Skrócone relacje, mniej skomunikowań, dłuższy czas jazdy - tak wygląda nowy rozkład jazdy pociągów na odcinku Kędzierzyn Koźle - Nysa
Po informacjach o braku połączeń na odcinku Nysa - Kamieniec Ząbkowicki dowiadujemy się, że również nie będzie pociągów z Opola Głównego i Wrocławia Głównego do Głuchołaz i Jesennika.
Zamówiony przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego i przygotowany przez PKP PLK S.A. rozkład jazdy przy obniżeniu prędkości drogowej spowoduje wydłużenie czasu jazdy aż do 100 minut z Kędzierzyna Koźla do Nysy i 90 minut w kierunku przeciwnym. Przypomnijmy, że obecnie pociąg z Kędzierzyna Koźla do Nysy 75-cio kilometrowy odcinek pokonuje w 90 minut. Już od kilku lat Zarządca infrastruktury obniża prędkości na linii, co ma bezpośredni wpływ na czas przejazdu. Jeszcze w rozkładzie jazdy 2005/2006 pociąg regionalny z Kędzierzyna Koźla do Nysy jechał tylko 83 minuty. Dla rozkładu jazdy 2010/11 będzie to 100 minut.
Podobnie wygląda sytuacja z relacjami pociągów. Proces szeroko pojętej regionalizacji kolei oraz wprowadzenie autobusów szynowych spowodowało skrócenie pociągów najpierw do Kamieńca Ząbkowickiego, a następnie tylko do Nysy. Po przywróceniu kursowania pociągów na odcinku Nysa - Brzeg część składów wydłużono z Kędzierzyna Koźla do Brzegu przez Nysę. W nowym rozkładzie jazdy pozostanie tylko jeden pociąg w bezpośredniej relacji. W pozostałych przypadkach występuje konieczność przesiadania się w Nysie i oczekiwanie od 10 do 30 minut. Jak to wpłynie na frekwencję i rentowność chyba nie trzeba pisać.
Najgorzej wygląda sytuacja ze skomunikowaniami na stacji Kędzierzyn Koźle. Obecnie znaczna część korzystających z pociągów regionalnych osób przesiada się w Kędzierzynie Koźlu na inne pociągi, przede wszystkim w kierunku Gliwic, Katowic oraz Raciborza i Wrocławia Głównego (Opola Głównego). Od kilku lat rozkład jazdy pociągów był uznawany za wzór w kraju, przede wszystkim ze względu na modelowe skomunikowania na stacjach węzłowych. Cała praca wykonana przez ostatnie lata w celu poprawy jakości wykonywania kolejowych przewozów regionalnych zostanie zmarnowana z dniem wejścia w życie rozkładu jazdy 2010/2011. Średni czas na przesiadkę z kierunku Nysy na Gliwice wydłuży się z obecnych 5 minut na ok. 45 minut z niewielkimi wyjątkami. Po godzinie 15:00 z Nysy do Gliwic pociągiem regionalnym już nie dojedziemy. Przykładowo z Nysy wyjazd godzina 16:55 do Kędzierzyna Koźla przyj. 18:25. W tym czasie do Gliwic pociąg odjeżdża 18:12, następny jest dopiero o 21:12. Wówczas z Nysy przyjeżdża kolejny pociąg o godzinie 21:26. Nieco lepiej wyglądają skomunikowania z kierunku Katowic i Gliwic oraz w kierunku Opola, Wrocławia pod warunkiem korzystania z pociągów TLK (Tanie Linie Kolejowe) lub InterCity. Szczegóły przedstawiamy poniżej:
::rysunek:skomunikowaniarozklad2010.png::Powyższe tabele pokazują jak wyglądają przyszłoroczne skomunikowania lub ich brak. Zaproponowany rozkład jazdy przez przewoźnika i przede wszystkim przez Organizatora przewozów pozostawia wiele do życzenia. Nowy rozkład jazdy oprócz utrudnień w przesiadkach spowoduje bardzo duże utrudnienie w dojazdach do szkół w Prudniku z Racławic Śląskich I Głogówka (istnieje ryzyko, że kilkadziesiąt osób przeniesie się na usługi PKS-u).
Z najnowszych informacji jakie otrzymaliśmy dowiadujemy się, że nie będzie połączeń realizowanych przez przejście graniczne w Głuchołazach obsługiwanych przez koleje czeskie i polskie. Pozostaje mieć nadzieję, że do grudnia 2010r. wszystko się jeszcze może zmienić.
Czekamy na reakcje czytelników.
Odjazdy z Kędzierzyna Koźla do Nysy (w nawiasie godzina dojazdu do Nysy): 5:36 (7:17), 9:06 (10:46), 12:36 (14:18), 15:06 (16:46), 16:36 (18:18), 18:36 (20:18), 21:36 (23:18).
Odjazdy z Nysy do Kędzierzyna Koźla (w nawiasie godzina dojazdu do Kędzierzyna Koźla): 3:55 (5:25), 5:55 (7:25), 7:55 (9:25), 10:55 (12:25), 14:55 (16:25), 16:55 (18:25), 19:55 (21:26).
Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Środa, 8 września 2010r. godz.: 18:27. Nr wydania: 166/2010
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- X Parada Lokomotyw TurKol w Nysie
- Historia lokomotywowni Nysa do przeczytania w miesięczniku Świat Kolei
- Nyska SU46 trafi na makietę
- Podpisz petycję w sprawie przywrócenia bezpośrednich pociągów do Wrocławia
- Wyremontowany dworzec w Nysie już otwarty!
- Milionowe inwestycje na drogach przy linii kolejowej 137
- VIII Parada Lokomotyw - Turkol.pl, Nysa 2022
- Wiata na peronie 2. w Nysie już wyremontowana
- Dzień Kolejarza to nie jest zapomniane święto
- Duży remont w Nysie