Dziś pamiętamy o 135 rocznicy ukończenia budowy linii kolejowej, która połączyła Racławice Śląskie z Kędzierzynem Koźlem. Tym samym jest to oficjalna data zakończenia budowy kolei podsudeckiej w jej obecnym kształcie. Z tej okazji, już wcześniej, został wydany Kalendarz Kolej Podsudecka 2012.
1 grudnia 1876 roku oddano do użytku ostatni fragment Magistrali Podsudeckiej, czyli linii kolejowej łączącej Legnicę z Nysą i dalej Raciborzem oraz Koźlem. Ostatnim fragmentem było odgałęzienie z Racławic Śląskich do Koźla przez Głogówek. Wcześniej z Racławic można było dojechać do Raciborza, stąd za historyczny odcinek linii uważa się ten biegnący do miasta w województwie śląskim, a obecnie Magistralą Podsudecką nazywa się linię kończącą się w Kędzierzynie Koźlu (choć wiele osób uważa, że kończy lub rozpoczyna się ona, aż w Katowicach, głównie z uwagi na ten sam numer linii 137 i realizowane przez dziesięciolecia dalekobieżne połączenia pasażerskie).
Na pewno nie można powiedzieć, że dzisiejszy okres zapisuje się złotymi zgłoskami na kartach historii linii 137. Nie ma już na niej żadnego dalekobieżnego pociągu, nie możliwe jest przejechanie granicy województwa opolskiego i dolnośląskiego na odcinku od Nysy do Kamieńca Ząbkowickiego. Połączenia międzywojewódzkie przez lata cieszyły się sporą popularnością, ale dziś bariera granicy wydaje się nie do przeskoczenia.
Z okazji jubileuszu ::url:src=www.kolejpodsudecka.pl--portal-sklep.html,opis=wydaliśmy jakiś czas temu piękny kalendarz ścienny Kolej Podsudecka 2012,target=_blank;. Można znaleźć w nim unikalne zdjęcia z całej linii kolejowej, w tym wiele fotografii z odcinka Nysa-Kędzierzyn Koźle. Cena kalendarza to tylko 22zł (kalendarz wysyłamy poczta, trzeba doliczyć koszta przesyłki). Publikacja sprzedawana jest w sklepie internetowym tylko do końca grudnia. Polecamy.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
W połowie XIX wieku spółka Kolej Wilhelma wymyśliła, że połączy koleją Racibórz i Nysę. 15 sierpnia minie 145 lat od chwili kiedy pierwszy pociąg przejechał historyczną trasę Magistrali Podsudeckiej. Dlaczego historyczną?
15 sierpnia 1876 roku gotowa była i ukończona nasza ukochana linia kolejowa. Od tamtej pory mija właśnie 140 lat. Czy jest co świętować? Zastanówmy się wspólnie.
Pamiętacie jak rok temu samorząd województwa dolnośląskiego ogłosił konsultacje społeczne dotyczące rozkładu jazdy? Najwięcej listów przyszło z poparciem dla połączeń relacji Wrocław-Nysa. W tym roku do zapytania wprowadzono ciekawe ograniczenie.
Pamiętacie jak rok temu samorząd dolnośląski zachęcał do konsultacji na temat kolejowego rozkładu jazdy?
19 kwietnia 2014 roku ma wrócić na tory Magistrali Podsudeckiej pociąg pośpieszny.
Około 100 metrów torów zostało ukradzionych z linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śląskie.