W tym roku planowany jest remont torowiska na linii kolejowej numer 137, na odcinku Koźle-Twardawa. Mówi się o remoncie dwóch torów. Warto jednak zastanowić się, czy ostatnia powódź nie przekreśli tych planów?
Nad Magistralą Podsudecką wisi jakieś fatum. Trudno wymienić jakieś pozytywne wydarzenie na przestrzeni ostatnich lat. Zlikwidowano z góry na dół wszystkie dalekobieżne połączenia. Kiedy mówiło się o ich przywróceniu zrobiono zwrot o 180 stopni i po cichu zrezygnowano. Jeździ wprawdzie wiele składów towarowych, ale wpływają one negatywnie na stan infrastruktury.
Z potwierdzonych już informacji wiemy, że do końca tego roku planowano remont kilkukilometrowego odcinka torów między stacjami Koźle Zachodnie, a Twardawa. Najciekawszy był fakt, że pod młotek miały iść obie nitki szyn w tym ta nieużywana już 13 lat. Opracowano projekt, dokonano pomiarów, ustalano termin prac.
Niestety w międzyczasie nasz kraj nawiedziła powódź porównywalna do tej z 1997 roku. Na nasze szczęście linia 137 nie ucierpiała, ale najgorsze może być dopiero przed nią.
We wschodniej części kraju uszkodzonych zostało wiele kilometrów szyn. Każdy chyba słyszał o zawalonym moście w okolicy Nowego Sącza. Te tory trzeba naprawić, a obiekty odbudować. Skąd wziąć na to pieniądze?
Być może (i tego sobie życzymy) znaczna część zostanie pokryta z ubezpieczeń, ale jeśli tych pieniędzy (niestety) będzie za mało to środki zostaną przesunięte z zaplanowanych już inwestycji, które mogą poczekać. Magistrala Podsudecka czeka już kilkadziesiąt lat więc pewnie znów będzie odstawiona na drugi plan. Tego właśnie się boimy i jesteśmy bardziej słoni zaryzykować twierdzenie, że do remontu nie dojdzie niżeli to, że zostanie on rozpoczęty zgodnie z planem.
Tak bardzo chcielibyśmy się pomylić, ale po latach stagnacji i wiecznego przekładania remontu trudno jest nam uwierzyć teraz w coś pozytywnego.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.