19 października 2010 r. Para i dym ponownie uniosą się nad jaworzyńską lokomotywownią.
Miłośników starej kolei serdecznie zapraszamy do śledzenia przejazdu parowozu z Piły, przez Poznań, Leszno, Wrocław do Jaworzyny Śląskiej.
odjazd Piła - 5:00
przyjazd Poznań - 8:00
przyjazd Leszno - 9:30
przyjazd Wrocław - 13:00 - 15 00 - Dworzec Główny - możliwość zwiedzania przy peronie w ramach otwarcie rzeźby miejskiej Wrocławia "Pociąg do nieba"
przyjazd Jaworzyna Śląska - 16:00 - 19:00 bocznica Muzeum - możliwość zwiedzenia parowozu.
Uwaga: wszelkie godziny odjazdów i przyjazdów podane są orientacyjnie.
Parowóz Tkt 48-18 z 1957 roku - tzw. Tendrzak, wyprodukowane przez Zakłady HCP w Poznaniu, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Prędkość maksymalna 80 km/h, całkowity ciężar 98 ton, moc parowozu - 1060KM.
Masa napędna "tekatki" była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Cecha ta sprawiała, iż zdecydowana część tendrzaków prowadziła składy osobowe, szczególnie z dużą liczbą przystanków. Często prowadziły składy w terenach podgórskich z uwagi na dobre wpisywanie się w łuki i tę samą prędkość konstrukcyjną w obie strony (częsta zmiana kierunku trakcji). Popularne "tekatki" były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi.
Tkt 48-18 od 1993 roku była na stanie Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej pod parą, następnie służyła jako eksponat, w 2005 r. została wydzierżawiona Stowarzyszeniu "The Wolsztyn Experience" .
W 2006 roku -powrót do służby po naprawie głównej, używana do organizacji pociągów specjalnych w całej Polsce.
W 2010 roku przewieziona do Zakładów Naprawczych "Interlok" w Pile i październiku ponownie zawita do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku na stałe.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Dostępna jest już pełna, bo trzy częściowa historia MD Nysa od czasów jej powstania do likwidacji.
Pod koniec lutego br. sporo działo się na stacji kolejowej w Racławicach Śląskich. Kręcono tam ujęcia do reklamy, którą można już oglądać w telewizji oraz w Internecie.
Muzealne Pociągi Specjalne prowadzone lokomotywą parową tym razem dojadą do Kamieńca Ząbkowickiego i Ząbkowic Śląskich.
Od 29 kwietnia do 7 maja 2017 roku Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku już po raz dwunasty zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych na Kolejową Majówkę do największej zachowanej na Dolnym Śląsku parowozowni wachlarzowej, w której zobaczą Państwo zabytkowy tabor oraz unikalne eksponaty poświęcone historii techniki i przemysłu.
25 milionów złotych ma kosztować remont peronów i wiat peronowych na stacji Jaworzyna Śląska
Już 29 czerwca ma ruszyć regularne połączenie kolejowej Jaworzyn Śląska-Świdnic-Jaworzyna Śląska, które obsługiwane będzie przez lokomotywę parową TKt48-18 oraz zabytkowe wagony Ci28 pochodzące z 1928 roku.