List mieszkańca Dzierżoniowa skierowany do Prezesa Zarządu PKP Intercity

"Pociąg ten w minionych latach cieszył się dużą popularnością. Gwarantował mieszkańcom Dolnego Śląska bezpośredni dojazd do Gliwic, Katowic i Krakowa. Z kolei mieszkańcy woj. Małopolskiego czy Śląskiego posiadali dogodny, bezpośredni dojazd do takich miejscowości jak: Świdnica (duże miasto powiatowe zamieszkiwane przez ponad 60 tysięcy mieszkańców) Dzierżoniów-Bielawa-Pieszyce (przyległe miasta gminne i powiatowe zamieszkiwane łącznie przez około 76 tysięcy mieszkańców), Piława Górna (7 tysięcy mieszkańców), czy Ząbkowice Śląskie (16 tysięcy mieszkańców). Łącznie w/w miejscowości Dolnego Śląska zamieszkuje około 160 tysięcy mieszkańców. Gdyby wziąć pod uwagę miasta południa Opolszczyzny (między innymi Nysę, Prudnik) to liczba mieszkańców, którzy zostali pozbawieni przynajmniej jednej dalekobieżnej kolejowej racji wyniesie prawie 250 tysięcy osób."

Szanowni Państwo

Reprezentując mieszkańców mojej okolicy, chciałbym złożyć wniosek z prośbą o przywrócenie pociągu pośpiesznego relacji Kraków Główny - Jelenia Góra/Kudowa Zdrój na tzw. "Magistralę Podsudecką", czyli linię kolejową numer 137 biegnącą przez południe Województwa Opolskiego i Przedgórze Sudeckie.

Pociąg ten w minionych latach cieszył się dużą popularnością. Gwarantował mieszkańcom Dolnego Śląska bezpośredni dojazd do Gliwic, Katowic i Krakowa. Z kolei mieszkańcy woj. Małopolskiego czy Śląskiego posiadali dogodny, bezpośredni dojazd do takich miejscowości jak: Świdnica (duże miasto powiatowe zamieszkiwane przez ponad 60 tysięcy mieszkańców) Dzierżoniów-Bielawa-Pieszyce (przyległe miasta gminne i powiatowe zamieszkiwane łącznie przez około 76 tysięcy mieszkańców), Piława Górna (7 tysięcy mieszkańców), czy Ząbkowice Śląskie (16 tysięcy mieszkańców). Łącznie w/w miejscowości Dolnego Śląska zamieszkuje około 160 tysięcy mieszkańców. Gdyby wziąć pod uwagę miasta południa Opolszczyzny (między innymi Nysę, Prudnik) to liczba mieszkańców, którzy zostali pozbawieni przynajmniej jednej dalekobieżnej kolejowej racji wyniesie prawie 250 tysięcy osób.

W ostatnich latach zmieniono relację omawianego pociągu omijając miasta Przedgórza Sudeckiego, kierując skład do Jeleniej Góry przez Kłodzko i Nową Rudę. Tym samym wycięto miasta Przedgórza Sudeckiego z siatki dalekobieżnych połączeń. W 2007 roku całkowicie zawieszono kursowanie omawianego pociągu również przez Kłodzko tłumacząc się małą frekwencją. Nie mogę się z tym zgodzić.

Ostatnia lata dla mieszkańców mojej okolicy to lata kolejowej niepewności. Wiele kursów lokalnych jest zawieszanych bez podania przyczyny, często kursuje spóźniona i niepewna zastępcza komunikacja autobusowa. Wszystko to zraziło pasażerów do korzystania z usług kolei lokalnej. Wyraźnie odczuwalny jest brak dalekobieżnego połączenia, które przez blisko 60 lat gwarantowało nam bezpośredni dojazd do znanych ośrodków nauki, kultury i rekreacji.

Niedawno zawieszono kursowanie pociągów między Nysą, a Kamieńcem Ząbkowickim. Tym samym moja okolica utraciła możliwość dojazdu do Nysy. Ponieważ połączenie osobowe między Legnicą, a Kamieńcem obsługiwane są przez Spółkę Koleje Dolnośląskie dojazd do Kędzierzyna (a to tylko 150 kilometrów) równoznaczny jest z co najmniej trzema przesiadkami i zakupem trzech różnych biletów.

