5-letnia umowa na przewozy w woj. opolskim

Jak podaje serwis internetowy kurierkolejowy.ue, województwo opolskie chce zawrzeć umowę na realizację przewozów kolejowych na okres 5-letni. We wstępnych planach jest poszerzenie obecnej oferty o nowe połączenia, min. pociągi do Kłodzka.

Ostatni pociąg relacji Kędzierzyn Koźle-Kamieniec na stacji w Racławicach Śląskich 13 grudnia 2008 roku
Ostatni pociąg relacji Kędzierzyn Koźle-Kamieniec na stacji w Racławicach Śląskich 13 grudnia 2008 roku

To pierwsze tak odważne posunięcie województwa w całym kraju. Wśród linii, na których prowadzony będzie ruch wymienione są min. linie/odcinki Nysa-Brzeg, Opole-Nysa, Nysa-Kędzierzyn Koźle oraz Kędzierzyn-Koźle-Gliwice i Kędzierzyn-Koźle-Racibórz. Ogólnie rzecz biorąc oferta obejmuje linie i trasy, po których aktualnie kursują pociągi.

Najciekawsze jednak dla nas jest sformułowanie: wykonywanie przewozów kolejowych może zostać rozszerzone o dodatkowe trzy odcinki. Są wymienione: Nysa-Paczków (Kłodzko), Nysa-Głuchołazy Miasto (Mikulovice), Opole-Częstochowa.

W naszej opinii owa informacja mówi, że istnieje realna szansa na tak wyczekiwany powrót pociągów łączących miasta Opolszczyzny położone na linii 137 (oraz miejmy nadzieję miasta Górnego Śląska) z Kotliną Kłodzką. Wydaje się nam, że organizator przewozów silnie dostrzega potrzebę uruchomienia tak ważnych pociągów. Oczywiście sprawę będziemy monitorowali na bieżąco a na okres luty-marzec zapanowaliśmy wysyłanie pism w tej sprawie.

W opinii naszej redakcji oraz osób, z którymi konsultowaliśmy się, najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie pociągów relacji Gliwicie-Kędzierzyn Koźle-Nysa-Kłodzko w dwóch parach (porannej i wieczornej tak, aby turysta jednego dnia mógł dojechać i wrócić). Pociąg powinien kursować codziennie przynajmniej w okresie turystycznym, który rozumiany jest przez czas wakacji poszerzony o miesiące czerwiec i wrzesień, ferii zimowych trzech województw (polskie, dolnośląskie, śląskie), weekend majowy oraz okres Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

Wśród godzin wymienianych przez grupę osób, z którymi konsultowaliśmy się uznano, że idealnym rozwiązaniem byłoby przedłużenie relacji obecnego pociągu R 46623 Kędzierzyn-Koźle - Nysa (wyjazd z Koźla godzina 8:38) do relacji Gliwice-Kędzierzyn Koźle-Nysa-Kłodzko. Powrót z Dolnego Śląska powinien obejmować ostatnie możliwe połączenie wieczorne. Jeśli chodzi o drugą parę, wg nas tę, która rano miałaby kursować od strony Kłodzka, to nie została ona przedyskutowana i tutaj liczymy na Waszą inwencję w komentarzach. Pewnie idealnie byłoby, gdyby jedną parę realizowało województwo opolskie, a drugą dolnośląskie. Wtedy np. poranny szynobus wykonuje kurs Gliwice-Kłodzko-Gliwice, a wieczorny kurs Kłodzko-Gliwice-Kłodzko.

Przypomnijmy, że rok temu na krótki okres zostało wprowadzone połączenie InterRegioBus Kłodzko-Kędzierzyn Koźle, które uzupełniało pociąg relacji Kędzierzyn Koźle-Warszawa. Fakt, że bus na tej trasie, który został w ostatniej chwili wprowadzony zamiast wagonów, cieszył się ogromną popularnością tylko umacnia zasadność powrotu regularnych pociągów Magistralą Podsudecką w relacji Górny Śląsk-Nysa-Dony Śląsk.

Warto dodać, że od tygodnia w rozkładzie nie ma już pociągu, który łączył bezpośrednio Kłodzko z Gliwicami i Katowicami (przez Wrocław).

Od tygodnia kursują pociągi na trasie Brzeg, Nysa, Prudnik, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice. Przez kilka dni sami oraz z pomocą zaufanych osób mogliśmy obserwować jak kształtuje się ruch na tej trasie, zwłaszcza, czy pojawili się pierwsi pasażerowie, którzy jadą dalej niż Kędzierzyn, czyli z Gliwic poza Kędzierzyn i od strony Nysy w stronę Gliwic. Takie osoby już są. Co więcej. Pociąg są zapełnione podróżnymi. Kursują o dogodnej porze i chętnie korzystają z nich uczniowie. Osobiście sprawdzaliśmy frekwencie w piątkowym połączeniu i musimy powiedzieć, że autobus szynowy SA103 był przepełniony. Największa wymiana podróżnych miała miejsce na stacji w Kędzierzynie-Koźlu.

Polecamy też artykuł na stronie kurierkolejowy.eu.

Podaj dalej:

Liczba komentarzy: 0

Na tej stacji komentarzy jeszcze brak – możesz być pierwszy, który zatrzyma się tu i zostawi swoją opinię.

Dyskusja na właściwym torze – jak za dawnych czasów.

Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.


Teksty na podobny temat

Petycja

Petycja: Czy dojedziemy podsudecką na "Baltic Express"?

Podczas zorganizowanej 31 marca br. w Nysie konferencji dotyczącej przyszłości transportu kolejowego w województwie opolskim, mimo szumnie zapowiadanych istotnych i dobrych informacji dla LK 137 i 288, było ich niewiele. Warto jednak odnotować przekazanie Robertowi Węgrzynowi, członkowi zarządu UMWO, pisemnego wniosku, którego realizacja mogłaby znacząco poprawić sytuację pasażerów podsudeckiej i otworzyć na atrakcyjne nowe kierunki. Poniżej publikujemy treść tego wniosku:

TLK Sudety i TLK Szczeliniec objazdem przez Opole

W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.

Regio

Dodatkowy Intercity, ale bez bezpośredniego do Wrocławia

Zbliża się druga sobota grudnia, a z nią wprowadzenie nowego, tzw. rocznego rozkładu jazdy. Zobaczmy w pierwszej kolejności co czeka pasażerów Opolszczyzny jeżeli chodzi o linię numer 137. W skrócie: regionalnie gorzej, dalekobieżnie lepiej.

Jedlina Zdrój

Po trzydziestu latach wracają tam pociągi pasażerskie

W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.

TLK Sudety

Drugi dalekobieżny na Magistrali Podsudeckiej od grudnia

Wstępnie potwierdzają się informacje, które mówią, że już od grudnia na naszej linii kolejowej pojawi się drugie bezpośrednie połączenie Krakowa z Jelenią Górą.

Powódź

Wróble ćwierkają, że za Kormorana coś się potem wykluje

Już za kilka tygodni pociąg TLK Kormoran zniknie z naszej linii kolejowej, ale za rok, może mieć następcę.