Skrócone relacje, mniej skomunikowań, dłuższy czas jazdy - tak wygląda nowy rozkład jazdy pociągów na odcinku Kędzierzyn Koźle - Nysa

Portal kolejpodsudecka.pl dotarł do nieoficjalnych informacji dotyczących nowego rozkładu jazdy pociągów na linii nr 137 Katowice - Legnica, odcinek Kędzierzyn Koźle - Nysa. Niestety dla wszystkich korzystających z usług kolei nie mamy dobrych wiadomości. Nowy rozkład jazdy pociągów, który zacznie obowiązywać w grudniu 2010r. przyniesie nam wiele przykrych niespodzianek: krótsze relacje, mniej skomunikowań, dłuższy czas jazdy.

Po informacjach o braku połączeń na odcinku Nysa - Kamieniec Ząbkowicki dowiadujemy się, że również nie będzie pociągów z Opola Głównego i Wrocławia Głównego do Głuchołaz i Jesennika.

Zamówiony przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego i przygotowany przez PKP PLK S.A. rozkład jazdy przy obniżeniu prędkości drogowej spowoduje wydłużenie czasu jazdy aż do 100 minut z Kędzierzyna Koźla do Nysy i 90 minut w kierunku przeciwnym. Przypomnijmy, że obecnie pociąg z Kędzierzyna Koźla do Nysy 75-cio kilometrowy odcinek pokonuje w 90 minut. Już od kilku lat Zarządca infrastruktury obniża prędkości na linii, co ma bezpośredni wpływ na czas przejazdu. Jeszcze w rozkładzie jazdy 2005/2006 pociąg regionalny z Kędzierzyna Koźla do Nysy jechał tylko 83 minuty. Dla rozkładu jazdy 2010/11 będzie to 100 minut.

Podobnie wygląda sytuacja z relacjami pociągów. Proces szeroko pojętej regionalizacji kolei oraz wprowadzenie autobusów szynowych spowodowało skrócenie pociągów najpierw do Kamieńca Ząbkowickiego, a następnie tylko do Nysy. Po przywróceniu kursowania pociągów na odcinku Nysa - Brzeg część składów wydłużono z Kędzierzyna Koźla do Brzegu przez Nysę. W nowym rozkładzie jazdy pozostanie tylko jeden pociąg w bezpośredniej relacji. W pozostałych przypadkach występuje konieczność przesiadania się w Nysie i oczekiwanie od 10 do 30 minut. Jak to wpłynie na frekwencję i rentowność chyba nie trzeba pisać.

Najgorzej wygląda sytuacja ze skomunikowaniami na stacji Kędzierzyn Koźle. Obecnie znaczna część korzystających z pociągów regionalnych osób przesiada się w Kędzierzynie Koźlu na inne pociągi, przede wszystkim w kierunku Gliwic, Katowic oraz Raciborza i Wrocławia Głównego (Opola Głównego). Od kilku lat rozkład jazdy pociągów był uznawany za wzór w kraju, przede wszystkim ze względu na modelowe skomunikowania na stacjach węzłowych. Cała praca wykonana przez ostatnie lata w celu poprawy jakości wykonywania kolejowych przewozów regionalnych zostanie zmarnowana z dniem wejścia w życie rozkładu jazdy 2010/2011. Średni czas na przesiadkę z kierunku Nysy na Gliwice wydłuży się z obecnych 5 minut na ok. 45 minut z niewielkimi wyjątkami. Po godzinie 15:00 z Nysy do Gliwic pociągiem regionalnym już nie dojedziemy. Przykładowo z Nysy wyjazd godzina 16:55 do Kędzierzyna Koźla przyj. 18:25. W tym czasie do Gliwic pociąg odjeżdża 18:12, następny jest dopiero o 21:12. Wówczas z Nysy przyjeżdża kolejny pociąg o godzinie 21:26. Nieco lepiej wyglądają skomunikowania z kierunku Katowic i Gliwic oraz w kierunku Opola, Wrocławia pod warunkiem korzystania z pociągów TLK (Tanie Linie Kolejowe) lub InterCity. Szczegóły przedstawiamy poniżej:

::rysunek:skomunikowaniarozklad2010.png::

Powyższe tabele pokazują jak wyglądają przyszłoroczne skomunikowania lub ich brak. Zaproponowany rozkład jazdy przez przewoźnika i przede wszystkim przez Organizatora przewozów pozostawia wiele do życzenia. Nowy rozkład jazdy oprócz utrudnień w przesiadkach spowoduje bardzo duże utrudnienie w dojazdach do szkół w Prudniku z Racławic Śląskich I Głogówka (istnieje ryzyko, że kilkadziesiąt osób przeniesie się na usługi PKS-u).

Z najnowszych informacji jakie otrzymaliśmy dowiadujemy się, że nie będzie połączeń realizowanych przez przejście graniczne w Głuchołazach obsługiwanych przez koleje czeskie i polskie. Pozostaje mieć nadzieję, że do grudnia 2010r. wszystko się jeszcze może zmienić.

Czekamy na reakcje czytelników.

Odjazdy z Kędzierzyna Koźla do Nysy (w nawiasie godzina dojazdu do Nysy): 5:36 (7:17), 9:06 (10:46), 12:36 (14:18), 15:06 (16:46), 16:36 (18:18), 18:36 (20:18), 21:36 (23:18).

Odjazdy z Nysy do Kędzierzyna Koźla (w nawiasie godzina dojazdu do Kędzierzyna Koźla): 3:55 (5:25), 5:55 (7:25), 7:55 (9:25), 10:55 (12:25), 14:55 (16:25), 16:55 (18:25), 19:55 (21:26).

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

SU46

Model nyskiej SU46 wygląda obłędnie

Przynajmniej na zdjęciach... Można na najbliższe Święta zrobić sobie prezent i kupić model lokomotywy SU46-018, na której widać m.in. herby Nysy.

Turkol

X Parada Lokomotyw TurKol w Nysie

W sobotę 31 sierpnia odbędzie się jubileuszowa X Parada Lokomotyw. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla miłośników kolei w tym możliwość podróży pociągami specjalnymi w okolicy Nysy.

Lokomotywownia Nysa

Historia lokomotywowni Nysa do przeczytania w miesięczniku Świat Kolei

Dostępna jest już pełna, bo trzy częściowa historia MD Nysa od czasów jej powstania do likwidacji.

Model SU46

Nyska SU46 trafi na makietę

Rok 2024 przynosi wielką niespodziankę dla miłośników modelarstwa kolejowego w popularnej skali H0.