Uratujemy tą linię!

Ponad 30 zwolenników turystyki kolejowej karczowało w sobotę zarośnięte, opuszczone torowisko od Racławic do Ściborzyc.

Torów nawet nie widać, zarosły gęstą trawą i krzakami. Gałęzie biją po ramionach, krzaki głogu, akacje drą koszule. To prawdziwa dżungla, z której wyłaniają się potężne kamienne mosty i wiadukty. Po 9-kilometrach zjawiamy się na 20-metrowym nasypie nad Osobłogą. Prawdopodobnie jednym z najwyższych w Polsce. Z dala już widać Racławice.

- za dwa miesiące organizujemy tu kolejny festyn Koleją po pograniczu - mówi inicjator akcji sprzątania torów Stanisław Stadnicki z Racławic. - chcemy do tego czasu co sobotę systematycznie karczować odcinek torowiska od Racławic do Ściborzyc, żeby mogły tędy jeździć turystycznie drezyny i może pociąg retro. Czeka nas mnóstwo pracy, ale zgłaszają się kolejni chętni do pomocy.

Linia kolejowa z Racławic do Głubczyc została zawieszona w 2001 roku. Od tego czasu opuszczone torowisko zarasta coraz bardziej, niszczeją budynki stacyjne. W rejonie Głubczyc na torowisku już rosną drzewa. Mieszkańcy Racławic i Stowarzyszenie Krótkofalowców Pogórza Opawskiego chcą linię uratować i zachować dla turystów.

- z jednej strony mamy widok na Pradziad, z drugiej na Górę Świętej Anny - pokazuje Stanisław Stadnicki. - to jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w kraju. Ma ponad 130 lat, ale tory świetnie się trzymają. Szkoda, żeby została zniszczona za naszych czasów.

- nie liczymy, że wróci tutaj regularny ruch towarowy czy osobowy - mówi Arkadiusz Korus, prezes stowarzyszenia krótkofalowców. - ale samorządy powinny ją przejąć i zorganizować turystyczne przejazdy drezynami czy pociągami retro. Tym bardziej, że czeski przewoźnik chce tutaj wybudować trzeci tor i puścić do Racławic kolejkę wąskotorową z Osoblahy. Nie wyobrażam sobie, że te tory i ciągle sprawne urządzenia miałby być sprzedane na złom.

Opinia, PIOTR KRYWULT, Zakład Linii Kolejowych w Opolu:

- linia z Racławic do Głubczyc została zgłoszona do całkowitej likwidacji, bo od kilku lat nie ma tu żadnego przewoźnika. Decyzję podejmie minister infrastruktury, a nawet jeśli będzie pozytywna proces demontażu będzie trwał całymi latami. Jeśli lokalne samorządy chcą ją przejąć przekażemy nieodpłatnie.

Źródło Nowa Trybuna Opolska z dnia 20 lipca 2009, strona 5.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Zaniechana kolej w opolskim

Zaniechana kolej - zaniechany region!

Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.

Tłustomosty

Czy to nie przypadek, że ten problem pojawił się tuż po przegranych przez KO wyborach prezydenckich?

Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.

KolejPlus

Przedostani krok wykonany, umowa podpisana. Coraz bliżej powrotu pociągów na trasę Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz

W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji ponad 50 km linii kolejowych nr 177 i 294 (trasa Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie).

Głubczycka kolej

Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część II)

Linia kolejowa uchroniła się całkowicie od zniszczeń wojennych w przeciwieństwie między innym do linii Kędzierzyn-Racławice-Prudnik-Nysa, gdzie wysadzone były w niektórych miejscach tory. Wspomniane są tylko amerykańskie bombowce, które w marcu 1945 roku ostrzelały jeden z ostatnich pociągów relacji Racibórz-Racławice.

Głubczycka kolej

Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część I)

Odbudowa linii kolejowej łączącej Głubczyce z Racławicami Śląskimi jest częścią jedynego projektu w województwie opolskim, który ma cień szansy na realizację w ramach Rządowego Programu Kolej+. Ostatni pociąg pasażerski tym traktem kursował w kwietniu 2000 roku, czyli prawie 23 lata temu. Przypomnijmy historię tego traktu.