W minionym tygodniu rozpoczął się długo oczekiwany remont naszej lokalnej linii kolejowej nr 306. Wiele osób podchodziło do tego sceptycznie i z dużą rezerwą, gdyż prawie nikt w to nie wierzył.
Jednak remont stał się faktem i 2 września ekipa remontowa rozpoczęła prace. Obecnie trwa demontaż starego toru. Polega to na wyrywaniu całego toru z nasypu przy pomocy koparki, która unosi go fragmentami do góry. Następnie wytrącane są resztki tłucznia i ziemi spomiędzy podkładów i cały tor układany jest z powrotem na ziemi. Potem następuje odkręcanie szyn od podkładów. Szyny odkładanie są na bok i powtórnie wykorzystane. Podkłady natomiast, w zależności od ich stanu, będą użyte powtórnie lub wymienione. Na pewno zostaną wymienione wszystkie drewniane podkłady. Zostaną one zastąpione betonowymi używanymi podkładami.


Następnie będzie naprawiane podtorze czyli naprawa podbudowy, uzupełnianie i czyszczenie tłucznia oraz poprawianie nasypu i odtwarzanie rowów odwadniających po obu stronach toru. Będą również karczowane i wyrywane wszelkie krzaki, drzewa i korzenie. W między czasie będą remontowane przepusty wodne oraz przejazdy kolejowe na danym odcinku.
Wypadałoby przy okazji przypomnieć plan prac, który podzielony jest na 4 etapy.
Etap 1 będzie obejmował prawdopodobnie tor od stacji w Prudniku do przejazdu kolejowego na drodze wojewódzkiej 414 w Lubrzy - planowany koniec tego etapu to 17.10.13.
Etap II będzie prawdopodobnie obejmował tor od przejazdu kolejowego w Lubrzy aż do okolic Krobusza - planowany koniec tego etapu to 03.10.14.
Etap III będzie prawdopodobnie obejmował tor od okolic Krobusza aż do okolic Łowkowic ? planowany koniec tego etapu to 21.09.15.
Etap IV, a zarazem ostatni, będzie prawdopodobnie obejmował tor od okolic Łowkowic aż do Krapkowic ? planowany koniec tego etapu to 20.09.16.
Tak więc doczekaliśmy się kolejnego, można by powiedzieć, że historycznego momentu, kiedy to nasza lokalna linia kolejowa nr 306 ponownie zostanie udrożniona, wyremontowana i odzyska ciągłość. Szkoda tylko, że parę lat temu, w dość bezmyślny sposób nasi ówcześni samorządowcy pozwolili na zlikwidowanie odcinka linii pomiędzy Krapkowicami, a Gogolinem i linia ta nie odzyska swojego całkowitego przebiegu.
Dzięki temu remontowi poprawi się widoczność na przejazdach kolejowych, same przejazdy kolejowe staną się bezpieczniejsze dla kierowców samochodów, przypuszczalnie powrócą znaki STOP, zmieni się krajobraz w miejscowościach, przez które przebiega tor, gdyż zostaną wykarczowane i wycięte krzaki i drzewa, które przez ostatnie prawie 10 lat miejscami całkowicie zarosły torowisko.
Co do powrotu pociągów to póki co będą jeździć tylko składy towarowe. Jak często to tego nie wiadomo. Początkowo prawdopodobnie tylko do jednostki wojskowej, z czasem może jacyś lokalni przedsiębiorcy również będą korzystać z transportu kolejowego. Czas pokaże.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.