzealne Pociągi Specjalne prowadzone lokomotywą parową tym razem dojadą do Kamieńca Ząbkowickiego i Ząbkowic Śląskich.

Jaworzyna

Remonty małe i duże na linii 137

25 milionów złotych ma kosztować remont peronów i wiat peronowych na stacji Jaworzyna Śląska

Remonty

Dworzec w Kędzierzynie-Koźlu otwarty po remoncie (zobacz zdjęcia)

W grudniu udostępniono podróżnym wyremontowany dworzec w Kędzierzynie-Koźlu.

Parowóz

W wakacje pociągi z parowozem od Jaworzyny do Świdnicy

Już 29 czerwca ma ruszyć regularne połączenie kolejowej Jaworzyn Śląska-Świdnic-Jaworzyna Śląska, które obsługiwane będzie przez lokomotywę parową TKt48-18 oraz zabytkowe wagony Ci28 pochodzące z 1928 roku.