Milionowe inwestycje na drogach przy linii kolejowej 137

Około 160 mln zł. będą kosztowały trzy nowe obwodnice drogowe, jakie powstaną w województwie opolskim. Wszystkie zbudowane zostaną blisko linii kolejowych.

Proces legislacyjny: decyzje środowiskowe, konsultacje społeczne itp. mogą potrwać około dwa lata, ale sprawy w ostatnich dniach ruszyły z przysłowiowego kopyta. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego podpisano wczoraj umowy związane z powstaniem trzech nowych obwodnic drogowych. Chodzi o rozbudowę istniejącej obwodnicy Nysy (jednej z najlepszych dróg jaka po 1945 roku powstała w woj. opolskim), obwodnicy Głogówka oraz obwodnicy Strzeleczek.

Największym zadaniem będzie budowa obwodnicy pod Nysą, która połączy istniejącą nową drogę z wojewódzką 411, a to umożliwi łatwy dojazd do i częściowe odciążenie Głuchołaz. Nie jest znany dokładny przebieg tej obwodnicy, trwają konsultacje ze społeczeństwem i jak można przeczytać jest wiele rozbieżności. Jednak pewnym wydaje się to, że nowa droga biegnąca z północy na południe przetnie tory linii 137 gdzieś w okolicy wsi Podkamień (dawna stacja na nie istniejącej linii do czeskiej Widnawy).

Głogówek, to miasteczko w którym przecinają się dwie ważne drogi i na dobrą sprawę marzy o dwóch obwodnicach, ale budowa już pierwszej jest wręcz epokowym wydarzeniem. Obwodnica powstanie w drodze wojewódzkiej 416 i odciąży miasto z ruchu samochodów na trasie Głubczyce-Opole. Tutaj także konieczne są konsultacje, ale według planów droga ma tuż przed wiaduktem nad linią kolejową 137 omijać miasto od południa blisko tamtejszego dworca kolejowego. Potem przetnie ważną drogę krajową nr 40 (Głuchołazy-Kędzierzyn-Pyskowice) i następnie wybudowanym wiaduktem przejdzie nad torami linii 137 w miejscu charakterystycznego łuku przed stacją Głogówek (od wschodu).

Najkrótsza ma być obwodnica Strzeleczek, miejscowości leżącej na trasie linii kolejowej Prudnik-Krapkowice. Według planów obwodnica ma omijać tę miejscowość od południa i być położona bardzo blisko torów linii kolejowej. Ta linia kolejowa jest odremontowana, ponieważ w Krapkowicach znajduje się znacząca bocznica wojskowa. Rzadko pojawia się tam pociąg towarowy, częściej specjalny z pasażerami.

Obwodnicę Prudnika i Lubrzy zbudowano w 2005 roku i ona położona jest bezpośrednio przy torach linii kolejowej nr 137
Obwodnicę Prudnika i Lubrzy zbudowano w 2005 roku i ona położona jest bezpośrednio przy torach linii kolejowej nr 137

Foto: pbc

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Remonty

Podsudecka pod młotkiem - kolejarze łatają najgorsze odcinki!

Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.

Remonty

Punktowe remonty na Magistrali Podsudeckiej

W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.

SU46

Model nyskiej SU46 wygląda obłędnie

Przynajmniej na zdjęciach... Można na najbliższe Święta zrobić sobie prezent i kupić model lokomotywy SU46-018, na której widać m.in. herby Nysy.

Turkol

X Parada Lokomotyw TurKol w Nysie

W sobotę 31 sierpnia odbędzie się jubileuszowa X Parada Lokomotyw. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla miłośników kolei w tym możliwość podróży pociągami specjalnymi w okolicy Nysy.

Historia

Wielcy tego świata na naszych dworcach

Gdyby dziś Głogówek i okolice odwiedziła znana osobistość, i przyjechała tutaj pociągiem, pewnie nie zrobiłoby to większego wrażenia ani na mediach, ani na ludności. W dawnych czasach było jednak inaczej i ... ciekawiej.

Lokomotywownia Nysa

Historia lokomotywowni Nysa do przeczytania w miesięczniku Świat Kolei

Dostępna jest już pełna, bo trzy częściowa historia MD Nysa od czasów jej powstania do likwidacji.