Powrót Wójcic na mapę kolejową

W oczekiwaniu na mały krok w kierunku normalności (bo tak chyba można określić powrót dość długim okresie czasu połączeń pasażerskich na stykowym odcinku podsudeckiej między Nysą i Kamieńcem), zarządca infrastruktury (PKP PLK SA) bardzo poważnie podszedł do tego tematu.

Na wszystkich leżących wzdłuż tego odcinka stacjach i przystankach pojawiły się już nowe elementy systemu informacji pasażerskiej. Zamawiający 2 pary pociągów (UMWO), które będą kursowały w wybranych terminach zadecydował, że oba kursy będą zatrzymywać się na wszystkich czynnych stacjach i przystankach. W takich właśnie okolicznościach na mapie kolejowej ponownie pojawia się przystanek osobowy w Wójcicach (między Otmuchowem i Goświnowicami).

W ostatnich latach funkcjonowania przewozów pasażerskich (tuż przed ich zawieszeniem) przystanek został wyłączony z ruchu i miał status "nieczynnego". Niezbyt atrakcyjna lokalizacja (nieco oddalony od Wójcic), duża konkurencja transportu kołowego (PKS, transport prywatny) i pogarszająca się z roku na rok oferta spowodowała że korzystających ubywało. Przystanek posiada przedwojenny budynek kasowo-mieszkalny. Kasa została zlikwidowana na przełomie lat 60. i 70. XX w. Obecnie zarówno dolna jak i górna kondygnacja jest w całości zamieszkana. A jeszcze w latach 80-tych i 90-tych do Wójcic nad Jezioro Nyskie przyjeżdżali weekendowo amatorzy wędkarstwa z okolic Wałbrzycha i innych miejscowości leżących wzdłuż podsudeckiej.

Było to możliwe gdyż wtedy kursowały i zatrzymywały się w Wójcicach pociągi osobowe relacji Jaworzyna Śl. - Kędzierzyn-Koźle, Jelenia-Góra-Kraków czy Bytom-Dzierżoniów. Likwidacja tychże (poprzez skrócenie relacji do Kamieńca Z.) oraz otwarcie nowych zbiorników retencyjnych w Kozielnie i Topoli ostatecznie odciągnęły wędkarzy od Wójcic. Ostatni planowy szynobus zatrzymał się w Wójcicach w 2006 roku.

Efekty przywracania do kolejowego życia można zobaczyć na załączonych fotografiach. Ci, którzy choć raz mieli okazję zobaczyć przystanek przed "porządkami" na pewno widzą różnicę - wycięto wszystkie samosiejki, zlikwidowano resztki ogrodzenia peronowego i ułożono nową kładkę dla pasażerów między peronami.

Zagadką pozostaje tylko umiejscowienie tabliczki z rozkładem jazdy przy peronie w kierunku Kamieńca (wcześniej tablica z rozkładem wisiała na budynku kasowo mieszkalnym, który teraz obecny "zaradny" użytkownik odgrodził siatką od strony torów. Tak samo zastanawiający jest montaż tylko jednej tablicy z nazwą miejscowości tylko na jednym peronie. Taką samą sytuację można zauważyć również w Goświnowicach gdzie też są dwa tory i dwa perony.

Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Ilustracja
Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

TLK Sudety

Drugi dalekobieżny na Magistrali Podsudeckiej od grudnia

Wstępnie potwierdzają się informacje, które mówią, że już od grudnia na naszej linii kolejowej pojawi się drugie bezpośrednie połączenie Krakowa z Jelenią Górą.

Rozkład

Lepsza oferta Dolny-Górny Śląsk po Magistrali Podsudeckiej

Od nowego sezonu rozkładowego, czyli od 9 grudnia, w każdy weekend roku do Kłodzka pojadą dwa pociągi dziennie.

Powrót pociągów

Bezpośrednio do Kłodzka

Przypuszczalnie od grudniowej zmiany rozkładu jazdy na naszą linię kolejową wrócą bezpośrednie połączenia z Kłodzkiem

W regionie

Deklaracja konferencyjna skierowana do Ministra

Prezentujemy pełną treść deklaracji, podpisanej przez uczestników konferencji, która została zorganizowana w Prudniku, a dotyczyła powrotu pociągu pośpiesznego na Magistralę Podsudecką

W regionie

Wszyscy jesteśmy zdania, że takie pociągi powinny jeździć

Mimo, że na spotkaniu zabrakło zapowiadanych przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz przewoźnika Intercity, to należy uznać je za bardzo dobre i miejmy nadzieję - owocne.

Kamieniec

5-letnia umowa na przewozy w woj. opolskim

Jak podaje serwis internetowy kurierkolejowy.ue, województwo opolskie chce zawrzeć umowę na realizację przewozów kolejowych na okres 5-letni. We wstępnych planach jest poszerzenie obecnej oferty o nowe połączenia, min. pociągi do Kłodzka.