W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
To swoiste „kroplówki” dla infrastruktury, która od lat wymaga gruntownej terapii. Trafniejsze porównanie trudno znaleźć – linia jest w stanie chronicznego niedoinwestowania, a jej znaczenie zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym, jest przecież ogromne.
W ostatnich tygodniach prace remontowe skupiły się na odcinkach w rejonie Nysy. Najpierw przeprowadzono oczyszczanie i poprawę parametrów toru nr 2 na wjeździe do stacji Nysa od strony Goświnowic (w kilometrażu około 140–141).
Obecnie działania zostały przeniesione na tor nr 1, między Goświnowicami a Wójcicami (km około 148–150). Na miejscu pracuje potokowy zestaw do oczyszczania tłucznia, który umożliwia szybkie i skuteczne przywrócenie odpowiednich parametrów technicznych toru. Po zakończeniu robót na torze nr 1, zaplanowano analogiczne działania na sąsiednim torze, również na tym samym odcinku.
Efektem tych prac ma być przywrócenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości do poziomu 100 km/h. Obecnie w tym miejscu obowiązują ograniczenia do 60–70 km/h, co negatywnie wpływa na czas przejazdu i przepustowość całej trasy.
Chociaż działania te nie zastąpią pełnej modernizacji infrastruktury – w tym wymiany podtorza, nawierzchni, sieci trakcyjnej oraz urządzeń SRK – są istotnym krokiem w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Mimo wszystko, linia kolejowa 137 wciąż czeka na realne inwestycje, które pozwolą jej odzyskać rangę nowoczesnego szlaku kolejowego o znaczeniu ponadregionalnym.



Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.
Będę szczery. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się sprawą modernizacji naszej linii kolejowej i poprawy rozkładów jazdy. Pisałem dziesiątki pism, zbierałem dane, uczestniczyłem w konsultacjach. W ostatnich latach robię to z mniejszym zapałem – nie z braku zainteresowania, lecz z braku czasu. Przez te dwie dekady nauczyłem się jednak jednego: nie wierzyć politykom.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji ponad 50 km linii kolejowych nr 177 i 294 (trasa Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie).