Rok 1983 - pociągi specjalne z okazji wizyty  Papieża Jana Pawła II na Górze Świętej Anny

Podaj dalej ten post

Rok 1983r. zapisał się w naszej lokalnej historii przede wszystkim wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II w sanktuarium na Górze Świętej Anny.  Spotkanie, które odbyło się 23 czerwca pierwotnie  planowano przygotować w amfiteatrze, jednak spodziewano się olbrzymiej liczby wiernych i zdecydowano później, aby przenieść je nieopodal bazyliki, na błonia. Wówczas na spotkanie z papieżem przybyło około miliona osób. Z tej okazji Polskie Koleje Państwowe podjęły się nie lada wyzwania przewiezienia znacznej liczby pielgrzymów. W związku z powyższym uruchomiono szereg dodatkowych pociągów o relacjach, które w dzisiejszych realiach są prawdziwą "regionalną egzotyką".

Dolnośląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych we Wrocławiu - Zarząd Ruchu, przygotował specjalny rozkład jazdy dodatkowych pociągów dla przewozu pielgrzymów w rejonie Góry Świętej Anny w okresie 20-22 czerwca 1983r.

Poza składami kursującymi główną linią z Wrocławia przez Opole, Strzelce Opolskie lub Kędzierzyn Koźle do Gliwic znaczna część pociągów została uruchomiona magistralą podsudecką oraz na przyległych liniach między innymi Prudnik - Gogolin, Kędzierzyn Koźle - Strzelce Opolskie czy Opole - Nysa.

Najciekawsze pociągi to:

1. MS 46515 Racibórz - Gogolin
Racibórz 7:49 - Racławice Śląskie p.9:08 / o.9:12 - Prudnik p. 9:30 / o. 9:47 - Biała Prudnicka 10:08 - Krapkowice 10:46 - Gogolin 11:00.

Pociąg prowadzony lokomotywą SM42 z MD Racibórz, z prędkością Racławice Śląskie - Prudnik 80km/h, Prudnik - Gogolin 60km/h, obciążenie 210t. Kursował 21.06.1983r.

2. MS 640840 Prudnik - Zdzieszowice
Prudnik 7:38 - Biała Prudnicka 8:05 - Moszna 8:26 - Krapkowice 9:01 - Gogolin p. 9:19 / o. 9:23 - Zdzieszowice 9:36.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43-600 z MD Opole, z prędkością Prudnik - Gogolin 60km/h, Gogolin - Zdzieszowice 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

3. MS 33740 Nysa - Leśnica
Nysa 3:30 - Prudnik p. 4:20 / o 4:24 - Racławice Śląskie 4:43 - Głogówek 4:54 - Kędzierzyn Koźle p. 5:36 / o 5:50 - Leśnica 6:03.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

4. MS 33746/7 Grodków Śląski - Leśnica
Grodków Śląski 7:28 - Nysa p. 8:21 / o. 8:40 - Prudnik p. 9:30 / o. 9:33 - Racławice Śląskie 9:56 - Głogówek 10:08 - Kędzierzyn Koźle p. 10:50 / o. 11:16 - Leśnica 11:31.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością Grodków Śląski - Nysa 60km/h, Nysa - Leśnica 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

5. MS 33744/5 Paczków - Leśnica
Paczków 6:29 - Otmuchów p. 6:45 / o. 6:51 - Nysa p.7:23 / o. 7:31 - Prudnik p. 8:22 / o. 8:26 - Racławice Śląskie p. 8:47 / o. 8:50 - Głogówek 9:04 - Kędzierzyn Koźle p. 9:50 / o. 10:14 - Leśnica 10:28.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

6. MS 55742/3 Głuchołazy - Leśnica
Głuchołazy 5:48 - Nowy Świętów p. 6:01 / o. 6:21 - Prudnik p. 6:52 / o. 6:58 - Racławice Śląskie p. 7:24 / o.7:27 - Głogówek 7:41 - Kędzierzyn Koźle p. 8:28 / o. 8:53 - Leśnica 9:09

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością Głuchołazy - Nowy Świętów 60km/h, Nowy Świętów - Leśnica 80km/h. Pociąg zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

Wszystkie pociągi dowożące pielgrzymów w okolice Góry Świętej Anny wracały w godzinach wieczornych i nocnych z 21 na 22.06.1983r. Dla stacji Leśnica rozkład jazdy przedstawiał się następująco:

Rozkład jazdy dla stacji Leśnica
Rozkład jazdy dla stacji Leśnica
Zachowany rozkład jazdy z tamtego okresu
Zachowany rozkład jazdy z tamtego okresu

Na liniach bocznych również pojawiły się jednodniowe pociągi pielgrzymkowe między innymi:

  • Prudnik 8:38 - Gogolin 10:15,
  • Nysa 9:48 - Opole Główne 11:49 - Strzelce Opolskie 12:34,
  • Kędzierzyn Koźle 10:37 - Strzelce Opolskie 11:25 - Opole Główne 12:16,
  • Kędzierzyn Koźle 23:18 - Baborów 0:55 - Pilszcz 1:51,

Uruchomienie wszystkich jednodniowych pociągów z różnych części Opolszczyzny spowodowało uruchomienie znacznej ilości pociągów służbowych w relacjach między innymi Nysa - Brzeg - Wrocław czy Opole - Głuchołazy. Najciekawsze składy jakie wówczas podsyłano to:

1. SPS 99548/9 Prudnik - Opole Główne
Prudnik 1:36 - Nysa p. 2:25 / o. 3:00 - Komprachcice 4:20 - Opole Główne 4:35

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Opole, z prędkością Prudnik - Nysa 80km/h, Nysa - Opole Gł. 80km/h. Kursował 22.06.1983r. Skład od pociągu Zdzieszowice - Prudnik.

2. SPS 88945/46 Gogolin - Racławice Śląskie
Gogolin 11:14 - Biała Prudnicka 12:01 - Prudnik p. 12:17 / o. 12:37 - Racławice Śląskie 12:54

Pociąg prowadzony lokomotywą SP42, z prędkością 60km/h Kursował 22.06.1983r.

Więcej informacji o epizodzie z pociągami na Górę Świętej Anny już wkrótce. Jeśli ktoś posiada więcej informacji o ciekawych wydarzeniach na Magistrali podsudeckiej czekam na email!

Podaj dalej: