Trwa remont dworca kolejowego w Raciborzu

Historycznie, to Racibórz jest końcową lub początkową stacją Magistrali Podsudeckiej.

Plany budowy linii kolejowych z połowy XIX wieku zakładały połączenie kolejowe Raciborza i Nysy. Byłaby to ostatnia cześć budowanej od zachodu linii kolejowej, która formalnie rozpoczynała się w Legnicy, a jej najstarsza cześć, to odcinek Jaworzyna Śląska-Świdnica.

Dopiero potem, na końcowym etapie planowania, pojawiła się koncepcja rozbudowy linii o dodatkowy odcinek Racławice-Kędzierzyn, co dawało większe możliwości prowadzenia ruchu kolejowego od strony Nysy do górnośląskich kopalni.

Z czasem odcinek Racławice Śląskie-Racibórz został zmarginalizowany, ale zawsze trakt ten (przed 1945 rokiem) posiadał status linii kolejowej najwyższego znaczenia państwowego. My traktujemy go jako historyczny fragment Magistrali, choć wszyscy wiemy, że Kolej Podsudecka, to formalnie linia od Kędzierzyna (dalej od Katowic) do Legnicy. Odcinek do Raciborza to jej łącznik.

Wróćmy jednak do tematu przewodniego. Trwa już od jakiegoś czasu remont dworca kolejowego w Raciborzu. Wjeżdżając do tego miasta licznymi drogami widzimy jak atakują nas banery informacyjne. Czytamy na nich, który z polityków miał pomóc w przeprowadzeniu tej inwestycji. Im bliżej dworca, tym więcej remontów dróg. Jakoś tak się dzieje, że jak już prowadzi się remonty, to wiele na raz i Racibórz w okolicy dworca jest dość rozkopany. Przekonałem się o tym jadąc samochodem z Głubczyc do Żor i tylko w rejonie dworca 2 lub 3 objazdy nie związane z przebudową dworca.

Pełna nazwa inwestycji przy raciborskim dworcu brzmi: Przebudowa dworca kolejowego wraz z instalacjami wewnętrznymi oraz zagospodarowaniem terenu z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, parkingami, komunikacją, budowa wiaty rowerowej oraz rozbiórka części istniejącego budynku. Prace ruszyły jeszcze w ubiegłym roku. Według planów na początku lata miała być gotowa wstępna bryła głównego budynku i jak widać na zdjęciach wydaje się, że wszystko przebiega zgodnie z założeniami.

Po przebudowie dworzec ma być mniejszy niż dawniej. W środku znajdzie się nowoczesna przestrzeń dla obsługi podróżnych (hol i poczekalnia). Pojawią się nowe elektroniczne tablice informacyjne oraz oświetlenie. Plany zakładają osobne pomieszczenie tylko na rowery wraz z narzędziami do ich naprawy. Zmieni się dojście na perony. Na piętrze budynku ma powstać coś na wzór tarasu widokowego. W skrzydle pojawi się przestrzeń dla jakichś biur gminy Racibórz lub przestrzeń dla wydarzeń kulturalnych, a obok biura spółek kolejowych. W skrzydle południowym pojawią się lokale handlowo-usługowe. Budynek ma być energooszczędny oraz posiadać liczne ułatwienia i dostosowania dla osób niepełnosprawnych.

Inwestycja jest prowadzona w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Koniec prac budowalnych plac planuje się na początek 2024 roku.

W ostatnich dniach został ogłoszony ponadto przetarg: Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz - Racławice Śląskie realizowanego w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej + do 2029 roku. Odbudowa linii kolejowej z Raciborza do Głubczyc i Racławic Śląskich ma być zrealizowana w ramach rządowego programu Kolej+. Prace planuje się zakończyć do 2029 roku. Linia ta ma być zelektryfikowana.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja

Foto: I.N..

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Głubczyce

Dawny dworzec kolejowy w Głubczycach już dzisiaj wygląda pięknie

Trwa remont budynku dawnego dworca kolejowego w Głubczycach. Obiektu o niebanalnej historii i znaczeniu dla regionu. Zbudowano go w kształcie lokomotywy. Ponad 30 lat temu kręcono tam ujęcia do wspaniałego filmu pt. Triumf Ducha.

Zaniechana kolej w opolskim

Zaniechana kolej - zaniechany region!

Na początku warto w skrócie przypomnieć, jak wyglądała sytuacja organizacji przewozów kolejowych w Polsce po 2000 roku. W wyniku głębokiej restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dotychczasowy gigant został podzielony na mniejsze spółki. Powstały m.in.: PKP Cargo - odpowiedzialne za transport towarowy, PKP Intercity - obsługujące połączenia dalekobieżne, PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) - zarządzające infrastrukturą kolejową, Przewozy Regionalne - odpowiedzialne za transport pasażerski w regionach.

Tłustomosty

Czy to nie przypadek, że ten problem pojawił się tuż po przegranych przez KO wyborach prezydenckich?

Sądzę, że to najważniejszy mój komentarz polityczno-sytuacyjny ostatnich miesięcy. Do jego napisania skłoniła mnie lektura tekstu, który linkuję w komentarzu.

KolejPlus

Przedostani krok wykonany, umowa podpisana. Coraz bliżej powrotu pociągów na trasę Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz

W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji ponad 50 km linii kolejowych nr 177 i 294 (trasa Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie).

Remont

Już widać efekty prac przy modernizacji dworca w Raciborzu

Pełna nazwa inwestycji przy raciborskim dworcu brzmi: Przebudowa dworca kolejowego wraz z instalacjami wewnętrznymi oraz zagospodarowaniem terenu z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, parkingami, komunikacją, budowa wiaty rowerowej oraz rozbiórka części istniejącego budynku.

Remont Nysa

Wyremontowany dworzec w Nysie już otwarty!

Cierpliwość Nysan, wystawiana kilkukrotnie przesunięciem daty otwarcia na próbę, zakończyła się pozytywnym finałem. Po trwającym kilkanaście miesięcy remoncie budynek tamtejszego dworca kolejowego (przechrzczony niefortunnie i dyskusyjnie na "centrum przesiadkowe") został wreszcie oficjalnie oddany do użytku.