Czy przez powódź ucierpi Magistrala Podsudecka?

W tym roku planowany jest remont torowiska na linii kolejowej numer 137, na odcinku Koźle-Twardawa. Mówi się o remoncie dwóch torów. Warto jednak zastanowić się, czy ostatnia powódź nie przekreśli tych planów?

Nad Magistralą Podsudecką wisi jakieś fatum. Trudno wymienić jakieś pozytywne wydarzenie na przestrzeni ostatnich lat. Zlikwidowano z góry na dół wszystkie dalekobieżne połączenia. Kiedy mówiło się o ich przywróceniu zrobiono zwrot o 180 stopni i po cichu zrezygnowano. Jeździ wprawdzie wiele składów towarowych, ale wpływają one negatywnie na stan infrastruktury.

Z potwierdzonych już informacji wiemy, że do końca tego roku planowano remont kilkukilometrowego odcinka torów między stacjami Koźle Zachodnie, a Twardawa. Najciekawszy był fakt, że pod młotek miały iść obie nitki szyn w tym ta nieużywana już 13 lat. Opracowano projekt, dokonano pomiarów, ustalano termin prac.

Niestety w międzyczasie nasz kraj nawiedziła powódź porównywalna do tej z 1997 roku. Na nasze szczęście linia 137 nie ucierpiała, ale najgorsze może być dopiero przed nią.

We wschodniej części kraju uszkodzonych zostało wiele kilometrów szyn. Każdy chyba słyszał o zawalonym moście w okolicy Nowego Sącza. Te tory trzeba naprawić, a obiekty odbudować. Skąd wziąć na to pieniądze?

Być może (i tego sobie życzymy) znaczna część zostanie pokryta z ubezpieczeń, ale jeśli tych pieniędzy (niestety) będzie za mało to środki zostaną przesunięte z zaplanowanych już inwestycji, które mogą poczekać. Magistrala Podsudecka czeka już kilkadziesiąt lat więc pewnie znów będzie odstawiona na drugi plan. Tego właśnie się boimy i jesteśmy bardziej słoni zaryzykować twierdzenie, że do remontu nie dojdzie niżeli to, że zostanie on rozpoczęty zgodnie z planem.

Tak bardzo chcielibyśmy się pomylić, ale po latach stagnacji i wiecznego przekładania remontu trudno jest nam uwierzyć teraz w coś pozytywnego.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Remont czy polityka

Polityczne przepychanki na słowa, czy faktyczna szansa na remont Podsudeckiej?

Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.

Bielawa

Rozbudowa kolei w Bielawie w kierunku Srebrnej Góry

Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym)  przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

Tłustomosty

Czy to nie przypadek, że ten problem pojawił się tuż po przegranych przez KO wyborach prezydenckich?

Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.