Rozpoczął się remont linii kolejowej Prudnik-Krapkowice

W minionym tygodniu rozpoczął się długo oczekiwany remont naszej lokalnej linii kolejowej nr 306. Wiele osób podchodziło do tego sceptycznie i z dużą rezerwą, gdyż prawie nikt w to nie wierzył.

Jednak remont stał się faktem i 2 września ekipa remontowa rozpoczęła prace. Obecnie trwa demontaż starego toru. Polega to na wyrywaniu całego toru z nasypu przy pomocy koparki, która unosi go fragmentami do góry. Następnie wytrącane są resztki tłucznia i ziemi spomiędzy podkładów i cały tor układany jest z powrotem na ziemi. Potem następuje odkręcanie szyn od podkładów. Szyny odkładanie są na bok i powtórnie wykorzystane. Podkłady natomiast, w zależności od ich stanu, będą użyte powtórnie lub wymienione. Na pewno zostaną wymienione wszystkie drewniane podkłady. Zostaną one zastąpione betonowymi używanymi podkładami.

Ilustracja
Ilustracja

Następnie będzie naprawiane podtorze czyli naprawa podbudowy, uzupełnianie i czyszczenie tłucznia oraz poprawianie nasypu i odtwarzanie rowów odwadniających po obu stronach toru. Będą również karczowane i wyrywane wszelkie krzaki, drzewa i korzenie. W między czasie będą remontowane przepusty wodne oraz przejazdy kolejowe na danym odcinku.

Wypadałoby przy okazji przypomnieć plan prac, który podzielony jest na 4 etapy.

Etap 1 będzie obejmował prawdopodobnie tor od stacji w Prudniku do przejazdu kolejowego na drodze wojewódzkiej 414 w Lubrzy - planowany koniec tego etapu to 17.10.13.

  • wymiana podkładów na kilometrze 38,293 ? 41,293 w ilości 4644szt,
  • wymiana 100 szt. podkładów podzłączowych na złącza wiszące,
  • wbudowanie ok. 2550 metrów sześciennych tłucznia,
  • dwukrotne podbicie toru z regulacją toru w planie i profilu ,
  • wymiana doborów podrozjazdnic: Lubrza rozjazd nr 1, 2; Prudnik rozjazd nr 18,
  • odtworzenie bocznych rowów odwadniających na kilometrze 38,293 ? 41,100,
  • naprawa przejazdów kolejowych na kilometrze 38,474; 40,943,
  • modernizacja urządzeń SRK (sterowanie ruchem kolejowym), zasilania i urządzeń oświetlenia na przejeździe na kilometrze 40.943.

Etap II będzie prawdopodobnie obejmował tor od przejazdu kolejowego w Lubrzy aż do okolic Krobusza - planowany koniec tego etapu to 03.10.14.

  • wymiana podkładów na kilometrze 25,293 ? 38,293 w ilości 20478 szt.,
  • wymiana 435 szt. podkładów podzłączowych na złącza wiszące,
  • uzupełnienie brakujących 106 metrów bieżących szyn,
  • wbudowania ok. 6477 metrów sześciennych tłucznia,
  • dwukrotne podbicie toru z regulacją toru w planie i profilu,
  • wymiana doborów podrozjazdnic st. Biała Prudnicka rozjazd nr 10,
  • likwidacja rozjazdu z zabudową torem st. Biała Prudnicka rozjazd nr 9,
  • odtworzenie bocznych rowów odwadniających na kilometrze 25,293 ? 38,293,
  • wycinka krzewów ok. 2,4 ha,
  • wycinka drzew - 55 szt.,
  • naprawa przejazdów kolejowych na kilometrze 31,579; 38,259; 32,007,
  • naprawa obiektów inżynierskich na kilometrze 26,000; 26,160; 33,056; 37,117,

Etap III będzie prawdopodobnie obejmował tor od okolic Krobusza aż do okolic Łowkowic ? planowany koniec tego etapu to 21.09.15.

  • wymiana podkładów na kilometrze 13,293 ? 25,293 w ilości 15156 szt.,
  • wymiana 408 szt. podkładów podzłączowych na złącza wiszące,
  • uzupełnienie brakujących 2654 metrów bieżących szyn,
  • wbudowanie ok. 2880 metrów sześciennych tłucznia,
  • dwukrotne podbicie toru z regulacją toru w planie i profilu,
  • likwidacja rozjazdu z zabudową torem st. Zielina rozjazd nr 1,
  • odtworzenie bocznych rowów odwadniających na kilometrze 13,293 ? 25,293 ? 38,293,
  • wycinka krzewów ok. 5,3 ha,
  • wycinka drzew - 120 szt.,
  • naprawa przejazdów kolejowych na kilometrze 13,943; km 14,370; km 14,940; km 15,422; 15,741; 16,245 ; 16,744 ; 17,113; 17,482, 19,040; 19,995; km 20,114,
  • naprawa obiektów inżynierskich na kilometrze 17,329; 19,191; 19,350; km 20,025; km 22,104.

Etap IV, a zarazem ostatni, będzie prawdopodobnie obejmował tor od okolic Łowkowic aż do Krapkowic ? planowany koniec tego etapu to 20.09.16.

  • wymiana podkładów na kilometrze 5,790 ? 13,293 w ilości 8570 szt.,
  • wymiana 257 szt. podkładów podzłączowych na złącza wiszące,
  • uzupełnienie brakujących 2660 metrów bieżących szyn,
  • wbudowanie ok. 2093 metrów sześciennych tłucznia,
  • dwukrotne podbicie toru z regulacją toru w planie i profilu,
  • wymiana rozjazdu na st. Krapkowice rozjazd nr 23,
  • wymiana doborów podrozjazdnic na st. Krapkowice rozjazd nr 26 i 29,
  • wymiana wskaźników W6a i W13,
  • odtworzenie bocznych rowów odwadniających na kilometrze 6,500 ? 13,293,
  • wycinka krzewów ok. 3,3 ha,
  • wycinka drzew - 75 szt.,
  • naprawa przejazdów kolejowych na kilometrze 9,736; 11,908; 12,037; 13,244,
  • naprawa obiektu inżynierskiego na kilometrze 10,943.
    • Tak więc doczekaliśmy się kolejnego, można by powiedzieć, że historycznego momentu, kiedy to nasza lokalna linia kolejowa nr 306 ponownie zostanie udrożniona, wyremontowana i odzyska ciągłość. Szkoda tylko, że parę lat temu, w dość bezmyślny sposób nasi ówcześni samorządowcy pozwolili na zlikwidowanie odcinka linii pomiędzy Krapkowicami, a Gogolinem i linia ta nie odzyska swojego całkowitego przebiegu.

      Dzięki temu remontowi poprawi się widoczność na przejazdach kolejowych, same przejazdy kolejowe staną się bezpieczniejsze dla kierowców samochodów, przypuszczalnie powrócą znaki STOP, zmieni się krajobraz w miejscowościach, przez które przebiega tor, gdyż zostaną wykarczowane i wycięte krzaki i drzewa, które przez ostatnie prawie 10 lat miejscami całkowicie zarosły torowisko.

      Co do powrotu pociągów to póki co będą jeździć tylko składy towarowe. Jak często to tego nie wiadomo. Początkowo prawdopodobnie tylko do jednostki wojskowej, z czasem może jacyś lokalni przedsiębiorcy również będą korzystać z transportu kolejowego. Czas pokaże.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

Tłustomosty

Czy to nie przypadek, że ten problem pojawił się tuż po przegranych przez KO wyborach prezydenckich?

Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.