Ostatnia lata, to lata kolejowej marginalizacji naszej okolicy. W rozkładzie jazdy uruchamianych jest 327 pociągów pośpiesznych.

Wnioskuję, aby choć z jednego dalekobieżnego połączenia kolejowego mogli bezpośrednio skorzystać mieszkańcy Przedgórza Sudeckiego. Uważam, że każdy region powinien być traktowany sprawiedliwie, a brak połączenia dalekobieżnego gwarantującego ponad 200 mieszkańcom Przedgórza Sudeckiego i południa Opolszczyzny dojazd do większych miast Polski jest marginalizacją tych terenów.

Często podróżowałem koleją do rodziny w Gliwicach i Zabrzu. Dobrze wiem, iż proponowane przeze mnie połączenie ma rację bytu, a z punktu widzenia mieszkańców Przedgórza Sudeckiego jest bardzo potrzebne. W chwili obecnej, w związku z likwidacją naszego ostatniego pociągu dalekobieżnego, pojawieniem się kilku spółek na lokalnych torach itp. zmuszony zostałem na korzystania z mało-komfortowego PKS-u, czy własnego samochodu. Jest to dla mnie rozwiązanie niewygodne i nieopłacalne, podobnie jak dla mieszkańców mojej okolicy.

Uważam, iż decyzja o likwidacji pociągu relacji Kraków Główny - Jelenia Góra przez (Nysę, Jaworzynę Śląską) była błędna i nieprzemyślana. Dlatego zwracam się z prośbą o najszybsze przywrócenie w/w połączenia.

Sugeruje uruchomienie pociągu relacji Kraków Główny - Jelenia Góra w porze dziennej z wagonami bezpośrednimi do Kudowy Zdroju. Pociąg powinien kursować w okresie wakacji, ferii zimowych, w weekend majowy, w okresie świątecznych oraz w każdy weekend.

Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego wniosku.

K. W. (pełne dane do wiadomości redakcji).

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Powódź

Lublin-Kudowa - powódź z 1997 roku była początkiem końca dla tego pociągu

Pomysł prezentacji tego, jak po powodzi z 1997 roku kursowały pociągi na Magistrali Podsudeckiej, spodobał się czytelnikom. Był to jeden z najchętniej czytanych newsów w ostatnich latach. Dziś uzupełnienie informacji.

Pośpieszny

Znamy rozkład dalekobieżnych pociągów na Magistrali Podsudeckiej

Mamy rozkład pociągów dalekobieżnych, które od grudnia pojadą przez Magistralę Podsudecką. Bezpośredni dojazd do Olsztyna, Warszawy, Częstochowy, Katowic, Krakowa, Polanicy Zdrój, Jeleniej Góry.

Kormoran do Polanicy

Szok! Na "podsudeckiej" pojawi się pociąg do Warszawy i Olsztyna?

Miał być TLK Szczeliniec do Warszawy przez Nysę i Opole, ale do stolicy pojedzie IC Kormoran przez Prudnik, Kędzierzyn i Katowice.

Pośpieszny

Jest w planie pociąg do Jeleniej Góry i Krakowa oraz z Jeleniej do Warszawy przez Nysę

Być może od grudnia po 13 latach ponownie na naszą linię kolejową wrócą pociągi dalekobieżne.

W regionie

Deklaracja konferencyjna skierowana do Ministra

Prezentujemy pełną treść deklaracji, podpisanej przez uczestników konferencji, która została zorganizowana w Prudniku, a dotyczyła powrotu pociągu pośpiesznego na Magistralę Podsudecką

W regionie

Wszyscy jesteśmy zdania, że takie pociągi powinny jeździć

Mimo, że na spotkaniu zabrakło zapowiadanych przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz przewoźnika Intercity, to należy uznać je za bardzo dobre i miejmy nadzieję - owocne.