Ambitne plany elektryfikacji linii kolejowej Železnice Desná nie pozostaną jedynie na papierze. Elektryczne pociągi wyjadą na tę trasę najpóźniej w roku 2016, zastępując dotychczasowe spalinowe, nieekologiczne składy. Inwestycja o wartości 418 milionów koron zostanie wsparta w znacznej części przez fundusze unijne.
Pavel Žerníček, starosta Rapotina i przewodniczący Związku Gmin Doliny Desny jest zadowolony, że państwo zaakceptowało projekt elektryfikacji. Uważa, że dzięki temu linia zyska nową jakość. Zwiększy się komfort podróżowania a w dodatku skróci się czas jazdy.
Przejechanie odcinka Šumperk - Kouty nad Desną wymaga 35 minut a po elektryfikacji wystarczy 19. Modernizacja umożliwi także wprowadzenie na linię pociągów dalekobieżnych, także i pośpiesznych, co będzie skutkowało brakiem konieczności przesiadek. Žerníček uważa, że z takiego rozwiązania będą zadowoleni nie tylko turyści, ale też osoby dojeżdżające do pracy. Mieszkańcy Olomouca, czy Brna mając możliwość bezpośredniego dojazdu do Koutów być może pozostawią samochody i skorzystają tylko z transportu kolejowego.
Z koniecznych 418 milionów koron 85% pokryją środki z Unii Europejskiej a resztę zapłaci budżet państwa z funduszu przeznaczonego na infrastrukturę transportową. Aby projekt mógł być zaakceptowany konieczne było spełnienie dwóch warunków.
Pierwszym było przedstawienie projektu, zgodnie z którym modernizacja zostanie zakończona przed upływem roku 2015, a drugim, by władze Olomouckiego kraju i Związek Gmin Doliny Desny długotrwale były zainteresowane utrzymaniem na linii przewozów pasażerskich. Oba warunki zostały spełnione, a co więcej, za akceptacją projektu przemawiały także względy ekologiczne. Prace przy elektryfikacji trasy mają się rozpocząć w połowie przyszłego roku.
Na tym nie kończą się jednak plany właściciela linii. Od kilku lat kiełkuje pomysł przedłużenia trasy o ponad jeden kilometr, aby kończyła się przy nowej stacji narciarskiej. Planowany odcinek będzie trudny do zbudowania ze względu na warunki terenowe, a co więcej, znajduje się na obszarze chronionym. Do tego pomysłu gminy nad Desną wrócą prawdopodobnie w roku 2018.
Linia kolejowa Šumperk - Kouty nad Desnou jest przykładem tego, jak starania lokalnej społeczności mogą ochronić coś spisanego już na straty. Linia została ziszczona przez powódź w roku 1997 do tego stopnia, że groziła jej całkowita likwidacja. W dodatku jeszcze na długo przed powodzią České dráhy uznały trasę za deficytową i nieperspektywiczną, więc praktycznie jej los wydawał się wtedy przesądzony. Miejscowości położone wzdłuż linii nie chciały pogodzić się z likwidacją.
Powołano Svazek obcí údolí Desné, który dokonał niemal niemożliwego - wydzierżawił zniszczoną linię, zdołał zgromadzić pieniądze na remont a później przejął ją na własność. Do połowy 1999 roku linia została odbudowana a od tamtej pory pociągi pomiędzy Šumperkiem a Koutami przewiozły miliony pasażerów.
Na podstawie: Rostislav Hányš - idnes.cz

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Sobotę 10 listopada można spędzić w Czechach. Pojedzie pociąg specjalny.
Tradycyjnie na Dzień Św. Marcina, który w Polsce zbiega się z Narodowym Świętem Niepodległości na trasie Třemešná - Osoblaha przejedzie pociąg specjalny.
Na koniec długiej majówki zapraszamy do Czech, do Opawy i Ostrawy, gdzie zaplanowane jest kursowanie pociągu historycznego.
8 maja rozpoczynamy sezon turystyczny w regionie Osoblažsko! Przez cały dzień można korzystać z wielu atrakcji, ale przede wszystkim wybrać się w podróż pociągiem parowym, który rozpoczyna swoją wycieczkę w miejscowości Třemešná (10km od przejścia granicznego Trzebina-Bartultovice).
Jak informuje czeska gazeta Denik.cz przez pół roku nie będą kursowały pociągi w okolicy turystycznego kurortu Jesenik.
Dzisiaj ruszyliśmy z akcją zbierania podpisów pod petycją skierowaną do Ministra Infrastruktury i Rozwoju, w sprawie uruchomienia nowego międzynarodowego połączenia kolejowego w relacji Wrocław [PL] - Mikulovice [CZ] przez Oławę, Brzeg, Grodków, Nysę i Głuchołazy w rozkładzie jazdy 2014/2015.