Zamieszkać na dworcu
Dworzec kolejowy w Zlatych Horach. Foto Jan Pešula
W powiatach szumperskim i jesenickim České dráhy proponują do sprzedania wiele innych składników majątku, w tym dwa wspomniane budynki. Na stronach internetowych czeskiego państwowego przewoźnika kolejowego znaleźć można wykaz wielu budynków i gruntów przeznaczonych do sprzedaży. Jest też lista obiektów do wynajęcia.
České dráhy starają się zainteresować nieruchomościami w pierwszej kolejności miasta i gminy, których plany inwestycyjne przewidują zagospodarowanie terenów położonych w pobliżu dworców. Pomieszczenia mieszkalne proponowane są przede wszystkim dotychczasowym najemcom, a jeśli nie są oni zainteresowani kupnem, nabyć je może dowolny podmiot. Zainteresowanie pomieszczeniami mieszkalnymi i powierzchniami magazynowymi nie jest małe, jednak jest ono uzależnione od lokalizacji.
W Bludovie można np. kupić dom mieszkalny za 675 tysięcy koron. Budynek jest w dobrym stanie, położony jest w pobliżu torów i znajdują się w nim dwa mieszkania. Kolejne można kupić w Zábřehu, Šumperku i Mohelnicy.
Rarytasem wśród nieruchomości są budynki dworcowe w Zlatých Horách i Vidnavie. Oba położone są na końcowych stacjach, a do Vidnavy pociągi nie jeżdżą już od końca 2010 roku. Pomieszczenia mieszkalne w Vidanvie są zajęte a w budynku znajduje się także miejscowe muzeum.
W sprawie dworca w Zlatých Horách przedstawiciele miasta już rozmawiali z kolejarzami, jednak nie ustalono jeszcze ceny budynku, a w dodatku miasto nie ma na razie pomysłu na jego wykorzystanie. Znajdują się tu dwa opuszczone lokale mieszkalne i wg. starosty Milana Ráca, doprowadzenie go do dobrego stanu byłoby bardzo kosztowne.
Dokładnie odwrotna sytuacja jest w Starém Městě, gdzie samorząd od lat chce kupić budynek dworca, a České dráhy wstrzymują się od sprzedaży. Jest on w złym stanie technicznym i kolej nie zamierza przeprowadzić remontu kapitalnego, mimo, że przez stację położoną w atrakcyjnie turystycznym regionie przewija się względnie dużo podróżnych.
Starostka Vlasta Pichová mówi, że gdyby miasto kupiło budynek, zostałby on wyremontowany i wykorzystany np. na prowadzenie wypożyczalni i przechowalni rowerów. W obcy majątek miasto nie może jednak inwestować środków, a České dráhy od prawie 10 lat nie mogą zdecydować się na sprzedaż.
Na podstawie: Petr Krňávek, Hana Kubová - denik.cz.
Autor: Cezary Olechno.
Publikacja tekstu: Sobota, 28 lipca 2012r. godz.: 13:11. Nr wydania: 247/2012
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- Już widać efekty prac przy modernizacji dworca w Raciborzu
- Trwa remont dworca kolejowego w Raciborzu
- Wyremontowany dworzec w Nysie już otwarty!
- Centrum Przesiadkowe ma powstać w Nysie
- Dworzec kolejowy w Gliwicach zmieni swoje oblicze
- Sześć ofert na przebudowę dworca kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu
- Taki będzie racławicki pikniki kolejowy: zobacz plakat i dokładny program imprezy
- O mały włos od nieszczęścia na racławickim dworcu kolejowym
Następne teksty:
- Taki będzie racławicki pikniki kolejowy: zobacz plakat i dokładny program imprezy
- Konkurs: wyślij do nas zdjęcie z pikniku w Racławicach i wygraj publikację o kolei