Oraz przejazd do Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie - dni modelarstwa kolejowego i samochodowego
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu przygotował kolejne wydarzenie dla mieszkańców regionu i turystów. Tym razem jest to nowy projekt i nowa współpraca, w ramach której zorganizowano specjalną wystawę w Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie.
Już 9 listopada (sobota), każdy chętny może wziąć udział w przejeździe historycznym składem w ramach ?Kolejowych zakamarków Wrocławia?, czyli pociągów retro z przewodnikiem po wrocławskim węźle kolejowym. Jest to autorski pomysł sympatyków kolei z Wrocławia, który pozwala zwiedzać stolicę Dolnego Śląska i jej peryferia z zupełnie innej perspektywy niż podczas wycieczki pieszej lub samochodem. Pociąg jeździ nie tylko po liniach kolejowych uczęszczanych na co dzień przez rozkładowe pociągi pasażerskie, ale również po torach, które są dostępne wyłącznie dla pociągów towarowych. W ramach nowego pomysłu, w sobotę 9 listopada Kolejowe zakamarki Wrocławia zsynchronizowano z możliwością dojazdu do Oławy na zwiedzanie wystawy w Muzeum Motoryzacji Wena. Ponadto dołożono specjalny dodatkowy pociąg dla mieszkańców tej podwrocławskiej miejscowości, który zabierze chętnych do stolicy Dolnego Śląska na zwiedzanie miasta w ramach zakamarków.
Wielką atrakcją jakiej dotychczas nie było jest wystawa, na której historia kolejnictwa spotyka się z historią motoryzacji. A to wszystko dzięki połączeniu sił pomiędzy Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu a Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. W ramach tego projektu główną atrakcją będą dwie makiety. Jedna kolejowa, modułowa w skali H0, czyli 1:87 o długości aż około 70 m. W zestawieniu kolejowej makiety z sekcji modelarskiej Klubu Sympatyków Kolei znajdą się trzy stacje.
Jedna z nich to Głuszyca, nawiązująca do realnie istniejącej na Dolnym Śląsku na linii pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem. Po makiecie poruszał się będzie realistycznie odwzorowany tabor kolejowy, przedstawiający lokomotywy i wagony od lat 20. po czasy współczesne. Dla najmłodszych to okazja do zobaczenia rzeczywistych składów pociągów, jakie kiedyś w dalekiej przeszłości jeździły po stalowych szlakach, a jakich już nie zobaczą na co dzień. Ponadto, część modeli parowozów posiada wytwornicę dymu, co tylko jeszcze bardziej dodaje realizmu.
To nie koniec wszystkich atrakcji. Obok makiety kolejowej pojawi się makieta samochodowa o długości 9,5 m, na której jeździć będą autonomiczne samochody Faller Car System w skali 1:87. Całość zostanie wzbogacona wystawą modeli samochodów. Zobaczymy na niej pojazdy w skali aż od 1:16 do 1:87. Nad tą ekspozycją pracowało 16 modelarzy i kolekcjonerów z całej Polski.
Wszyscy zainteresowani, którzy w dniu 9 listopada przyjadą na zwiedzanie wystawy Dwa ślady i dwa tory historycznym pociągiem Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu, wejdą na nią tego dnia bezpłatnie - za okazaniem biletu z pociągu. Wystawę przygotowano w osobnej części Muzeum Motoryzacji Wena. Po podróżnych na stację w Oławie przyjdzie przewodnik z muzeum.
Zakamarki północne - od 11:10 do 12:35
Jak nazwa wskazuje, to zwiedzanie północnych rejonów Wrocławia. Przejazd od stacji Wrocław Główny do Nadodrza, dalej przez łącznicę towarową do Popowic - stąd pociąg pojedzie aż do Różanki i Osobowic. Zsynchronizowane z pociągiem powracającym w międzyczasie z Oławy.
Zakamarki Towarowej Obwodnicy Wrocławia - od 14:32 do 16:28
Udział w tym przejeździe to okazja do zwiedzania obwodnicy kolejowej łączącej dwie najważniejsze stacje rozrządowe Wrocławia: Gądów i Brochów. Druga jest największą stacją rozrządową w Polsce, zaraz po stacji Tarnowskie Góry. Po Towarowej Obwodnicy Wrocławia poruszają się na co dzień wyłącznie pociągi towarowe.
Dochód z biletów jest przeznaczany na renowację zabytkowego taboru kolejowego.
Skład pociągu stanowi zabytkowy spalinowóz Kociołek SP42 - 001, który w tym roku odbył jazdę inauguracyjną po naprawie trwającej 4 lata oraz wagony serii Bi z lat 1928 - 1930 (zbudowane w fabryce Linke Hofmann Werke - po 1945 roku Pafawag we Wrocławiu).
Dodatkowe atrakcje w weekend od 9 do 11 listopada - Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie
Szczegóły, BILETY:


Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to sztandarowy projekt stowarzyszenia, w ramach którego każdy chętny może odbyć niezapomnianą, całodniową podróż pociągiem retro po najciekawszych pod względem historii i krajobrazu liniach kolejowych w regionie. Tym razem na chętnych w nostalgiczną podróż historycznym taborem sprzed lat, czekają nie lada atrakcje i niespodzianki.
Dolny Śląsk to kraina o zawiłych dziejach, pełna ciekawostek, a nawet tajemnic z różnych okresów. To również region bogaty w zabytkową architekturę. Znajdują się tutaj jedne z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce, m.in. linia nr 266 i 286. Obie przebiegają wzdłuż pasm Sudetów Środkowych, które stanowią wizytówkę Dolnego Śląska.
Pierwszy raz od 10 lat Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu organizuje przejazd historycznym pociągiem do "stolicy pary" w Wielkopolsce.
Stukot kół, oliwkowe wagony, drewniane ławki, głos przewodnika i charakterystyczny pomruk zabytkowej lokomotywy spalinowej wraz z unoszącym się dymem - to tylko część elementów wyjątkowej podróży po niedostępnych na co dzień zakamarkach Wrocławia.
Jak co roku na stalowe szlaki Dolnego Śląska powracają historyczne pociągi okazjonalne, organizowane przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Dobrym momentem na otwarcie sezonu podróżniczego jest początek wiosny.
W sobotę i niedzielę (22 i 23 lutego) odbędzie się pokaz makiety modułowej w skali H0, czyli 1:87. Cały układ będzie miał długość aż około 190 m! Głównym organizatorem wydarzenia jest sekcja modelarska Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.